مشهد

۱۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل درون‌شهری مشهد افزوده می‌شود

100 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل درون‌شهری مشهد افزوده می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، سیدمهدی حسینی‌پویا ظهر امروز در نشست خبری سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد اظهار داشت: از چند سال گذشته تاکنون نه تنها پیشرفت در زمینه اتوبوسرانی وجود نداشت بلکه در برخی از زمینه‌ها اُفت بسیاری مشاهده شده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد ادامه داد: در سال ۹۲ بین ۲۵ تا ۲۶ هزار اتوبوس در کشور فعال بود اما در حال حاضر ۲۰ هزار اتوبوس در کشور وجود دارد، روزانه ۹۵۰ هزار نفر در سطح شهر مشهد توسط حمل و نقل عمومی جابه‌جا می‌شوند، هر اتوبوس روزانه ۴۵۰ نفر را به مقصد می‌رساند و هر مینی‌بوس نیز روزانه حامل ۱۲۰ نفر است.

وی تصریح کرد: ۷۵ درصد از آمار روزانه متعلق به حمل و نقل عمومی بود که ۴۰ درصد از آن به اتوبوس‌ها اختصاص دارد، به تازگی با به وجود آمدن مشکلات متعدد این آمار در سال‌های اخیر از ۴۰ به ۱۷ درصد رسیده است، ۱۵۰ خط در سازمان وجود دارد که ۵۰ درصد از آن در دست بخش خصوصی است.

حسینی‌پویا بیان کرد: ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در مشهد فاقد کولر بودند که با برنامه‌های در پیش رو قصد راه اندازی کولر را داریم، در حال حاضر تحقق این امر ۱۲۰ میلیون تومان هزینه دارد، تاکنون ۱۰۰ دستگاه اتوبوس از این تعداد مجهز به کولر شدند، میانگین رسیدن اتوبوس‌ها به مقصد ۱۱ دقیقه است.

وی گفت: برخی از اتوبوس‌ها در فاصله زمانی بیشتری به ایستگاه می‌رسند و در برخی نیز این امر زودتر از ۱۱ دقیقه محقق می‌شود، مسافت خطوط اتوبوس‌ها در مشهد هزار و ۳۱۸ کیلومتر در بخش خصوصی و حدود هزار و ۳۸۱ کیلومتر در بخش دولتی بوده است، همچنین ۶ کیلومتر مسیر BRT در مشهد در بلوار ملک‌آباد، خیابان دانشگاه و بلوار وکیل‌آباد، خیابان خسروی وجود دارد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد اظهار داشت: ۶٫۵ کیلومتر از پادگان امام رضا(ع) تا میدان فجر ایزوله شده و روزانه ۹۱ هزار و ۹۰۰ نفر در این مسیر جابه‌جا می‌شوند، طول خط سوم BRT حدود ۳۲ کیلومتر بوده و ۷۴ هزار نفر مسافر در این منطقه جابه‌جا می‌شوند، ۳ هزار و ۱۲ ایستگاه در شهر وجود دارد که هزار و ۹۰۰ ایستگاه از تعداد مذکور فاقد سایه‌بان هستند.

وی عنوان کرد: وجود موانعی مانند درخت و نظایر آن و یا کم عرض بودن پیاده‌رو اجازه راه اندازی ایستگاه در آن مناطق را نداده است، طبق آمار ارائه شده هر اتوبوس به اندازه ۱۱ خودروی شخصی کاربری داشته و مسافران متعددی را جابه‌جا می‌کند، با اضافه کردن هر اتوبوس، چندین ماشین در سطح شهر بلا استفاده می‌شوند.

حسینی‌پویا خاطرنشان کرد: به تازگی ۱۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری و به شهر وارد شده است، علاوه بر آن قرار بر خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز خریداری می‌شوند که هر کدام از آنها ۱ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان هزینه دارد، ۵۰ درصد از آن پرداخت شده و قرار بر اخذ وام برای پرداخت ۵۰ درصد دیگر آن است.

