مشهد

۴۰ درصد نانوایی‌ها همچنان از «جوش شیرین» استفاده می‌کنند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، زهرا عبداللهی ظهر امروز در اولین جشنواره کسب و کارهای طیب با محوریت نان در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی اظهار داشت: باید معیارها و استانداردها رعایت شود تا بتوانیم نان سالمی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه به طور میانگین مردم در کشور ما روزانه ۲۵۰ گرم نان میل می‌کنند، افزود: تا ۸۰ درصد آهن بدن و سی درصد از کلسیم بدن از طریق نان تامین می‌شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: متاسفانه در حال حاضر ۴۰ درصد از نانوایی‌ها هنوز از جوش شیرین استفاده می‌کنند که ضررهای فراوانی دارد که می‌توان مهمترین ضررهای آن را نیز سوءهاضمه و دستگاه گوارش دانست.

عبداللهی بیان کرد: با توجه به این مسئله باید عنایت داشت که نانی سالم است که سوخته نباشد چرا که این مهم سبب سرطان زا بودن آن می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نانی که فرد مصرف می‌کند دارای ۶ گرم نمک است این در حالی است که تمام مواد غذایی که یک فرد در طول روز می‌خورد نیز باید کمتر از ۵ گرم باشد؛ این مهم را می‌توان یکی از عوامل فشار خون دانست.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کاهش میزان نمک در نان اقدام بزرگی بود که انجام شد و در حال حاضر در ۶۵ درصد نانوایی‌های کشور این یک درصد نمک رعایت شده و اکنون نیز روزانه سه گرم نمک دریافتی مردم را پایین آورده‌ایم.

عبداللهی گفت: تنورها باید استاندارد شود و  تلاش ما در این جهت است که یک گام بسیار بزرگ در جهت سلامت مردم با استاندارد شدن تنورها برداشته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا