مشهد

شناسایی بیش از ۱۰۰۰ بنگاه مسکن غیرمجاز در مشهد/ هر روز یک پروانه کسب باطل می‌شود

مسکن اجاره بنگاه ملک مشاور املاک

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهدمقدس گفت: تعداد بنگاه‌های مسکن غیرمجاز در مشهد افزایش یافته و به صورت میانگین روزانه یک بنگاه غیرمجاز پروانه‌اش باطل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، نشانه‌هایی در صنف مسکن وجود دارند که نشان می‌دهد پس از سه سال رکود، شاهد اندکی رونق در این بازار خواهیم بود. این در حالی است که صحبت‌های ضد و نقیض درباره احتمال رونق این بازار به گوش می‌رسد. البته افرادی که در بخش مسکن مشغول به کار هستند درباره آینده این بازار خوشبین هستند.

تحلیلگران معتقدند افزایش ناگهانی رونق در بخش مسکن ایران، دور از ذهن است. در این میان بحث‌ها در زمینه نحوه فعالیت بنگاه‌های مشاوره و معاملات مسکن و برخی تخلفات آن‌ها که به مشکلات این حوزه دامن زده با حمید صادقی‌پور مروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: در حال حاضر چه تعداد مشاوره املاک در مشهد مقدس فعال است و چه نظارت‌هایی بر فعالیت آنها صورت می‌گیرد؟

صادقی پور مروی: براساس اطلاعات سخت افزاری بایگانی موجود در اتحادیه مشاوران املاک مشهد بالغ بر ۱۲۵۰۰ عضویت و پروانه کسب در این حوزه صادر شده است. البته از پنج سال قبل که اتحادیه مشاوران املاک طرقبه شاندیز مستقل شد بخشی از این پروانه‌های کسب مربوط به واحدهای صنفی است که در مشهد پروانه گرفته‌اند ولی در حال حاضر در محدوده طرقبه شاندیز فعالیت می‌کنند. در واقع با احتساب کسر حدودی این واحدها در مشهد چیزی در حدود ۹ تا ۱۰ هزار  واحد صنفی پروانه فعالیت دارند.

تسنیم: شنیده شده که به دلیل بازار مسکن در مشهد بسیاری از واحدها درخواست ابطال پروانه داشته‌اند. در این زمینه نیز توضیح دهید.

صادقی پور مروی: در چند سال اخیر که طرح ساماندهی مشاوران املاک در مشهد آغاز شد و تا به امروز بسیاری از واحدهای صنفی که امکان ادامه کار و پرداخت اجاره بهاء و یا مالیات‌های  تکلیفی را نداشتند درخواست ابطال پروانه کرده‌اند و تا امروز روزی نیست که درخواست ابطال پروانه‌ای نداشته باشیم و پروانه‌ای باطل نشود.

اگر بخواهم آماری بدهم تا امروز حدود ۷۷۰ واحد شخصاً مراجعه و درخواست ابطال کرده‌‌اند. از طرفی در همان طرح ساماندهی متوجه شدیم بسیاری از واحدها بدون اعلام فعالیت خود را متوقف کرده‌اند و دیگر فعال نیستند و یا جابه‌جا شده‌اند که با توجه به دایر نبودن واحد صنفی در واقع عملا فعال محسوب نمی‌شوند که حدود ۶۰۰۰ واحد صنفی این مشکلات را داشته‌اند. در نهایت با توجه به همه‌ این مسائل در حال حاضر باید چیزی در حدود ۶۰۰۰ بنگاه مسکن فعال مطابق با تعریف صنفی واحد فعال؛ در اتحادیه مشاوران املاک مشهد در حال فعالیت باشند.

تسنیم: تمرکز واحدهای غیرمجاز براساس شنیده‌ها عمدتاً در حاشیه شهر مشهد است. اتحادیه چه اقداماتی را در این زمینه در دستور کار قرار داده است؟ اساساً این واحدها چه مشکلاتی را در روند کار شما ایجاد می‌کنند؟

صادقی پور مروی: پس از انتخابات اتحادیه مشاوران املاک و شروع به‌کار هیئت‌مدیره جدید در دی‌ماه ۱۳۹۵، در حدود ۱۸ هزار مورد بازدید از واحدهای صنفی مخصوصا در حاشیه شهر صورت گرفته که غالبا محل فعالیت واحدهای غیرمجاز است. نهایتا با استناد به قانون اصناف واحد غیرمجازی وجود نداشته که بازدید شده باشد و درخواست پلمپ نشده باشد. از حدود ۱۰۰۰ واحد غیرمجاز شناسایی شده در حدود ۵۰۰ واحد  پلمپ شده و الباقی با توجه به حجم کاری اداره اماکن در حال حاضر در نوبت پلمپ قرار دارند.

