مشهد

هدررفت صدها میلیارد تومان از جیب مردم مشهد

۸۲۳۴۳۸۸۴-۷۱۲۴۳۲۵۷
رئیس کل دادگستری:اگر تضمین شود که جرمی صورت نمی گیرد با برگزاری کنسرت مشکلی نداریم

خراسان: دست اندازی وتخریب ارتفاعات جنوبی با اجرای بزرگراه کمربندی جنوبی ، پیگیری نشدن بحث حقوق های نجومی، کاهش پرونده های ورودی به دستگاه قضایی استان، استعفای دو مدیر پدیده ومخالفت با اجرای کنسرت درمشهد با توجه به نظر علما از جمله موارد مطرح شده در نشست خبری رئیس کل دادگستری استان ودادستان مرکز استان بود.
به گزارش خراسان رضوی، حجت الاسلام”علی مظفری” رئیس کل دادگستری  استان  یکشنبه گذشته در این نشست خبری  در پاسخ به خراسان رضوی درباره تشریفاتی بودن داوری در طلاق گفت: داوری جزو مقررات طلاق و از مصوبات تشخیص مصلحت نظام است واکنون هرکه بخواهد طلاق بگیرد، باید در محکمه این کار را انجام دهد در صورتی که از نظر شرعی نیاز به این کار نیست و در گذشته هم این گونه عمل نمی شد.
وی تصریح کرد:  داوران موظف هستند یکی، دوجلسه برگزار ونتیجه آن را به دادگاه اعلام کنند زیرا مقررات این است که آن ها برای محکمه گزارش بیاورند ودر مرحله داوری، اولویت برمنصرف کردن طرفین از طلاق است واگر نشد باید درگزارش، حقوق مالی را مشخص کنند.وی با بیان این که داوری تشریفاتی نیست، اظهار کرد: اگر داوری تشریفاتی بود که حکم صادر نمی شد زیرا قاضی باید بر اساس گزارش داوران حکم صادر کند. مگر می تواند بدون حضور طرفین وبررسی داوری حکم صادرکند؟ البته احتمال دارد بیش از یک جلسه داوری برگزار نشود.
رئیس دادگستری خراسان رضوی  اضافه کرد: طی سال گذشته یک میلیون و ۱۶۴ هزار و ۴۳۸ فقره پرونده فقط در دادگستری استان و ۲۶۴ هزار و ۲۹۴ پرونده نیز در شورای حل اختلاف که یک مرجع قضایی است، داشته‌ایم .وی گفت: خوشبختانه رشد ورودی پرونده به دادگستری  در استان ما متوقف شده و حدود سه سال است که رشد طبیعی هر ساله در کشور را نداشته ایم وحتی درصدهایی نیز نسبت به سال قبل کاهش داشته‌ایم. وی به اقدامات معاونت پیشگیری دادگستری استان اشاره واضافه کرد: در همین راستا شورای حفظ حقوق بیت‌المال اراضی تصرف شده زیادی را به ارزش ۲۵ هزار میلیارد تومان بدون این که برای آن‌ها پرونده تشکیل دهد، رفع تصرف کرده است.
مظفری افزود: درجرایم خاص مانند سرقت مسلحانه، آدم‌ربایی‌، قتل، تجاوز به عنف و نزاع دسته جمعی نیز طی چند سال اخیر ۶۰ درصد کاهش داشتیم.
وی درپاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که برخی می گویند دادگستری با کنسرت مخالف است، اظهارکرد: این یک افترا تلقی می‌شودو دستگاه قضایی در این موضوع از کسی دستور نگرفته است اما بعضی بزرگان، ما را در این راستا همراهی نکردند البته این را هم بگوییم چنان چه بخواهد کنسرت یا برنامه‌هایی در قالب فرهنگی اجرا شود، اگر تضمین شود که در آن جرمی صورت نمی‌گیردبا برگزاری آن  مشکلی نداریم.
برخی مشکلات انتخابات اخیر در حال رسیدگی است
مظفری درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری وشورای شهر گفت:  مشکلاتی درباره ساعت شروع رای گیری  وکمبود تعرفه بر اثر کوتاهی برخی از مسئولان- البته نه به آن گستردگی که شایعه شده بود- درروند انتخابات وجود داشت، این امر نیز باید بررسی شود که با سوء مدیریت صورت گرفته یا خیر و این موضوع در حال رسیدگی است.مظفری گفت: این مشکلات را جمع‌بندی و به شورای نگهبان ارسال کرده‌ایم و در دادگستری نیز این کار از نظر جنبه قضایی و جزایی در حال رسیدگی است و اگر افرادی، تخلفی مرتکب شده باشند با آنان برخورد خواهد شد. رئیس کل دادگستری خراسان رضوی  با اشاره به این که سال گذشته ۲۵ هزار پرونده مختومه شده است، افزود: پرونده‌های خشن به غیر از قصاص به محض این که احکام آن آماده شود در مدت کوتاهی رسیدگی می شود.وی با بیان این که  یکی از برنامه‌های ویژه دستگاه‌ قضایی این است که زندان از وجود محکومان مالی خالی شود ، تصریح کرد: منظوراز محکومان مالی افرادی هستند که بابت مهریه، تصادف و سایر موارد ناخواسته در زندان گرفتار شدند و نتوانستند به تعهدات  خود عمل کنند زیرا نگه داشتن این افراد در زندان از نظر شرعی و قانونی با مشکل مواجه است، به دلیل این که زندان جای مجرمان است.