وی تصریح کرد: قرار بر به فروش رساندن اتوبوس‌هایی با عمر بالغ بر ۱۰ سال شده اما به دلایل متعدد از جمله سالم بودن اتوبوس‌ها درصدد برآمدیم تا آنها را بازسازی کنیم، ۱۳۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در مشهد گازی هستند که عمر آنها به هفت یا هشت سال رسیده است اما بیش از چهار یا پنج سال کار نکرده‌اند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد ادامه داد: هزینه اتوبوس‌های گازی به دلیل دمای بالای آن بیشتر است و این نوع اتوبوس‌ها قطعات الکترونیکی بیشتری دارند، همچنین قطعات آنها زودتر خراب می‌شوند، علاوه بر این موارد، آلودگی هوا و تحریم‌ها سبب ناتوانی در تأمین موتور و گیربکس از سوی کارخانجات اتوبوس شده است.

وی افزود: به همین دلیل درصدد برآمدیم تا اتوبوس‌های دارای شرایط بهتر را بازسازی کنیم، برخی اتوبوس‌ها وضعیت داخلی خوبی دارند اما دارای وضعیت خوبی از لحاظ ظاهری نیستند، تاکنون ۲۰۳ هزار نفر ساعت دوره آموزشی برگزار شده که این امر با هدف تعامل مسافران و اتوبوسرانان، افزایش تعلق کارکنان به سازمان، کاهش مشکلات روزمره و نظایر این موارد صورت پذیرفته است.

حسینی‌پویا بیان کرد: تاکنون دو دوره استقبال از بهار و استقبال از مهر با حضور ۴۱ هزار نفر برگزار شده که ابتدای ای دوره‌ها با عنوان فرهنگ ترافیک شکل گرفته اند، در برخی از ایام سال سرویس‌دهی رایگان داشتیم که از آن می‌توان به روزهای ابتدایی عید نوروز اشاره کرد.

وی عنوان کرد: در ولادت امام رضا (ع)، نیمه شعبان، راهپیمایی روز قدس و نظایر این موارد به صورت رایگان سرویس‌دهی شد، در روزهای اربعین ۱۰۳ دستگاه اتوبوس عازم نجف شدند، در آخر ماه صفر به مسافران و زائران جاده‌های برون‌شهری خدمت‌رسانی کردیم.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد گفت: ۲۷۲ دستگاه اتوبوس حدود ۱۲۰ هزار نفر را به صورت رایگان جابه‌جا کردند،  در سال گذشته نظرسنجی انجام شد و با وجود کمبودهای بسیار در زمینه اتوبوسرانی، سطح رضایتمندی مسافران افزایش یافته بود.

وی اظهار داشت: سطح رضایت عموم از ۶۳ درصد به ۶۵٫۱۹ درصد رسیده است، میزان رضایت عموم از وضعیت اطلاع رسانی و هزینه خدمات به ترتیب ۵۶ و ۸۸ درصد بوده است، همچنین ۵۴ درصد از مسافران از زمان سرویس‌دهی رضایت داشتند، وضعیت ایستگاه و وضعیت اتوبوس‌ها به ترتیب مورد رضایت ۵۴ و ۷۳ درصد از مسافران بوده است.

حسینی‌پویا بیان کرد: میانگین رضایتمندی مسافران از خدمات بی.آر.تی ۷۶ درصد بوده است، در بخش ورزشی ۲۷۲ دستگاه اتوبوس جابه‌جایی مسافر به مسابقات ورزشی را بر عهده گرفتند، در راستای شهر هوشمند و ارائه خدمات شهروندی در برخی پایانه‌ها مانند میدان شهدا، بلوار وکیل‌آباد، غدیر، انقلاب و امام رضا خدمات به صورت بی‌سیم فراهم شده و شهروندان می‌توانند توسط نقشه همراه مشهد راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: شهروندان می‌توانند خدماتی مانند شارژ خطوط، مشاهده فیلم آموزش‌های شهروندی و نظایر این موارد را به صورت رایگان دریافت کنند، نرخ خطوط مسافربری درون‌شهری از ابتدای سال تغییر کرده و به ۶۵۰ تومان رسیده است، افراد در صورت نداشتن من‌کارت می‌توانند هزار تومان پرداخت کرده و از خدمات مسافربری استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد افزود: نرخ مسافربری در داخل شهر از ساعت ۲۱:۳۰ به ۸۰۰ تومان و هزار و ۵۰۰ تومان نقدی می‌رسد، از ساعت ۲۲:۳۰ تا پایان ساعت کاری مسافران باید هزار و ۱۰۰ تومان و در صورت فقدان من کارت ۲ هزار تومان پرداخت کنند، سهم عموم از جابه‌جایی ۳۴ درصد است.

وی عنوان کرد: ۶۳٫۸ درصد از سهم جابه‌جایی مسافران را شهرداری برعهده گرفته و سهم دولت نیز در این بخش ۲ درصد است، در چهارشنبه هفته گذشته همایش رانندگان فاقد تصادف برگزار شده که شهروندان استقبال خوبی از آن به عمل آوردند، آمار خوبی در ارتباط با کاهش تصادفات مشاهده می‌شود.

حسینی‌پویا بیان کرد: در سال ۸۵ به طور کلی ۲۵ هزار نفر در تصادفات شهری و جاده‌ای جان باختند که این آمار در سال ۹۵ به ۱۵ هزار نفر رسید، البته در سال ۹۷ حدود ۱۷ هزار و ۱۰۰ نفر در جابه‌جایی‌ها کشته شدند، ۳۶۵ هزار مجروح و معلول در تصادفات حاصل شده است، ۳۰ درصد از افراد در شهر جان‌ باختند.

وی گفت: ۴۵ درصد از آمار مربوط به عابران پیاده، ۳۰ درصد از آن متعلق به موتورسواران و ۲۵ درصد نیز مربوط به سواره‌ها می‌شود، در سال ۸۹ به ازای هر اتوبوس ۲٫۴۴ صدم درصد تصادفات رخ می‌داد اما در سال گذشته از هر ۳ اتوبوس یک تصادف صورت می‌پذیرد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد اظهار داشت: در سال ۸۸ حدود ۳ هزار و ۷۷۶ خسارت، ۱۲۹ جراحت و ۱۱ فوتی در مشهد مشاهده می‌شد اما در سال ۹۷ این آمار به ۲۳۱ خسارت، ۲۶ جراحت و دو مورد فوتی رسید، در سال ۹۶ نیز میزان خسارات، جراحت و فوتی به ترتیب ۲۶۳ مورد، ۳۱ نفر و ۲ مورد بود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات توسط سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در بخش پروانه کسب بود، باید سه پروانه بهره برداری از شرکت حمل و نقل، فعالیت خودرو و اشتغال راننده وجود داشته باشد تا افراد بتوانند در این حوزه مشغول به فعالیت شوند، اخذ پروانه کسب برای مینی‌بوس ۴۱۰ هزار تومان و برای اتوبوس ۴۸۰ هزار تومان هزینه دارد.

حسینی‌پویا خاطرنشان کرد: انتشار مجموعه پیام‌های واحد اتوبوسرانی در مسابقات مختلف تلویزیونی با هدف کیفیت خدمات سازمان از دیگر اقدامات این ارگان بوده که در قالب ۱۸ قسمت مختلف ارائه شده است، در این تبلیغات مباحثی چون ذکر موارد ایمنی به دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفت، همچنین ۲ هزار محصول شهروندی شامل دفتر مشق، لوح فشرده، انیمیشن و نظایر این موارد ارائه شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا