مشهد

اولویت‌های تحقق “شهر هوشمند” در مشهدمقدس تدوین می‌شود

اولویت‌های تحقق "شهر هوشمند" در مشهدمقدس تدوین می‌شود

شهریار آل‌شیخ در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: شهر هوشمند فرآیندی است برای اینکه بتوانیم برای چالش‌هایمان، پاسخ هوشمندانه داشته باشیم. برخی از اوقات این پاسخ هوشمندانه مبتنی بر آی‌تی و الکترونیک است و برخی از اوقات نه، به طور‌ مثال اگر چالش اصلی مشهد که هنوز در مورد آن جمع‌بندی نشده مشکل کمبود آب باشد، پاسخ هوشمندانه ما به این چالش، تغییر الگوی کشت در دشت مشهد است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: شهر الکترونیک، زمانی محقق می‌شود که ما بتوانیم سرویس‌هایی را از درگاه‌های اینترنتی بدون نیاز به مراجعه حضوری دریافت کنیم که در شهرداری یکی از هدفگذاری‌های ما، شهرداری الکترونکی است تا ۱۴۲ سرویسی که به مردم ارائه می‌شود از طریق الکترونیکی و اینترنتی باشد.

آل شیخ افزود: در حال حاضر همه استعلامات حوزه ساختمانی که بخش عمده‌ای از مراجعات مردم به شهرداری را تشکیل می‌دهد به صورت غیرحضوری و الکترونیکی صورت می‌پذیرد؛ این پروژه با نام «شهروندسپاری» به صورت مشترک توسط معاونت معماری و شهرسازی و سازمان فاوا اجرایی شده است.

وی بیان کرد: استانداردی مهم برای شهر هوشمند این است که شهر هوشمند سطح کیفیت زندگی مردم را ارتقاء دهد. میزان دسترسی به رفاه، امید به زندگی، کاهش جرائم و … از جمله شاخص‌های شهر هوشمند است. در کشور ما شهر هوشمند متولیان زیادی دارد. از وزارت نفت گرفته تا وزارت ارتباطات اما لازم است همه این متولیان با هم برای تحقق این مهم تعامل نمایند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد تصریح کرد: نظام بانکی کشور ما از لحاظ استاندارد الکترونیکی شدن، پیشرفت خوبی داشته است. در حوزه نظام پرداخت در شهرداری مشهد ابتدا اقدام به توزیع و جایگزینی کارت‌های شهروندی با بلیت کاغذی اتوبوس و مترو شده است. بالغ بر یک و نیم میلیون کارت شهروندی فعال در مشهد داریم که روزانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تراکنش از طریق این کارت‌ها صورت می‌گیرد.

آل شیخ گفت: چالش‌های اصلی مشهد هنوز شناسایی نشده اما موضوعاتی مانند توسعه گردشگری، آب، محیط زیست، و … از چالش‌های مهم شهر مشهد است. برنامه عملیاتی ما تا پایان سال مشخص می‌شود که در آن اولویت‌هایمان برای تحقق شهر هوشمند مشخص شده است.

وی افزود: من کارت یک سیستم آفلاین است که باید حتما شارژ فیزیکی انجام شود برخلاف کارت‌های بانکی که آنلاین هستند. مکانیزمی را هم شورای شهر تصویب کرد که برای شارژ‌های الکترونیک ۵ درصد مشوق و تخفیف ارائه دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا