مشهد

آمار کرونا در مشهد؛ کاهشی، اما شکننده است

آمار‌های ابتلا به کووید ۱۹ در مشهد کاهش یافته، بااین‌حال خطر پیک جدید همچنان بیخ گوشمان است

 شهرآرانیوز؛ سومین هفته محدودیت‌های کرونایی را درحالی پشت سر می‌گذاریم که با وجود تغییر رنگ وضعیت برخی شهر‌ها مثل مشهد از قرمز به نارنجی و کاهش شمار بیماران بستری‌شده و بدحال، مسئولان بهداشتی کشور مدام تأکید می‌کنند که این‌وضعیت شکننده است و با کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم و ظهور پیک جدید بیماری، وضعیت از ماه‌های ابتدایی پاییز هم بغرنج‌تر خواهد شد. آن‌طور که وزارت بهداشت اعلام کرده است، روز دوشنبه ۱۰ هزارو ۲۲۳ نفر جدید به این بیماری مبتلا شدند و ۲۹۵ نفر هم جان خودشان را از دست دادند.


بستری‌ها سرانجام به کمتر از ۱۰۰۰ نفر رسید

اعمال محدودیت‌های گسترده کرونایی در مشهد سرانجام باعث شد آمار‌های روبه افرایش کرونایی در این‌شهر و استان خراسان‌رضوی رنگ کاهش به خود بگیرد. براساس آمار‌های دانشکده علوم‌پزشکی مشهد در روز‌های ۱۷ و ۱۸ آذر به‌ترتیب ۱۵۷ و ۱۲۸ بیمار جدید بستری شده‌اند و اکنون هم میزان بستری‌های موجود ۸۸۸ نفر اعلام شده است. این‌آمار در استان هم با کاهش شایان‌توجهی روبه‌رو بوده و بستری‌شده‌های این ۲ روز ۲۱۹ و ۱۸۶ نفر گزارش شده و بستری‌شده‌های موجود دانشکده‌های علوم‌پزشکی دیگرشهر‌ها هم از ۲۱۰۰ نفر ابتدای آذر به ۱۳۲۴ نفر رسیده است.

اصناف تا شنبه حق بازگشایی ندارند

اگرچه با تغییر رنگ کرونایی مشهد از قرمز به نارنجی اصناف سطح ۲ از روز شنبه ۲۲ آذر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجوز بازگشایی پیش از موعد دارند، اما گویا برخی از این‌اصناف ظرف یکی‌دو روز گذشته اقدام به بازگشایی کرده‌اند که این‌مسئله واکنش مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد را به‌دنبال داشته و امیر دلداری در گفتگو با ایسنا گفته است: «اصنافی که از روز سه‌شنبه مغازه‌های خودشان را باز کرده‌اند، مرتکب تخلف شده‌اند و با آن‌ها طبق قوانین برخورد می‌شود.» محمد باباخانی، کارشناس مسئول سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد هم از تعطیلی ادامه‌دار تالار‌های عروسی خبر داد و گفت: «با توجه به تغییر وضعیت کرونای برخی شهرها، هیچ تالار عروسی و پذیرایی در مناطق زیرپوشش این‌دانشگاه بازگشایی نمی‌شود و هیچ‌اجازه‌ای دراین‌باره به هیچ واحد صنفی داده نشده است؛ ضمن اینکه طی این‌مدت ۵۰ تالار عروسی متخلف پلمب شده‌اند.»

جبران ضرر‌ها

طبق آمارها، هتل‌ها و اماکن اقامتی مشهد از ابتدای شیوع کرونا تا امروز متحمل بیشترین ضرر ممکن از این‌بیماری شده‌اند و فقط در ۳ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند. معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان‌رضوی درباره حمایت‌ها و اقدامات این‌معاونت از هتل‌داران گفت: گرفتن مهلت برای حق بیمه سهم کارفرما تا پایان سال ۱۳۹۹، استمهال هزینه‌های آب و برق و گاز مصرفی تا پایان امسال توسط وزارتخانه‌های نیرو و نفت، مشمول محرومیت و ممنوعیت ناظر بر چک‌های برگشتی نشدن چک‌های برگشتی و اعطای وام با نرخ سود ۱۲ درصد از نتیجه اقدامات و پیگیری‌های صورت‌گرفته در حوزه این‌معاونت است.»

تست کرونا چند؟

دریافت هزینه‌های غیرمتعارف برای آزمایش پی‌سی‌آر کرونا از ابتدای شیوع این‌بیماری یکی از مسائل جدی کشور بود و اعلام چندباره میزان هزینه‌ای که بیمار باید به آزمایشگاه پرداخت کند، تأثیر کم‌و‌بیش جدی در سروسامان دادن به این‌آشفته‌بازار و حذف قیمت‌های عجیب و غریب و گاه میلیونی این‌آزمایش داشت. حالا سیدسجاد رضوی، دبیر و رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت، جدیدترین هزینه آزمایش پی‌سی‌آر را اعلام کرد و گفت: تعرفه نهایی آزمایش تشخیص کووید۱۹ شامل پذیرش، نمونه‌گیری در محل آزمایشگاه، انجام آزمایش استخراج آرتی‌پی‌سی‌آر، گزارش و ثبت در سامانه در بخش دولتی ۲۳۸هزارو۴۲۵ تومان و در بخش خصوصی ۳۰۱هزارو۷۰۹ تومان تعیین شده است.

نانوکیت تشخیصِ مشهدی

خبر دیگر از کرونا این است که محققان مشهدی موفق به ساخت نانوکیت تشخیص سریع کرونا شدند. این نانوکیت که توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مشهدی ساخته شده است، قادر به شناسایی ویروس کووید۱۹ در زمانی کمتر از ۵ دقیقه و با استفاده از مخاط بینی و حلق است و از مقایسه این‌کیت با کیت‌های پی‌سی‌آر که در بیمارستان قائم مشهد استفاده می‌شد، میزان دقت آن در حدود ۹۰درصد ارزیابی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا