ورزش

رضای آقای گل…

خداحافظی رضا عنایتی از دنیای فوتبال شاید آنطور که باید و شاید باشکوه و در شان این بازیکن برگزار نشد اما واقعیتی که باید پذیرفت پایان کار مهاجم شش دانگ فوتبال ایران است، مهاجمی که حقش بیشتر از این‌ها بود. چه در تیم ملی و چه در سال‌های آخر دوران باشگاهی.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، کمتر بازیکنی از تیم‌های سرخآبی پایتخت وجود دارد که هواداران متعصب رقیب، قبولش داشته باشند، اما مرد خوش اخلاق، باشخصیت و بی‌حاشیه آبی‌پوش مستطیل سبز کسی بود که حتی پرسپولیسی‌ها نیز هوادار منش او بودند. خداحافظی رضا عنایتی، آقای گل مشهدی تاریخ فوتبال ایران سبب شد تا مروری داشته‌باشیم بر ۱۵ سال داغ در زندگی ورزشی این بازیکن.

یکم اردیبهشت ماه ۵۵

روزی که غلامرضا عنایتی به دنیا آمد. کمتر کسی فکرش را هم می‌کرد که روزی این نوزاد تازه به دنیا آمده، آقای گل فوتبال و فاتح دروازه‌ها باشد. تا ابتدای دهه سوم زندگیش هم کسی چنین فکری در خصوص غلامرضا نکرد. غلامرضا عنایتی هرچند دیر اما به شکلی عجیب و غریب به فوتبال ایران معرفی شد و با عنوان «بهترین گلزن تاریخ لیگ برتر ایران» از دنیای فوتبال در نهایت خداحافظی کرد. فرزندی در قلب بهار و فاتح قلب میلیون ها استقلالی…

هفتم خردادماه ۸۱

کمتر فوتبالدوست مشهدی است که ۷ گل رضا عنایتی را در یک مسابقه فراموش کرده‌باشد. هفته پایانی لیگ برتر نخست، جدال نه چندان حساس استقلال شهرداری رشت با ناصر حجازی در مقابل ابومسلم خراسان و رضا عنایتی. عنایتی به دنبال کسب آقای گلی رقابت‌های لیگ برتر بود اما نتوانسته بود به رقبا برسد. در جدال آخر اما ناگهان ورق برگشت. عنایتی ۹ گله، با به ثمر رساندن ۷ گل در دیدار آخر آقای گل فوتبال ایران شد! ابومسلم آن دیدار را ۹ بر ۲ پیروز شد تا پرگل ترین رقابت تاریخ لیگ برتر لقب گیرد.

هفتم اسفندماه ۸۳

نخستین باری که رضا عنایتی در دربی، پایش که نه ولی سرش به گل باز شد! آن دربی خاطره‌انگیز را استقلال با گل دقیقه ۹۳ پیروز قربانی برنده شد. دیداری که عنایتی در آن توانست با به ثمر رساندن گل نخست استقلالی‌ها سهم بزرگی در موفقیت تیم محبوبش داشته‌ باشد.

هفدهم اسفندماه ۸۳

رضا عنایتی در مشهد پایش به گل باز شد اما نه برای تیمی مشهدی! عنایتی با لباس استقلال در حالی گل نخست تیمش را در دقیقه ۸۳ به ثمر رساند که تا آن لحظه مشکی‌پوشان مشهدی با نتیجه ۲ بر ۰ از حریف خود پیش بودند. این گل سرآغازی شد تا در عرض ۷ دقیقه ابومسلم ۲ بار دیگر دروازه‌اش را بازشده ببیند و بازی را ۳ بر ۲ به استقلال ببازد.

هجدهم اردیبهشت‌ماه ۸۴

روزی که استقلال در نوشهر به مصاف شموشک رفت. جنجالی‌ترین گل رضا عنایتی شاید همین گل سه امتیازی در نوشهر بود که با ضربه سر وارد دروازه شاگردان فرشاد پیوس کرد. این گل از جایی جنجالی شد که رامین محرم‌نژاد با تعللی عجیب توپ را در محوطه جریمه آخرین تیم مازندرانی لیگ لو داد و اکبرپور با یک سانتر دقیق، عنایتی را در موقعیت گلزنی قرار داد. پس از آن پیوس صریحا دست‌های پشت پرده را عامل باخت تیمش معرفی کرد و اشتباه محرم‌نژاد را عمدی دانست. البته فصل بعد هم رامین محرم‌نژاد به استقلال پیوست!

سی‌ خردادماه ۸۴

دیدار هفته پایانی استقلال در برابر سپاهان با توجه به قهرمانی زودهنگام فولاد خوزستان جنبه تشریفاتی داشت. هرچند پای عنایتی در این دیدار خیلی زود و در دقیقه ۱۳ به گل باز شد اما در این روز رضای آقای گل برای نخستین بار با لباس استقلال پنالتی از دست داد. دیدار استقلال و سپاهان در نهایت با تساوی ۲ بر ۲ به اتمام رسید تا استقلال فصل را با رتبه سوم به اتمام برساند.

