مشهد

تلاش مدیریت شهری مشهد در جهت ایمن‌سازی شهر در حوزه‌های مختلف

resized_image17888jpg

در زمینه ایجاد جامعه ایمن، علاوه بر همکاری و هماهنگی نخبگان، باید شهروندان نیز آگاه شوند و در این مسیر گام بردارند زیرا در غیر این صورت تمام اقدامات نخبگان عقیم خواهد ماند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اشاره به تلاش مدیریت شهری در جهت ایمنی‌سازی شهر در حوزه‌های مختلف، گفت: ایمنی و تاب‌آوری پایین شهرها در برابر بلایای طبیعی، آسیب‌ها و مشکلات جدی را در حوزه شهری ایجاد خواهد کرد بنابراین باید اقدامات ما برای پیشگیری از حوادث مبتنی بر ایجاد یک جامعه ایمن باشد و تمام بخش‌ها باید در این راستا همکاری و مشارکت داشته باشند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهدمقدس، بتول گندمی در همایش منطقه‌ای «ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی» با اشاره به عضویت ۳۰۰ شهر دنیا و ۳۵ شهر کشور از جمله مشهد در مجمع جهانی جامعه ایمن، بیان کرد: منظور از جامعه ایمن، تأمین ایمنی برای تمام اقشار و در تمام مکان‎هاست.
وی با بیان اینکه کشورهای آسیای جنوبی به ویژه ژاپن به خوبی توانسته‌اند مفهوم جامعه ایمن را کاربردی کنند، افزود: در کشور ما و نیز کشورهای آسیای جنوبی، قوانین خوبی تا قبل از زمان بهره‌برداری از ساختمان‌ها در زمینه تأمین ایمنی وجود دارد اما در کشور ما بعد از بهره‌برداری ساختمان‌ها، نظارتی وجود ندارد و همه چیز رها می‌شود؛ تفاوت دیگر ما با این کشورها این است که ما آموزش مستمر و ایجاد مسئولیت‌پذیری در بین شهروندان را برای ایجاد یک جامعه ایمن در دستور کار قرار نمی‌دهیم.
این عضو شورای شهر با تأکید بر این که در حوزه قوانین مشکلی نداریم، افزود: بخشی از مشکل به اجرای قوانین و بخشی از آن به شهروندان برمی‌گردد؛ برای مثال در ماده ۵۴ طرح جامع امداد و نجات کشور تأکید شده که در مکان‌هایی دارای جمعیت بیش از ۲۵ نفر یا دارای ۶ طبقه باید گروه مدیریت بحران ایجاد شود اما این طرح اجرا نشده و اجرای آن با چالش‌های بسیاری مواجه خواهد شد.
گندمی ادامه داد: همچنین بر اساس بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها اگر مکانی به لحاظ ایمنی مشکل داشت، شهرداری می‌تواند نسبت به ایمن‌سازی آن اقدام و هزینه را با ۱۵ درصد خسارت دریافت کند اما آیا این راهکار ایجاد ایمنی در شهرهاست؟ و آیا بدون این که خود شهروندان تمایلی به آن داشته باشند، این امر امکان‌پذیر است؟
عضو شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه شعار شورای پنجم «شهر هوشمند با رویکرد شهروندمحوری» است، تصریح کرد: در طرح «دوام ثامن» که اجرای آن از گذشته شروع شده، ۶ هزار نفر از شهروندان در محلات آموزش دیده‌اند تا در زمان بحران و بلایای طبیعی از ظرفیت آن‌ها برای مقابله استفاده شود؛ همچنین از یک ماه گذشته این طرح را برای ایمن‌سازی و بررسی ساختمان‌ها و مکان‌های بزرگ در دستور کار قرار داده‌ایم که مجتمع‌های تجاری، مدارس محوری را در هر منطقه شامل می‌شود.
گندمی با بیان این که در کنار تمام این اقدامات، استفاده از فناوری‌های نوین برای تأمین ایمنی در دستور کار قرار گرفته است، یکی از اجزای شهر هوشمند را ساختمان‌های هوشمند دانست و افزود: رویکرد شورای پنجم در حوزه ایمنی و مدیریت بحران، رویکرد فناورانه است و این امر را ضرورت ایمن‌سازی کلان‌شهر مشهد می‌داند.
وی تصریح کرد: در زمینه ایجاد جامعه ایمن، علاوه بر همکاری و هماهنگی نخبگان، باید شهروندان نیز آگاه شوند و در این مسیر گام بردارند زیرا در غیر این صورت تمام اقدامات نخبگان عقیم خواهد ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + شش =

دکمه بازگشت به بالا