مشهد

حذف واژه غیرانتفاعی از تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد می‌کاهد

106749t
رئیس دانشگاه غیرانتفاعی سجاد مشهد گفت: حذف واژه غیرانتفاعی از نام دانشگاه سبب مقبولیت بیش‌تر این دانشگاه‌ها می‌‎شود.
 
علی حائریان اردکانی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، با اشاره به این که تغییر نام دانشگاه‌های غیرانتفاعی به غیردولتی منجر به تغییر سیستم و عملکرد این دانشگاه‌ها نخواهد شد، اظهار کرد: این پسوند برای محلی مثل دانشگاه مناسب نیست و  محدودیت‌هایی در زمینه مالکیت برای موسسان به وجود می‌آورد.
 
وی با بیان اینکه حدود 25 سال است که واژه غیرانتفاعی و غیردولتی بر دانشگاه‌ها و مدارس بوده است، ادامه داد: مدارس چند سال پیش مصوبه‌ای از وزارت آموزش و پرورش و در نهایت از مجلس شواری اسلامی دریافت کرده و موفق به حذف واژه غیر انتفاعی و استفاده واژه غیردولتی شدند.
 
حائریان در خصوص محدودیت‌هایی که  نام دانشگاه‌های غیرانتفاعی برای مالکان و موسسان آن به وجود می‌آورد، افزود: با وجود واژه غیرانتفاعی، وضعیت مالکیت ساختمان‌هایی که با هزینه‌ی خودمان بنا شده و دیگر سرمایه‌گذاری‌هایی که در این سال‌ها انجام شده خیلی روشن نیست.
 
رئیس دانشگاه غیرانتفاعی سجاد مشهد خاطرنشان کرد: تا آنجا که اطلاع دارم، در هیچ کجای دنیا از این نام استفاده نمی‌شود، و اگر سازمانی غیر انتفاعی باشد آن را با عنوان سازمان مردم نهاد مطرح می‌کنند.
 
وی با اشاره به درخواست حذف این واژه و رایزنی‌های صورت گرفته با شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت‌ علوم، تحقیقات و فناوری، تصریح کرد: در کمیته‌ای با نام کمیته‌ معین که موضوعات تخصصی در آن مطرح شده و نتیجه‌گیری می‌کنند که اگر مخالفی در صحن علنی شورا علیه آن نباشد آن طرح به مصوبه تبدیل می‌شود، مساله تغییر نام دانشگاه‌های غیرانتفاعی مطرح شد اما این درخواست بعداً با مخالفت دانشگاه آزاد مواجه شد.
 
حائریان دلیل احتمالی این مخالفت را افزایش اعتبار دانشگاه‌های غیر انتفاعی دانست و یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود با حذف واژه غیرانتفاعی از تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد در برخی مناطق کاسته شود زیرا با حذف این واژه جایگاه دانشگاه‌های غیرانتفاعی در اذهان عمومی بالاتر می‌رود و تقریباً هم‌تراز با دانشگاه آزاد می‌شود.
 
 رئیس دانشگاه غیرانتفاعی سجاد مشهد اضافه کرد: دانشگاه‌های غیرانتفاعی از طریق همان کنکوری دانشجو می‌پذیرد که دانشگاه‌های دولتی درجه یک دانشجو می‌پذیرند و این در حالی است که دانشگاه آزاد به وسیله کنکور مستقلی دانشجو می‌پذیرد و این نشان از جایگاه معتبر دانشگاه‌های غیرانتفاعی دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − پنج =

دکمه بازگشت به بالا