مشهد

رشته نساجی در دانشگاه فردوسی مشهد راه‌اندازی شد

معاون آموزشی و فرهنگی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اخیرا دانشکده مهندسی مجوز فعال کردن رشته نساجی در نقطه کارشناسی ارشد را دریافت کرده است. به این ترتیب رشته نساجی به عنوان زیرمجموعه رشته مهندسی شیمی در مقطع مزبور شروع به کار خواهد کرد.

مهران کدخدایان صبح امروز در افتتاحیه هفدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران که در سالن خوارزمی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد جزو بزرگ‌ترین دانشکده‌های شرق کشور محسوب می‌شود. در ابتدای راه‌اندازی این دانشکده ۲ رشته مکانیک و برق ارائه می‌شد و تنها ۶۰ دانشجو در این رشته‌ها تحصیل می‌کردند. امروز این تعداد تقریبا ۱۰۰ برابر شده و به بیش از ۶۰۰۰ دانشجو رسیده است که معادل یک چهارم تعداد کل دانشجویان دانشگاه است. 

وی افزود: همچنین حدود ۱۹۰ عضو از ۸۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اعضای هیات علمی این دانشکده هستند. علاوه بر این وزن دانشکده مهندسی در قسمت‌های آموزش، پژوهش و همچنین در کسب افتخارات و جوایز مختلف علمی و پژوهشی بسیار بالاست، به طوری که حدود ۴۰ درصد از جوایز مزبور را این دانشکده کسب کرده است. 

حدود ۷۰ گرایش تحصیلی در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد ارائه می‌شود

معاون آموزشی و فرهنگی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد دانشجویان و اساتید در گروه‌های مختلف دانشکده معادل اعضای هیات علمی یک دانشکده است. به عنوان مثال تنها در گروه مکانیک نزدیک به ۴۰ عضو هیات علمی به تدریس مشغول هستند؛ این در حالی است که با این تعداد عضو هیات علمی سایر دانشکده‌ها تاسیس می‌شود. هم‌اکنون در دانشکده مهندسی هفت گروه تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حضور دارند. همچنین حدود ۷۰ گرایش تحصیلی در گروه‌های مختلف دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد ارائه می‌شود. 

کدخدایان تصریح کرد: در حال حاضر گروه مهندسی‌ شیمی دانشکده با ۲۸ عضو هیات علمی جزو قوی‌ترین گروه‌های دانشکده مهندسی است. در گروه شیمی رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی نفت و مهندسی پلیمر ارائه و تدریس می‌شود. اخیرا نیز دانشکده مجوز ارائه رشته نساجی را هم دریافت کرده است. 

اکبر شاهسوند، دبیر علمی هفدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: خوشبختانه با مساعدت دبیران قبلی و جدید انجمن مهندسی شیمی ایران و همچنین پشتیبانی مسئولان دانشگاه فردوسی مشهد امکان برگزاری این کنگره در این دانشگاه فراهم شد. امیدوارم علی‌رغم محدودیت‌ها و امکانات موجود برگزاری این کنگره در این دوره نیز مانند تمام کنگره‌های قبلی محل مناسبی برای ارائه دستاوردهای علمی پژوهشگران برجسته کشور در زمینه‌های متنوع مهندسی شیمی، نفت، گاز، پتروشیمی، پلیمر و بسیاری دیگر از تخصص‌های مرتبط را فراهم سازد.

دبیر علمی این کنگره ادامه داد: دبیر علمی این کنگره ادامه داد: تعداد کل مقالات دریافتی این کنگره در ۲۰ محور اصلی کنگره بیش از ۴۳۰ مقاله بوده است. هدایت و ارزیابی آن‌ نیز توسط ۲۰ عضو هیات علمی در رشته‌های علوم نفت، پلیمر و مهندسی شیمی دانشکده مهندسی انجام شد. پس از ارزیابی مقالات دریافتی توسط بیش از ۷۰۰ داور، در نهایت ۱۰۸ مقاله به عنوان ارائه شفاهی و ۲۳۲ مقاله جهت ارائه به صورت پوستر پذیرفته شد. مطابق برنامه تنظیمی ارائه شفاهی مقالات به صورت موازی در هفت اسکای‌روم به صورت ۶ نشست مستقل از عصر امروز تا غروب فردا چهارشنبه، ۱۹ آبان، به صورت مجازی برگزار خواهد شد‬.

شاهسوند بیان کرد: لینک مقالات پذیرفته شده به صورت پوستر در طول مدت برگزاری کنگره از طریق سایت در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گیرد تا بتوانند از پوسترهای تهیه شده بازدید کنند. این نوع ارائه پوستر با این کیفیت برای اولین مرتبه در ایران و شاید اولین بار در جهان انجام شده است. هشت کارگاه تخصصی نیز توسط اساتید زبده در ادامه مراسمات کنگره برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا