مشهد

طرح تفصیلی شمال‌غرب مشهد در دستورکار نشست آینده شورا

طرح تفصیلی شمال‌غرب مشهد پس از حدود ۲ ماه بررسی در کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر، حالا آماده ارسال به صحن علنی این شوراست و بنا به گفته رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری، طرح تفصیلی شمال‌غرب در جلسه علنی آینده شورا برای تصویب و تأیید بررسی خواهد شد.
 شهرآرانیوز؛ محمدهادی مهدی‌نیا در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه دیروز جلسه مشترک کمیسیون‌های پنج‌گانه شورا برای بررسی این طرح تفصیلی برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه در جلسه اخیر کمیسیون‌های مشترک، برای موضوع طرح تفصیلی شمال‌غرب به جمع‌بندی نهایی رسیدیم و نظریه نیز آماده شده است.
وی با بیان اینکه موضوع حریم محدوده غربی شهر مشهد یکی از موضوعات اصلی در طرح تفصیلی حوزه شمال‌غرب بوده است، ادامه داد: در این راستا آنچه برای حریم شهر مشهد در طرح تفصیلی حوزه شمال‌غرب پیشنهاد شده، بر اساس مصوبه طرح جامع بوده است.
مهدی‌نیا افزود: در این راستا و بر اساس ابلاغیه طرح جامع، طرح تفصیلی تا کال صفی‌آباد آماده شده است و این در حالی است که روستا‌های اطراف نیز دارای طرح هادی هستند. همچنین بر اساس طرح تفصیلی پیشنهادی این حوزه، کاربری‌های مختلفی نظیر فضای سبز، مسکونی و گردشگری نیز تعریف شده است.
این عضو شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به ویژگی‌های طرح تفصیلی حوزه شمال‌غرب گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محدوده، بافت جدید شهری و جمعیت‌پذیری زیاد مناطق ۱۰ و ۱۲ شهر مشهد است. با توجه به اینکه قشر متوسط جامعه برای سکونت از این ۲ منطقه استقبال می‌کنند، به حساسیت‌ها در طرح تفصیلی این بخش شهری نیز توجه شده است.
وی افزود: یکی دیگر از مباحثی که در این طرح به‌شکل ویژه به آن پرداخته شده است، موضوع تعیین‌تکلیف صنایع بزرگراه پیامبراعظم (ص) است. در این راستا با توجه به مباحث زیست‌محیطی و سیاست‌های کلان طرح جامع، مشوق‌هایی برای خروج این صنایع از این محور در طرح تفصیلی دیده شده است تا این صنایع از این محور جابه‌جا شوند و به‌جای آن‌ها کاربری‌های متناسب با وضعیت منطقه مسکونی و ورودی شهر مشهد تعریف شود.

تأمین سرانه‌های درمانی در شمال‌غرب مشهد

مهدی‌نیا یکی از مشکلات محدوده شمال‌غرب مشهد به‌ویژه در منطقه الهیه را کمبود سرانه‌های درمانی دانست و گفت: در همین راستا کاربری‌های مختلف درمانی در منطقه اعم از کاربری شهری به‌معنای بیمارستان، کاربری منطقه‌ای با ایجاد درمانگاه و کاربری محلی با ساخت خانه‌های بهداشت دیده شده است.

برگزاری جلسه کمیسیون ماده ۵

وی در ادامه با بیان اینکه شهر مشهد دارای ۷ طرح تفصیلی است، ادامه داد: ۳ طرح تفصیلی جنوب‌غرب، جنوب‌شرق و مرکزی به تصویب و تأیید شورا رسیده و برای تصویب نهایی به کمیسیون ماده ۵ ارسال شده است. تاکنون برای بررسی این طرح‌ها یک جلسه کمیسیون ماده ۵ برگزار شده و در این جلسه کلیات طرح تفصیلی جنوب‌غرب نیز بررسی شده است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد افزود: مدیریت‌شهری مشهد به‌عنوان عضو بدون رأی در جلسات کمیسیون ماده ۵ حضور دارد و باید دید نهاد‌های متولی عضو این کمیسیون چه زمانی را برای بررسی این طرح‌ها اعلام می‌کنند.

طرح تفصیلی میانه شرقی

وی افزود: پس از بررسی طرح تفصیلی شمال‌غرب، شهرداری مشهد طرح تفصیلی میانه شرقی را هم به شورا ارسال کرده است. این محدوده بخشی از مناطق ۶ و ۷ شهرداری را در برمی‌گیرد و جلسات بررسی این طرح نیز از هفته آینده برگزار خواهد شد. مهدی‌نیا در پایان گفت: از میان طرح‌های هفت‌گانه، ۲ طرح میانه غربی و شمال‌شرق باقی مانده است و شهرداری این ۲ طرح را نیز باید به شورا ارسال کند. ما بر اساس وعده‌ای که دادیم، امیدواریم همه این طرح‌ها تا پایان سال بررسی شود و به تأیید و تصویب شورای اسلامی شهر مشهد برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 17 =

دکمه بازگشت به بالا