مشهد

خواهرخواندگی مشهد با شهرهای مهم در دست پیگیری است

غلامعباس ارباب خالص

رئیس نمایندگی وزارت خارجه در شمال شرق کشور گفت: خواهرخواندگی مشهد با شهرهای مهم در دست پیگیری است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، غلام‌عباس ارباب خالص ظهر امروز در نشست خبری گزارش اقدامات ستاد بین الملل دبیرخانه مشهد ۲۰۱۷ که در محل دفتر ارتباطات رسانه‌ای پایتخت فرهنگ اسلامی – مشهد ۲۰۱۷ برگزار شد، اظهار داشت: از سال گذشته با تشکیل دبیرخانه جلسات متعددی با مدیریت اداره فرهنگ ارشاد و اسلامی و استانداری که در این موضوع دخیل هستند برگزار شده و ما یکسری پیشنهاداتی از دید حرفه‌ای خود و منظر بین المللی برای مشهد ۲۰۱۷ ارائه دادیم.

وی افزود: در این سال باید به معرفی مشهد و جمهوری اسلامی ایران بپردازیم تا ظرفیت‌های کلی فرهنگی، اقتصادی، علمی و غیره کشور و به‌ ویژه مشهد را بشناسانیم.

رئیس نمایندگی وزارت خارجه در شمال و شرق کشور با اشاره به تبلیغات مسمومی که در این ۳۷ سال  علیه کشور انجام شده و ادامه دارد گفت: رسانه‌های غربی ایران را کشوری فاقد امنیت، وجهه اجتماعی و غیره به تصویر کشیدند اما سال ۲۰۱۷ سالی است که می‌توانیم حقیقت آنچه که در کشور و جامعه شیعی ایران وجود دارد را به دنیا شناسانده و معرفی کنیم.

ارباب خالص درباره برنامه‌های در دستور کار قرار گرفته درباره مشهد ۲۰۱۷ تصریح کرد: نشست‌های مختلفی با مقامات خارجی را برنامه‌ریزی کردیم و وزرا، استانداران، مسئولان فرهنگی و غیره را در قالب هیئت‌های مختلف دعوت کردیم تا در مراسمات این رویداد شرکت کنند و از نزدیک با مشهد آشنا شوند.

وی ادامه داد: دعوت از مفاخر علمی و اندیشمندان بین المللی و ایرانیانی که سال‌های سال در خارج از کشور زندگی می‌کنند از دیگر برنامه‌های ما در این راستا است.

رئیس نمایندگی وزارت خارجه در شمال و شرق کشور با اشاره به برگزاری هفته‌های فرهنگی با عنوان «هفته مشهد» در خارج از کشور گفت: در نظر داریم هفته‌های فرهنگی در چندین کشور در این سال برگزار شود که نخستین هفته در حیدرآباد هند و در آستانه ورود به سال ۲۰۱۷ برگزار می‌شود.

ارباب خالص ادامه داد: برگزاری جشنواره‌های اقتصادی،فرهنگی، هنری و دانشگاهی در داخل استان خراسان رضوی را در نظر داریم تا مشهد  بتواندظرفیت‌ها و فرهنگ خود را ارائه دهد و در این راستا تجار، هنرمندان، دانشگاهیان و غیره را دعوت می‌کنیم.

وی افزود: فرش دستی، قلم‌زنی، سنگ‌های قیمتی، زعفران، گیاهان دارویی و غیره از جمله ظرفیت‌های ویژه استان خراسان رضوی است که باید معرفی شود.

رئیس نمایندگی وزارت خارجه در شمال و شرق کشور با اشاره به اینکه پیگیری قراردادهای خواهرخواندگی مشهد با شهرهای هدف را مدنظر قرار داده‌ایم، گفت:  برخی مناسبت‌ها، نشست‌ها و مجامع کشورهای اسلامی که همه ساله در تهران برگزار می‌شود، هماهنگ شده که در سال ۲۰۱۷ در مشهد برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: در نظر داریم برای مراسم افتتاحیه، مسئولان و مقامات سایر کشورها دعوت شوند و علاوه بر آن  سفرای خارجی مقیم تهران در طول سال به مرور برای معرفی مشهد به اینجا بیاوریم که اولویت با سفرای کشورهای اسلامی است.

ارباب خالص با بیان اینکه ۸۰ درصد فرآیند مشهد ۲۰۱۷ باید پیش از شروع این سال و در قالب اطلاع رسانی انجام شود، گفت: سال گذشته اطلاع رسانی کلی از اداره دیپلماسی عمومی تهران مطرح شد که این رویداد به تمامی سفارتخانه‌ها در کشورهای اسلامی منتقل شود علاوه بر آن در اجلاس بین‌المللی سنگاپور که با حضور شهردارهای ۱۸۰ کشور جهان برگزار شد اطلاع رسانی کتبی انجام شد مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفت و بسیاری نیز از این جریان مطلع بودند.

رئیس نمایندگی وزارت خارجه در شمال و شرق کشور درباره اقدامات مقدماتی انجام شده گفت: دعوت شهردارها و استانداران کشورهای اسلامی که شامل ۲۰ تا ۲۵ مقام شهری و استانی از کشورهای اسلامی می‌شود را انجام دادیم در واقع در نظر داریم هر طیفی بتواند مخاطب خود را به مشهد دعوت کند تا با ظرفیت‌های ما آشنا شود.

وی افزود: دعوت از روسای دانشگاه‌ها، هیئت‌های گردشگری و غیره را در برنامه داریم تا به نوعی همه دستگاه‌ها یا میزبان باشند یا برای برگزاری جشنواره و هفته فرهنگی به کشورها اعزام شوند تا تفاهمات و بازخورد لازم از این موارد را استخراج کنیم.

ارباب خالص خاطرنشان کرد: مشارکت بخش خصوصی و هماهنگی در بخش دولتی و مجریان برای داشتن وحدت رویه و جزیره‌ای عمل نکردن در این مهم بسیار ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا