خراسان

زیره بیشترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی در خراسان رضوی

n82710504-71953649

 مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۷۱ درصد سطح زیرکشت گیاهان دارویی در این استان معادل ۱۲ هزار ۱۰۰ هکتار به کشت زیره اختصاص دارد.

هاشم نقیبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا کل مساحت زمینهای کشت انواع گیاهان دارویی را در خراسان رضوی ۱۷ هزار هکتار اعلام و بیان کرد: در هشت هزار و ۱۰۰ هکتار از این سطح زیره آبی و در چهار هزار هکتار آن زیره به صورت دیم کاشت می شود.
وی حجم تولید سالانه زیره را در خراسان رضوی ۶ هزار و ۵۰۰ تن ذکر و بیان کرد: شهرستانهای داورزن، بردسکن، سبزوار، خوشاب، کلات، بجستان، تایباد، تربت جام، جغتای، مشهد و گناباد از مراکز عمده تولید گیاهان دارویی در این استان هستند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به درآمدزایی گونه های صادراتی این نوع گیاهان نیز اشاره و بیان کرد: پارسال هزار تن گیاهان دارویی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار شامل گل محمدی، آویشن، باریجه، ختمی خبازی و زیره سبز از این استان صادر شد.
وی همچنین از آموزش کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی، پرداخت یارانه به قلمه گل محمدی، نشاء گیاهان دارویی و پرداخت وامهای کم بهره به عنوان سیاستهای حمایت از تولید گیاهان دارویی در خراسان رضوی یاد کرد.
سالانه ۲۵ هزار تن انواع گیاهان دارویی در خراسان رضوی تولید می شود. زیره سبز، تخم شربتی، خاکشیر، ختمی خبازی و رازیانه مهمترین اقلام گیاهان دارویی این استان هستند.

tabligh kanal

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا