مشهد

درصد مرگ و میر مبتلایان به کرونا در مشهد مثل دیگر نقاط کشور و جهان است

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شایعات مطرح شده درباره اختلاف آمار مبتلایان و فوت‌شدگان کرونا در مشهد صحت ندارد و درصد مرگ و میر ویروس کرونا در ایران و شهرهای تحت پوشش این دانشگاه مانند سایر نقاط جهان است.

حمیدرضا رحیمی در گفت‌وگو با مشهد فوری در واکنش به مطالب منتشر شده در فضای مجازی و رسانه‌های معاند اظهار کرد: در فضای مجازی مطالبی منتشر شده است مبنی بر اینکه آمارهای مربوط به مبتلایان و فوت شده‌ها براثر کرونا واقعی نیست و درصد مرگ و میر در ایران با بقیه دنیا متفاوت است یا اینکه ویروس منتشرشده در ایران با سایر جهان فرق دارد به این خاطر که درصد میرایی آن متفاوت بده در حالی که این مطالب صحت ندارد و درصد مرگ و میر ویروس کرونا در ایران و شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد مانند سایر نقاط کشور و جهان است.

وی بیان کرد: آنچه که در نامه رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به رئیس قوه قضائیه نوشته شده یک بحث کاملا علمی است، زمانی که می‌خواهیم نسبت یا درصد بگیریم باید کسر تشکیل دهیم که در صورت کسر، آمار فوتی‌ها و در مخرج، تعداد مبتلایان قرار داده می‌شود حال عدد در مخرج می‌تواند متفاوت بوده یا تعداد افرادی باشد که آزمایش کرونای آن‌ها با روش مولکولی مثبت است یا آمار کسانی باشد که علائم بالینی کرونا را دارند و جواب سی تی اسکن آن‌ها مثبت شده است. اگر این عدد در مخرج تغییر کند نسبت میرایی متفاوت خواهد بود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: آمار رسمی آن چیزی است که وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌کند و ما نیز تابع اعلام نظر وزارت خانه هستیم، آنچه که در این نامه مطرح شد یک بحث علمی بوده اما شبکه‌های معاند و معارض با انتشار مطالبی قصد استفاده‌های تبلیغاتی به نفع خودشان را داشتند.

رحیمی عنوان کرد: به عنوان تیم بهداشت و درمان خراسان رضوی از همان ابتدا سعی کردیم صادقانه آنچه که واقعیت در استان است را اطلاع دهیم و آمارها و اطلاعاتی که وزارت بهداشت و درمان لازم دارد را تامین کرده و در اختیار مقامات کشور بگذاریم تا بتوانند تصمیم گیری‌های درستی برای آینده داشته باشند.

وی با بیان اینکه هیچ روش شناسایی وجود ندارد که به صورت صد درصد تشخیص درست دهد و منفی کاذب نداشته باشد گفت: به دلیل وجود مفهومی با عنوان منفی کاذب در روش‌های تشخیص بیماری، روش‌های مختلف آزمایشگاهی و تست‌های مختلف گرفته می‌شود تا حداکثر صحت و دقت را در نتیجه گیری داشته باشیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد متذکر شد: در نامه ارسال شده به رئیس قوه قضائیه پیشنهاد شده بود که در مخرج کسر تمام افرادی که علائم بالینی بیماری کرونا را دارند و تست سی تی اسکن آن‌ها مثبت شده است قرار دهیم، این پیشنهاد از این جهت بود که برای برخی از بزرگان در کشور اشکالی ایجاد شده بود که چرا نسبت میرایی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بالاتر از ان چیزی است که در دنیا گزارش می‌شود.

رحیمی خاطر نشان کرد: اگر هدف از ارائه این آمار و شاخص‌ها این است که بگوییم این ویروس خطرناک است و اوضاع خوب نیست تا مردم همراهی کنند ؟ ما که بارها گفته‌ایم و تذکر داده‌ایم که براساس مشاهدات ما در بطن جامعه و بیمارستان‌ها وضعیت مشهد قرمز است و در صورتی که مردم رعایت نکنند گرفتار می‌شوند و احتمال مرگ و میر وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − یک =

دکمه بازگشت به بالا