مشهد

“متهم‌های ردیف اول و دوم” افزایش نرخ بلیت هواپیما به مشهد مشخص شدند

هواپیمایی کاسپین

افزایش نرخ بلیت پرواز هوایی به مشهد مقدس در سال‌های اخیر وجود داشت و امسال هم ادامه یافت که اگر اتفاقی جز این شکل می‌گرفت عجیب می‌بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، بالا رفتن قیمت بلیت در ایام پیک یکی از موضوعاتی است که همواره سبب اعتراض مردم شده و متأسفانه در این حوزه نیز قانون مصوبی وجود ندارد.

به جز مسیر مشهد به تهران که دارای سقف نرخی است که البته آن هم در ایام پیک رعایت نمی‌شود در بقیه مسیرها مشکلاتی در مورد قیمت بلیت بسیار به وجود می‌آید و حالا نیز با توجه به قرار گرفتن در ایام دهه پایانی صفر و شهادت امام رضا (ع) و ورود خیل عظیمی از عاشقان ثامن‌الحجج (ع) به شهر مشهد مقدس این مشکل بیش از همیشه خود نمایی می‌کند.

قیمت‌های مختلفی برای بلیت به مقصد مشهد بیان می‌شود که برخی از آنها بسیار بالاتر از حد عادی است.

نرخ‌ها عادی نیست

طاهره. ح یکی از مسافران مشهد برای دهه پایانی صفر بوده و می‌گوید: در روز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه برای روز بعد یعنی پنجشنبه برای سفر به مشهد بلیت رزرو کردم که ۳۰۰ هزار تومان قیمت این پرواز بود و این در حالی است که نرخ عادی آن حدود ۱۵۰ هزار تومان است.

وی ادامه می‌دهد: برای برگشت نیز برای روز سه شنبه ۳۰ آبان بلیت رزرو کرده‌ام که قیمت آن ۴۴۳ هزار تومان بوده که یعنی حدود ۳ برابر قیمت عادی بلیت این مسیر که در واقع به معنی سواستفاده از احساسات مذهبی مردم است به این معنی که هر کس پول ندارد نمی‌تواند در ایام شهادت امام رضا (ع) در مشهد حضور داشته باشد.

گلایه مسافران

مهدی ف. یکی از مسافران دهه پایانی صفر به مشهد مقدس است و می‌گوید: برای تاریخ ۲۵ آبان ماه قیمت بلیت به ۳۴۰ هزار تومان رسید و البته این میزان هر لحظه در حال افزایش بود همچنین بلیت برگشت را برای تاریخ ۳۰ آبان در نظر گرفته بودیم که قیمت آن ۳۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

وی ادامه می‌دهد: این مسئله بسیار عذاب آور است که تا این حد قیمت‌ها بالا می‌رود بنده کارمند دولت هستم و تنها در فرصت تعطیلات می‌توانم به مشهد سفر کنم و با داشتن وضعیتی ویژه امکان سفر زمینی برایم میسر نیست اما این موضوع انصاف نیست که همیشه باید هزینه چند برابری پرداخت کنم.

آژانس‌های غیرمجاز قیمت بالا می‌فروشند

علی باخرد معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این زمینه می‌گوید: در این حوزه گشت‌های مشترکی با تعزیرات برگزار شده و متأسفانه با توجه به اینکه در این روزها مبدأ مسافران مشهد بوده و معمولاً بلیت سفر خود را از شهرهای دیگر تهیه می‌کنند تخلفات از شهرهای دیگر صورت می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: البته باید در نظر داشت که در بسیاری از موارد اینگونه از تخلفات از طریق وبسایت‌های غیرمجاز فروش بلیت انجام می‌شود که با آنها برخورد قانونی صورت می‌گیرد و بهترین روش این است که مردم از مراکز مجاز اقدام به تهیه بلیت داشته باشند.

مجازات سخت برای متخلفان

حمیدرضا کریم؛ مدیرکل تعزیرات خراسان رضوی نیز در این زمینه می‌گوید: بیشتر فروش بلیت‌هایی که خارج از قیمت متعارف بوده و مصداق گران‌فروشی هستند مورد پیگیری سخت قرار می‌گیرند و برخورد قهری با متخلفان انجام می‌شود. 

وی ادامه می‌دهد: در گشت‌های مشترک از آژانس‌های مجاز موردی دیده نشده و تنها در موارد فروش زیرزمینی تخلفات مصداق پیدا کرده است که به پرونده‌های آنها نیز رسیدگی می‌شود.

تخلفات داخل استان خراسان رضوی نیست 

سعید ولیزاده رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی خدمات هوایی سفر خراسان رضوی نیز در این زمینه با تأیید گفته‌های مسئولان قبلی می‌گوید: متأسفانه این نوع از فروش‌ها معمولاً توسط وبسایت‌های غیرمجاز که بلیت‌ها را خریداری کرده و به مردم با قیمت بالاتر می‌فروشند؛ صورت می‌گیرد.

وی بیان می‌کند: مشکل اصلی برای نظارت این است که مبدأ فروش این بلیت‌ها خراسان رضوی نبوده و ردیابی آنها در خارج از استان قدری سخت می‌شود.

به گزارش تسنیم، در اصل این قانون آزادسازی نرخ بلیت است که این مشکلات را در زمان‌های پیک به همراه دارد؛ البته شرکت‌های هواپیمایی می‌گویند پرواز به همین شهرها در تاریخ‌های غیر پیک با قیمت‌های ۷۰، ۸۰ و یا ۱۰۰ هزار تومان انجام شده و شرکت از انجام آنها متضرر می‌شود و این ضرر باید در مواقع پیک جبران شود.

این موضوع برای زائران مشهد مقدس با توجه به علاقه‌ای که مردم به  امام رضا (ع) داشته و نوع مسافری که به این شهر وارد می‌شوند قدری مشکل ساز بوده و سبب می‌شود که بیشتر از مسائل اقتصادی موضوعات مردمی مورد توجه قرار بگیرد.کما اینکه مردم نیز باید در خرید بلیت به مجوز آنها توجه داشته باشند اما بخش‌های نظارتی نیز باید در این حوزه ورود جدی داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 13 =

دکمه بازگشت به بالا