مشهد

جزئیات تغییر وضعیت مشهد از قرمز به نارنجی

پس از گذشت ۱۷ روز از اعمال محدودیت‌های سخت گیرانه کرونایی در کشور، سرانجام مشهد از وضعیت قرمز خارج و در وضعیت نارنجی قرار گرفت؛
 شهرآرانیوز؛ درپی گذشت ۱۷ روز از اعمال محدودیت‌های سخت گیرانه کرونایی در کشور، سرانجام مشهد از وضعیت قرمز خارج و در وضعیت شکننده نارنجی قرار گرفت؛ وضعیتی شکننده و به قولی «لب مرز» که با رعایت نکردن بخشنامه‌های بهداشتی، امکان بازگشت وضعیت قرمز وجود دارد.
براین اساس، بوستان‌ها و مراکز تفریحی، پاساژ‌های سرباز و سربسته، بازار‌های سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ (غیر از مواد غذایی) و بازار‌های موقت، بازار‌ها و نمایشگاه‌های فروش انواع خودرو، مراکز شماره گذاری اتومبیل، باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدن سازی، استخر‌های سرباز، قنادی و شیرینی پزی های‌تر و خشک، خشک بار و شیرینی فروشی ها، آب میوه و بستنی فروشی‌ها و مشاغل مشابه، و آرایشگاه‌های مردانه جزو مشاغل دسته ۲ هستند و می‌توانند از این پس با رعایت الزامات مقرر، به فعالیت خود ادامه دهند.
در مقابل، مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان، تزئینات داخلی ساختمان، مراکز فروش کادویی، اسباب بازی، نوشت افزار، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف و کفش، خرازی، خیاطی، آتلیه و عکاسی، آژانس‌های مشاور املاک، خدمات چاپ دیجیتال، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، قهوه خانه‌های بدون عرضه مواد دخانی نیز همچنان باید در کل ساعات شبانه روز تعطیل باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار ما، درباره آخرین وضعیت کرونایی مشهد گفت: تعریف وضعیت قرمز، زرد و نارنجی براساس ضریب خطری است که در علم پزشکی محاسبه می‌شود، اما این تعریف براساس میزان بروز موارد مثبت بستری تحلیل می‌شود. مهدی قلیان افزود: اگر میزان مثبت بستری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۱۰ مورد باشد، وضعیت قرمز و اگر بین ۶ تا ۱۰ مورد باشد، وضعیت نارنجی و اگر کمتر از ۶ نفر باشد، وضعیت زرد خواهد بود. وی با بیان اینکه در آخرین اعلام وضعیت در نرم افزار ماسک، وضعیتی که برای مشهد و شهر‌های تابع خراسان رضوی اعلام شده، نارنجی است بیان کرد: این وضعیت بدین معناست که با دستور وزارت بهداشت از روز شنبه، ۲۲ آذر، تنها رده‌های شغلی سطح ۲ می‌توانند بازگشایی و به رده‌های شغلی سطح یک اضافه شوند.

تردد شبانه همچنان ممنوع

وی ادامه داد: در این وضعیت محدودیت‌های ترافیکی ساعت ۲۱ تا ۴ صبح همچنان به قوت خود باقی است و وضعیت تردد بین شهر‌ها نیز دقیقا مشابه وضعیت قرمز است و تنها تفاوت این وضعیت بازگشایی رده شغلی ۲ است و رده‌های شغلی ۳ و ۴ کماکان اجازه فعالیت ندارند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: پیشنهاد اصناف برای بازگشایی ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷ برای چندروز آینده تا پایان هفته در حال بررسی است، اما اکنون نمی‌توان در تأیید یا رد این پیشنهاد اظهارنظر کرد.
قلیان با بیان اینکه روند آمار بستری مبتلایان کرونا کاهشیِ کند است، ادامه داد: مردم و شهروندان گمان نکنند تغییرات کاهشی محسوس است.
وی بیان کرد: روز دوشنبه در کل خراسان رضوی ۲۲۴ مورد بستری جدید ثبت شد و بستری‌های استان شامل ۱۴۹۲ نفر است.

ارائه ساعت کار پیشنهادی برای بازگشایی اصناف

رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار ما و در پاسخ به این سؤال که وضعیت بازگشایی اصناف بعد از اعلام وضعیت نارنجی کرونایی در مشهد به چه شکل خواهد بود گفت: فعالیت اصناف مجاز از شنبه آغاز خواهد شد، اما درعین حال پیشنهاد‌هایی برای بازگشایی اصناف ارائه کرده ایم.
محمود بنانژاد با بیان اینکه پیشنهاد ساعت کاری ۱۰ صبح تا ۵ عصر را برای این چند روز به ستاد کرونای استان ارائه کرده ایم، ادامه داد: چنانچه با این پیشنهاد در ستاد کرونای استان موافقت شود، اطلاع رسانی خواهد شد.

محدودیت‌های تردد تا شنبه ادامه دارد

رئیس پلیس راهور مشهد نیز درباره اعمال محدودیت‌های تردد خودرو‌ها در شهر به خبرنگار ما گفت: اگرچه وضعیت شهر نارنجی شده است، اما اعمال محدودیت‌ها همچنان تا شنبه ادامه دارد.
سرهنگ حسنعلی امامی با بیان اینکه در اعمال و کاهش محدودیت‌ها پلیس راهور مأمور است و مطابق دستورات ستاد ملی کرونا اقدام خواهد کرد افزود: برای شنبه به بعد منتظر ابلاغ دستورات ستاد ملی کرونای استان، استانداری و فرمانداری هستیم.

وضعیت شهر‌ها و مناطق نارنجی چگونه است؟

در اطلاعیه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برای شهر‌های نارنجی آمده است که در این سطح هشدار فقط گروه‌های شغلی ۱ و ۲ امکان فعالیت دارند. مراکز ضروری نیز با کاهش یک سوم نیرو و مراکز غیرضروری با نیمی از نیرو‌ها به فعالیت ادامه می‌دهند؛ ضمن اینکه تمامی آموزش‌ها به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد. از سوی دیگر ممنوعیت ورود و خروج خودرو‌های شخصی با پلاک غیربومی و منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر نیز پابرجاست. برگزاری جلسات اداری در فضای سربسته شهر‌های زرد حداکثر تا سقف ۳۰ نفر و در شهر‌های نارنجی با سقف ۲۰ نفر و با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی مقدور است.
به این موارد اضافه کنید که برپایی نماز‌های جمعه، مراسم مذهبی و آیینی در شهر‌های نارنجی کماکان امکان پذیر نیست و مساجد صرفا در شهر‌های زرد می‌توانند فعالیت داشته باشند. از دیگرمحدودیت‌ها برای شهر‌های نارنجی می‌توان به این موارد اشاره کرد که ادارات و دستگاه‌های دولتی ضروری در شهر‌های نارنجی، با تشخیص بالاترین مقام مسئول (در سطح ملی یا استانی) با کاهش حضور تا یک سوم کارکنان و دستگاه‌های غیرضروری تا یک دوم (۵۰ درصد) کارکنان فعالیت خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

دکمه بازگشت به بالا