مشهد

حال وخیم بخش مراقبت‌های ویژه کرونایی در مشهد

با وجود محدودیت‌ها، در آذرماه رکورد بستری بیماران کووید ۱۹ در آی. سی. یو بیمارستان‌های استان خراسان رضوی شکست
 با گذشت ۲ هفته از اجرای محدودیت‌های گسترده کرونایی در کشور و با وجود اعلام وزارت بهداشت مبنی بر کاهش شماره شهر‌های قرمز از ۱۶۰ به ۶۴ شهر، آمار‌های کرونایی در مشهد آن گونه که انتظار می‌رفت با کاهشی چشمگیر مواجه نشده است و این شهر همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد. به این ترتیب برای مسئولان نیز چاره‌ای جز ادامه اعمال محدودیت‌های کرونایی باقی نمانده است.
در آغاز اعمال محدودیت‌های یادشده از اول آذر، تعداد بستری‌های موجود در بیمارستان‌های مشهد ۱۲۸۰ نفر بود که از این میزان ۲۷۵ بیمارِ بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه مشغول دست و پنجه نرم کردن با کرونا بودند.
آمار‌ها نشان می‌دهد که روند تعداد بیمارانِ بستری شده جدید کاملا سینوسی بوده است و تعداد بستری شده‌های روزانه، در هفته ابتدایی اجرای محدودیت‌ها بین ۲۳۰ تا ۲۵۰ نفر برای هرروز در نوسان بوده است. دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میانگین بیمارانِ جدیدِ بستری شده در هفته اول آذر را به ازای هر روز ۲۳۷ نفر و بستر‌ی های موجود این هفته را هم ۱۲۳۴ نفر اعلام کرد. در همین بازه زمانی و در سایر دانشکده‌های علوم پزشکی استان به طور میانگین ۳۵۸ نفر بیمارِ روزانه جدید بستری شده اند و تعداد بستری‌های موجود هم ۱۹۷۱ نفر بوده است.

کاهش آمار بستری‌ها

در هفته دوم محدودیت هایِ جدید کرونایی، آمار‌ها و ارقام مبتلایان و بستری شده‌ها در مقایسه با هفته‌های قبل کاهش نسبتا محسوسی داشت، تا آنجا که بستری هایِ جدید روزانه در مشهد بعد از نزدیک به ۲ ماه به زیر ۲۰۰ نفر رسید.
آن طور که آمار‌ها نشان می‌دهد محدودیت هایِ ایجادشده و کاهش رفت وآمد‌ها نتیجه بخش بوده است، اما نه به آن میزان که انتظار می‌رفت و میانگین بیماران جدید بستری شده روزانه در هفته دوم آذرماه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و واحد‌های تابع آن به ۱۹۵ نفر و تعداد بستری‌های موجود هم به ۱۰۹۲ نفر رسیده و مشهد در این هفته بین ۱۳ تا ۱۴ درصد کاهش بیماری را تجربه کرده است.
دیگر دانشکده‌های علوم پزشکی استان هم در هفته دوم محدودیت‌ها چنین کاهشی را تجربه کرده اند و میانگین بستری شده هایِ روزانه جدید استان در این هفته ۲۸۵ نفر اعلام شده است و بستری‌های موجود هم بعد از کش وقوس‌های فراوان به زیر ۲ هزارنفر رسید.

مراقبت‌های ویژه همچنان افزایشی است

با وجود کاهش نسبی آمار بیماران بستری شده جدید و قدیم، آمار تعداد کرونایی‌های بدحال که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند، در کمال تعجب با افزایش روبه رو بوده است. در ۹ آذرماه و درحالی که همه آمار‌ها در مشهد کم وبیش کاهشی بود، با ۳۱۴ نفری که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند، رکورد ۲‌ماه اخیرِ بیماران بدحال دانشگاه علوم پزشکی مشهد و واحد تابع شکسته شد.
در خراسان رضوی نیز دقیقا در همین روز ۴۴۸ نفر در I.C.U بستری شدند. این عدد بیشترین تعداد بیمارِ بدحالی است که در ۲ ماه گذشته در سایر دانشکده‌های علوم پزشکی استان ثبت شده است. میانگین بیمارانِ بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه در هفته اول آذرماه و در مشهد ۲۷۶ نفر و در هفته دوم ۲۹۶ نفر بوده است. در استان خراسان رضوی هم این روند با افزایش همراه بوده است و از ۴۲۱ نفرِ هفته ابتدایی آذر، به ۴۳۷ نفر در این هفته افزایش پیدا کرده است.

پلمب روزانه ۱۰۰ واحد متخلف

محمدکاظم فرهمند، قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نیز با اشاره به کاهش ۳۲ درصدی میزان مراجعه مردم به مراکز منتخب کرونا در هفته‌های اخیر گفت: در هفته اول آذرماه، با شروع محدودیت‌ها حدود ۲۵۰۰ نفر به این مراکز مراجعه می‌کردند و اکنون در هفته دوم این ماه، این عدد به ۱۷۰۰ نفر کاهش یافته است؛ همچنین تا امروز، به صورت روزانه ۱۰۰ واحد صنفی به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و بی توجهی به محدودیت‌ها پلمب شده اند.

شناسایی بیش از ۱۳ هزار کرونایی در طرح شهید سلیمانی

مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی هم با بیان اینکه طرح «مسجد، سنگر سلامت» تاکنون کاملا موفقیت آمیز بوده است، به آخرین آمار بیماریابی در قالب این طرح اشاره کرد و گفت: در این طرح بیماریابی، امدادرسانی، کمک معیشتی و امربه معروف بهداشتی انجام می‌شود.
تا ۱۵ آذرماه، در مشهد ۶۹۵ مسجد در قالب «مسجد، سنگر سلامت» در حال فعالیت هستند که تیم‌های بیماریابی سامان دهی شده در قالب این طرح توانسته اند بیش از ۳۹۰۶ بیمار کرونایی را شناسایی کنند. دکتر محسن ذاکریان ادامه داد: در سایر شهرستان‌های استان هم با همین روش ۹۶۹۷ بیمار شناسایی و به مراکز درمان معرفی شده اند.‌
وی تصریح کرد: این روش باعث جلوگیری از جلوگیری از ابتلا و افزایش فوتی‌های ناشی از کرونا در استان خواهد شد.

تردد شبانه در شهر‌های نارنجی هم ممنوع!

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد کرونای کشور نیز اعلام کرده است منع تردد که از ساعت ۲۱ شب تا ۴ صبح در شهر‌های قرمز اعمال می‌شد، برای شهر‌های نارنجی هم اعمال می‌شود. با این حساب، در ۲۷۸ شهری که نارنجی هستند هم رفت و آمد شبانه ممنوع است.
سیدحیدر محمدی، مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو، نیز اعلام کرده است که احتمال واردات یک محموله واکسن کرونا در ۲ ماه آینده وجود دارد.

تداوم کاهش آمار فوت کرونایی در کشور

طبق اعلام وزارت بهداشت، ۳۲۱ نفر دیگر به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و ۱۲ هزار و ۱۵۱ نفر نیز به جمع بیماران کرونایی پیوستند.
منبع:شهرآرا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 13 =

دکمه بازگشت به بالا