بگذارید با یک مثال شروع کنم:  شما ملکی خریده‌اید و قصد ساخت آن را دارید. ملک را طبق پروانه اخذ شده ساخته و حالا اگر تخلفی داشته باشید برابر مقررات جریمه مالی آن را پرداخت و پایان‌کار دریافت می‌کنید. حالا اگر در کنار ملک شما فردی شروع به ساخت بنایی بدون پروانه ساخت کند در نخستین قدم از ساخت آن جلوگیری می‌شود و تا پروانه و مجوزهای لازم را کسب نکند اجازه ساخت و ساز به او داده نمی‌شود. همین مثال در برخورد با واحدهای غیرمجاز دقیقاً برعکس است. یعنی آنقدر راحت و آسان است که همین‌روزها انتظار داریم واحدهای صنفی پروانه دار اتحادیه هم پروانه خودشان را باطل کرده و به سمت فعالیت غیر مجاز بروند.

به عبارتی روز به روز حلقه و فشار بر بنگاه‌های مجاز بیشتر می‌شود: پرداخت حق عضویت، مالیات، عوارض، تعزیرات و…. در حالی که یک مشاور املاک غیرمجاز هیچ‌کدام از این‌ها را ندارد و نهایتاً با یک اخطار  و پلمپ اگر حداکثر یک هفته به طول بینجامد ماجرا تمام می‌شود و دوباه روز از نو روزی از نو؛ زیرا اکثر بنگاه‌های غیرمجاز بعد از پلمپ و با دادن یک تعهد دوباره در مکان دیگر شروع به فعالیت می‌کنند.

بنگاه‌های مسکن مجاز در حال حاضر هزینه‌ برخورد با غیرمجازها را می‌دهند و در یک کلمه قانون‌گذار در بحث تشکل‌های صنفی – نه تنها در صنف مشاوران املاک بلکه اکثر صنوف- تسامح کرده‌ که امیدواریم این خلا قانونی برطرف شود. بیشترین درگیری اداره اماکن هم در زمینه همین غیرمجازهای صنوف مختلف است.

بهترین راهکار برای مقابله با رشد و قعالیت واحدهای صنفی غیرمجاز همکاری شهروندان است. اگر مالکی می‌خواهد ملک به یک بنگاه مسکن اجاره بدهد از او درخواست پروانه کسب کند یا حداقل از ما به‌عنوان اتحادیه استعلام بخواهد. برخی اوقات واقعاً شهروندان مقصر هستند؛ خانه‌ای که ندیده‌اند را با بازدید خانه روبرویش و  به استناد حرف بنگاه‌دار که هر دو  خانه یکی است معامله کرده‌اند، حالا که برای بازدید خانه جدید رفته‌اند مشخص شده، هر دو خانه یک نقشه و یکسان اما پنجره یکی رو به خیابان و آن یکی که معامله شده رو به قبرستان باز می‌شود. حالا طرف معامله مانده با قرارداد امضا شده چه کند  و….. کار به دادگاه کشیده شده است.

تسنیم: فعالیت‌ بنگاه‌های غیرمجاز بازار را ناسالم کرده است، با این اتفاق چگونه باید برخورد داشت؟

صادقی پور مروی: این‌که در یک راسته خیابان می‌بینید چند ده بنگاه مسکن در حال فعالیت هستند چیز خوبی و نشان از رونق بازار نیست. قوانین جهت اخذ پروانه باید سخت‌گیرانه‌تر باشد. یک مشاور املاک که باید با مهم‌ترین کالای سبد اقتصادی مردم یعنی مسکن سروکار دارد و باید به بسیاری اصطلاحات حقوقی آشنا باشد.

نباید با صرف داشتن سیکل و یا برای سن بالاتر از ۵۰ سال، تنها سواد خواندن و نوشتن، امکان اخذ پروانه وجود داشته باشد. به عبارتی شرایط صدور پروانه باید بسیار جدی‌تر باشد. مثلا یک اشتباه ساده و عدم توجیه مشاور املاک و طرفین معامله درباره یک اصطلاح حقوقی مثل «حق تقدیمی» یا «حق انتقال» می‌تواند منجر به اختلاف عددی زیادی منجر شود.

از طرفی مگر در مشهد ما به چه تعداد بنگاه مسکن نیاز داریم؟ باید سقف صدور پروانه بسته شود. پیشنهاد ما این است بر اساس میزان جمعیت و تعداد واحدهای مسکونی و تجاری در هر منطقه از شهرداری مشهد سقف مشخصی از تعداد بنگاه مجوز فعالیت داشته باشند. هر زمان تعدادی از این بنگاه‌ها به هر دلیل بسته شد، خوب به همان میزان مجوز صدور پروانه جدید صادر شود. این سطح از اشباع و تعدد در صدور پروانه و فعالیت تنها منجر به بالا رفتن تخلفات،رقابت ناسالم و ایجاد نرخ‌های کاذب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − شانزده =

دکمه بازگشت به بالا