سیزدهم آبان ماه ۸۴

تک گل رضا عنایتی سبب شد تا استقلال و قلعه‌نویی به بهترین شکل ممکن پرسپولیس پروین را شکست دهند. عنایتی در دومین بازی متوالی دربی بود که پایش به گلزنی باز شد. این بار گلی سه امتیازی در روزی که هواداران پرسپولیس روی بنر نوشته بودند: «خدایا از خلقت پروین متشکریم»

اول اردیبهشت ماه ۸۵

استقلال برای کسب نخستین قهرمانی در لیگ برتر به سه امتیاز دیدار مقابل برق شیراز احتیاج داشت. پیروزی ۴ بر ۱ مقابل برق شیراز در برابر دیدگان ۱۰۰ هزار هوادار استقلال و البته ۲ گلی که رضا عنایتی به ثمر رساند سبب شد تا استقلال و عنایتی برای نخستین بار طعم قهرمانی در لیگ برتر را بچشند.

هجدهم تیرماه ۸۵

رضا عنایتی برای نخستین بار لژیونر شد. رضای آقای گل پس از کسب نخستین عنوان قهرمانی با استقلال از این تیم جدا شد و به الامارات پیوست. عنایتی در مدت ۲ فصل حضور در این تیم، ۲۵ گل به ثمر رساند.

بیستم آبان ماه ۸۵

دیدار برگشت ایران و کره جنوبی هرچند جنبه تشریفاتی دارد اما پیشینه دو کشور جنبه حیثیتی این دیدار را بالا برده‌است. شاگردان امیر قلعه‌نویی در ورزشگاه آزادی با نتیجه ۲ بر ۰ پیروزی را از آن خود می‌کنند. عنایتی در نیمه نخست و حسین بادامکی در نیمه دوم، دو گلزن مشهدی این دیدار بودند. این گل در واقع مهمترین گل ملی رضا عنایتی در دوران حضورش در تیم ملی بود. دورانی که البته شاید می‌توانست پررونق‌تر و جذاب‌تر باشد اگر اجازه می‌دادند… .

بیستم آذرماه ۹۳

پدیده و عنایتی بعد از یک نیم‌فصل نسبتا موفق ناگهان به پایان راه مشترک رسیدند. اتفاقی که هیچ وقت به طور صریح و شفاف مشخص نشد دلیلش چه بوده اما گفته می‌شد پهلوان مخالف ادامه حضور عنایتی در پدیده بوده‌است. عنایتی پس از آن دوباره راهی استقلال شد و یک نیم‌فصل در این تیم به میدان رفت. نیم‌فصلی که آخرین حضور آقای گل در تیم محبوبش بود. لیگ چهاردهم برای عنایتی روزهای خاصی محسوب می‌شود.

بیست و پنجم اردیبهشت ماه ۹۴

دربی هشتادم سرخابی‌ها در این تاریخ برگزار شد. جدالی که با تک گل علیپور به سود پرسپولیس برانکو پایان یافت. جدا از اینکه رضا عنایتی برای آخرین بار در این روز لباس استقلال را پوشید، جدا از اینکه رضا عنایتی برای نخستین بار دربی را با شکست به اتمام رساند، یک رکورد جاودانه نیز برای وی ثبت شد. رضای آقای گل با ۳۹ سال و ۲۴ روز سن لقب مسن‌ترین بازیکن تاریخ دربی پایتخت نشینان را از آن خود کرد.

یازدهم تیرماه ۹۴

رضا عنایتی به تیم سیاه‌جامگان پیوست تا لیگ پانزدهم را دوباره در شهرش آغاز کند. عنایتی در لیگ پانزدهم با سه سرمربی در سیاه‌جامگان کار کرد و با وجود همه مشکلات مالی باز هم یکی از عناصر اصلی تیمش در عملیات بقا بود. اما در نهایت با کم لطفی بزرگ مسئولان و مربیان وقت سیاه‌جامگان از این تیم کنار گذاشته شد تا در نهایت راهی صبای قم شود. هرچه که بود گذشت اما بپذیریم که تیم های مشهدی در این چند سال آخر در حق رضای آقای گل بد کردند.

بیست و ششم فروردین ماه ۹۶

رضا عنایتی گرچه در سه هفته آخر لیگ برتر باز هم به زمین خواهدرفت اما کیست که نداند شنبه شب، خداحافظی واقعی وی برگزار شد. شاید می‌شد این خداحافظی باشکوه تر و پررونق تر باشد. مخصوصا برای کسی که هم آقای گل تاریخ لیگ برتر بود، هم با استقلال به انواع و اقسام موفقیت‌ها رسید هم اینکه دلش آبی بود و آرزویش خداحافظی با لباس آبی. به هر حال، خوب یا بد، باید پذیرفت که هر آمدنی رفتنی را در پی دارد. خداحافظ رضا عنایتی، خداحافظ رضای آقای گل… .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

دکمه بازگشت به بالا