مشهد

رویکردهای فناورانه و دیجیتال اقتصاد شهری مشهد مقدس را متحول می‌کند

تعدد شرکت‌های دانش بنیان بیانگر این است که با سرمایه‌گذاری بر آنها می‌توان اقتصاد شهری مشهد را متحول کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  مشهدمقدس، مقام معظم رهبری در دیدار دو هزار نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، ادامه‌ پیشرفت علمی کشور را در کوران حرکت پرشتاب علمی جهان، کاملاً ضروری و حیاتی خواندند و با اشاره به شوق سرشار، انگیزه‌ تحسین‌برانگیز و اعتمادبه‌نفس جوانان نخبه تأکید کردند: «هر جوان نخبه پاره‌ تن ایران عزیز ما است و برای رفع مشکلات نخبگان باید سند راهبردی امور نخبگان را کاملاً جدی اجرا و پیگیری کرد.»

حرکت‌های جهادی این روزها توام با حرکات علمی شده است و نهادها و ارگان‌های متعدد پای کار آمده‌اند تا فرمایشات مقام معظم رهبری روی زمین نماند.

قرارگاه‌های فرهنگی در این میان نقش بارزی برعهده دارند و تلاش می‌کنند چرخ علمی کشور را به حرکت درآورند.

مسئول کمیته فرهنگی قرارگاه شهید فخری زاده در مشهدمقدس در این زمینه به تسنیم گفت: قرارگاه قبلاً به عنوان یک شورای نخبگانی دیده‌بان انقلاب اسلامی فعال بود و بعد از انتخابات مجلس یازدهم با دورهم آمدن عده‌ای از نامزدهای انتخاباتی که وارد مجلس نشده بودند و افرادی که انگیزه کار جمعی داشتند، شروع به فعالیت کرد و یک قرارگاه جهادی  مردمی هستیم که زیر مجموعه هیچ نهادی نیستیم و مستقل فعالیت داریم؛ ولی فعلا در کنار بسیج  اساتیداستان فعالیت می‌کنیم نه اینکه ذیل آن‌ها باشیم.

فرزانه نجفی اظهار کرد:  یکی از طرح‌های ما در رابطه با افزایش جمعیت بود و محتوای فرهنگی و اقتصادی دارد؛ در نتیجه اولین طرحی بود که در مجلس یازدهم  آن را در دستور کار خودش قرار داد و اعلام وصول کرد. 

وی با بیان اینکه  مجلس یازدهم با توجه به تاکید مکرر رهبر انقلاب در بحث جمعیت دوباره ورود کرد افزود: ما از طرف مجموعه شورای نخبگانی دیدبان انقلابی و هم از طرف مجمع هم‌افزایی بانوان انقلاب افکار مشترکی داشتیم که در سه مرحله کارشناسی و مورد استقبال قرار گرفت.

نجفی افزود:  دکتر فخری زاده زیاد در بین جامعه فیزیک و علمی ایران شناخته شده نبودند به علت اینکه بیشتر با مجموعه‌های نظامی کار می‌کردند؛ ولی دوستانشان اذعان دارند ایشان در کنار رشته علمی‌شان یک وجهه عمومی و علاقه مند به فعالیت‌های عمومی داشتند؛ بر همین اساس دوستان پیشنهاد دادن مجموعه را از حالت شورا به قرارگاه شهید فخری‌زاده تبدیل کنیم، یعنی کار عملیاتی، جهادی، جهشی و هدفمند که مجموعه‌های مختلف می‌توانند کارشان  ادامه دهند.

مسئول کمیته فرهنگی قرارگاه شهید فخری زاده تصریح کرد: ساختار بودجه‌نویسی ما اشتباه است و مشکلات متعددی دارد و حضور جمعیت دانشگاهی می‌تواند در این زمینه موثر باشد؛ بنابراین  اصلاحات ساختاری  که می‌خواهد اتفاق بیفتد اگر  مبتنی بر علم و تجربیات مثبتی که در دنیا انجام شده از تجربیات آنها استفاده شود، اتفاقات خوبی صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: در قسمت‌های مختلفی درگیر بحث فرهنگی هستیم، کار طرح جمعیت را به پایان رساندیم و طرح صیانت از بانوان در برابر خشونت کار مقدماتی آن را آماده کردیم که در چند مرحله بررسی می‌شود؛ در نتیجه نسخه مقدماتی را اعلام و دوباره نسخه تکمیلی‌تر آن و نسخه نهایی را به دوستان در مجلس می‌دهیم که بیشتر بحث‌های حقوقی و روانشناسی است که باید دنبال شود.

وی افزود: فعالیت قرارگاه شهید فخری زاده در سطح ملی و با همکاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس، مجمع تشخیص صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های دانش بنیان نیز اولویت دیگری است که دنبال می‌شود خاطرنشان کرد: برای مثال محصول خاصی را مدنظر داشتیم تولید کنیم که شتاب دهنده الکترونی بود و در درمان بیماران سرطانی مؤثر بود و در حال حاضر انحصار آن صرفا در اختیار شرکت آلمانی و آمریکایی است.

مسئول قرارگاه فرهنگی شهید فخری زاده عنوان کرد: فرآیند دریافت مجوز ما حدود دو سال طول کشید و تکنولوژی بالایی نیاز داشت اما معاونت علمی ریاست جمهوری همکاری محدودی در این زمینه داشتند.

فرزانه عنوان کرد: اقتصاد فناوری نیاز روزی است که حتی شهرداری‌ها و شوراهای شهر نیز باید به آن ورود داشته باشند. می‌توان در این حوزه و همچنین حوزه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان میدان‌دار بود تا خاطرات تلخ تجربه قبلی ما رقم نخورد.

وی گفت: اقتصاد فناوری رویه دیگری از اقتصاد خدماتی است و باید در کنار اقتصاد خدماتی مقوله اقتصاد فناوری را نیز در مشهد مقدس پیاده کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + شش =

دکمه بازگشت به بالا