گزارش مستندی از حقوق های نجومی به دستمان نرسیده است
همچنین “غلامعلی صادقی” دادستان استان نیز در ادامه این نشست درپاسخ به خراسان رضوی درباره حقوق های نجومی اظهارکرد:  بحث حقوق های نجومی با این که مطالبه مردم وتاکید مقام معظم رهبری بود ولی متاسفانه آن گونه که انتظار می رفت، اتفاق نیفتاد وعلتش هم این بود که دستگاه اجرایی با این خواسته عمومی مردم خیلی موافق نبود زیرا مصوبه هیئت امنا وهیئت مدیره داشتند که این ها هم درست نبود واین را شما هم می دانید، ما هم می دانیم.
وی افزود: باید اعتراف کنیم یکی از مواردی که باید پیگیری می شد ونشد حقوق های نجومی بود. ما در دستگاه قضایی همان گونه که ریاست قوه قضاییه در ابتدا اعلام کردند این آمادگی را داشتیم وداریم که به حقوق های نجومی رسیدگی کنیم ولی هنوز گزارش مستندی که بتوانیم آن را به شعبه برای رسیدگی به این تخلف وجرم ارجاع دهیم، به دستمان نرسیده است. هروقت به دست شما رسید به دست ما برسانید تا تعقیب قضایی را انجام دهیم.
اجرای کمربندی جنوبی، دست اندازی به ارتفاعات با هزینه مردم بود
صادقی درپاسخ به سوال دیگرخراسان رضوی در باره گزارش بازرسی ودرخواست دادستانی برای توقف اجرای پروژه کمربندی جنوبی گفت: بیشترین تخریب وآسیب را کمربندی جنوبی به ارتفاعات جنوبی وارد کرده است و توجیه طراحان ومجریان برای اجرای این پروژه در راستای حل مشکل ترافیکی شهر درست نبود زیرا درجلسه ای که با آن ها برگزار کردیم، قبول کردند که نه تنها گره ترافیکی را باز نمی کند بلکه اگر بولوار کمربندی جنوبی به بهره برداری برسد، ترافیک سنگینی در منطقه ایجاد خواهد شد.وی اضافه کرد: متاسفانه دلایل مختلفی وجود داشت که طرح اجرای پروژه کمربندی جنوبی مصوب شود و تاکنون همان طور که مردم شاهد هستند به ویژه تشکل های مردم نهاد که به ما کمک کرده اند، توجیه ترافیکی یا هر عنوان دیگری برای اجرای این پروژه پیدا نکرده ایم به جز تخریبی که در ارتفاعات جنوبی انجام شده است .
وی بابیان این که بهره برداری از کمربندی جنوبی مشهد خود باعث دست اندازی به ارتفاعات جنوبی خواهد شد، تصریح کرد: وقتی این پروژه تبدیل به بزرگراه شود یک سری خدمات جانبی دارد که این خدمات باعث می شود برخی افراد به طرق مختلف به ارتفاعات جنوبی دست درازی ودست اندازی کنند.صادقی گفت: هزینه های سنگین حدود صدها میلیارد تومان نه از هزینه ها واعتبارات دولتی بلکه از جیب مردم وبودجه عمومی شهرداری در این پروژه خرج شده وکوه هایی که ثروت مردم ومتعلق به مردم است را با پول جیب مردم تخریب کرده اند که توجیهی برای آن وجود ندارد.
وی در باره این که آیا سودجویی پشت اجرای کمربندی جنوبی وجود داشته است ؟ اظهارکرد: اگر منافع نبود که به این جا کشیده نمی شد.
وی گفت : درباره پدیده دو نفر از اعضای هیئت مدیره یعنی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت پدیده به صورت کتبی و رسمی استعفا کردند که این موضوع در حال بررسی است.صادقی با بیان این که دستگاه قضایی با هنر و موسیقی فاخر مخالف نیست، گفت:  در مورد برگزاری کنسرت درمشهد با توجه به نظر علمای حوزه علمیه، نماینده ولی فقیه و علمای برجسته مشهد، بعضی از برنامه‌ها با مجاورت حرم مطهر سازگاری ندارد‌ و توصیه می‌شود مسئولان خلاف اصرار علما عمل نکنند و احترام را حفظ کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 12 =

دکمه بازگشت به بالا