خراسان

بت‌نام اینترنتی سرشماری نفوس و مسکن در خراسان رضوی سیر نزولی داشته است‌

سرشماری نفوس

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی گفت: متاسفانه تاکنون سرشماری اینترنتی در استان خراسان رضوی با وجود زیرساخت‌های مناسب در حد انتظار نبوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، مجید نعیمی صبح امروز در نشست خبری سرشماری نفوس ومسکن 1395 که در سالن جلسات سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، اظهار داشت: عملیات سرشماری اینترنتی از سوم مهرماه آغاز شده و تا 27 این ماه ادامه دارد و خانواده‌ها می‌توانند درمنازل، محل کار و دفاتر پیشخوان نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام کنند و پس از اتمام عملیات و دریافت کد 12 رقمی آن را به مأموران ما که از 27 مهرماه به درب خانه‌ها مراجعه می‌کنند ارائه دهند.

معاون سازمان برنامه وبودجه استان افزود: متأسفانه باوجود تاکید ریاست جمهور در زمینه لزوم ثبت نام اینترنتی در کشور، ادارات در سطح استان تاکنون اهتمام ویژه‌ای به این امر نداشتند و طبق مکاتباتی که با سازمان‌های استان خراسان رضوی و تمامی اعضای شورای اداری استان صورت گرفته‌ است قرار است ستاد ویژه‌ای تشکیل دهیم تا استان را از این وضعیت بحرانی خارج کنیم.

نعیمی با اشاره به اقداماتی که تاکنون در زمینه سرشماری درسطح استان صورت گرفته، تصریح کرد: تشکیل 27 ستاد درشهرستان‌ها و 11 ستاد در مشهد یکی از اقداماتی است که تجهیز آن‌ها در مشهد توسط فرمانداری در دست اقدام است اما شهرستان‌ها تجهیز شده‌اند؛ دراین زمینه به طور ویژه از آموزش وپرورش انتظار همکاری همه جانبه داریم و تاکنون با صدور کارت‌‌های همیار دانش‌آموزی نسبت به تسهیل این امر اقدام کرده ایم.

وی  عنوان کرد: دومین اقدام برگزاری دوره‌ آموزش‌های تخصصی معاونان فنی و کارشناسان فنی، اجرایی است که از تاریخ  سوم لغایت هشتم مهرماه در مشهد برگزار می‌شود و قرار است 375 نفر در این دوره‌ها آموزش‌های لازم را ببینند.

قائم مقام مدیر اجرایی سرشماری بیان کرد: در حال حاضر 2000 مأمور آمارگیر در سراسر استان درحال آموزش دیدن هستند که از این تعداد 800 نفر در شهرستان‌ها و 1200 نفر در مشهد برای جمع‌آوری اطلاعات به درب منازل اعزام می‌شوند.

نعیمی خاطرنشان کرد: روز شنبه عملیات میدانی سرشماری به صورت آزمایشی در برخی مناطق شهر مشهد از جمله رضاشهر و بعثت توسط 370 نفر از مامورین که در دوره اول آموزش دیده اند، انجام می‌شود؛ در این زمینه هماهنگی‌های لازم با نیروهای انتظامی و امنیتی صورت گرفته است.

وی افزود: روز یکشنبه از مامورین آموزش دیده امتحان گرفته می‌شود و برای تعداد 1934 نفر  کارت شناسایی مخصوص و کاور صادر می‌شود و این افراد می‌توانند از تاریخ 27 مهر ماه به درب منازل مراجعه کنند؛ مأمورین به هیچ عنوان حق ورود به منازل را ندارند بنابراین در صورت برخورد با هرگونه مورد مشکوک افراد می‌توانند پلیس را در جریان قرار دهند.

نعیمی تصریح کرد: نگرانی‌هایی که در زمینه جمع‌آوری اطلاعاتی درمورد یارانه‌ها و دارایی‌های افراد وجود دارد کاملا بی مورد است و ما دراین سرشماری تنها به اخذ اطلاعاتی در زمینه «نوع سازه‌های مسکن» افراد جهت اقدامات پیشگیرانه در حوادثی مثل زلزله  و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها می‌پردازیم.

معاون سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: اگر مردم در این سرشماری‌ها شرکت نکنند دچار کم شماری می‌شویم و این امر سبب می‌شود در زمینه ارائه خدمات مناسب شهروندی مثل توزیع مناسب مکان احداث مدارس، هتل‌ها و کنترل بار ترافیکی با مشکلاتی مواجه ‌شویم که این مسئله منجر به توزیع نامناسب امکانات می‌شود.

وی درباره با آمار ثبت نام کنندگان افزود: از تعداد 25 میلیون و 764 هزار نفر خانواری که درکل کشور برآورد شده است تاکنون  تعداد یک میلیون و 878  هزار خانوار ثبت نام کرده‌اند که 3.7 درصد ازجامعه هدف را در برمی‌‌گیرد؛ در خراسان رضوی نیز حدود 112 هزار و 212  خانوار از 2 میلیون و75 هزار خانوار برآورد شده اقدام به ثبت نام اینترنتی کرده‌اند که رقمی معادل 4.5 درصد از جامعه هدف را شامل می‌شود و این رقم استان خراسان رضوی را در رتبه 26 در سطح کشور قرار داده است.

نعیمی افزود: در مشهد از یک میلیون و 112 هزار خانوار حدود 62 هزار و 279 خانوار ثبت نام داشته‌اند که 6/5 درصد جامعه هدف را شامل می‌شود و متأسفانه باید گفت این رقم مشهد را در رتبه یازدهم در میان کلان شهرهای سطح کشور قرار داده است.

وی بیان کرد: در سطح استان خراسان رضوی نیز بجستان با 9.10 درصد، گناباد با 8 درصد و جغتای با 9/7 درصد به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. تاکنون استان‌های بوشهر با 5.28 سمنان با 3.26 و یزد با 7.12 درصد در این شاخص همچنان پیشتاز هستند.

نعیمی با اشاره به لزوم همکاری دفاتر امور روستایی و دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: انتظار داریم این نهادها با دراختیار قرار دادن فضای اینترنتی رایگان در سطح روستاها وفعال ساختن خانه‌های بهداشت و دهیاران در اجرای هرچه بهتر سرشماری ما را یاری کنند.

ناظر و نماینده ستاد سرشماری کشور در خراسان رضوی نیز اظهار داشت: در بحث سرشماری دو هدف عمده را پیگیری می‌کنیم هدف اول تهیه چارچوب مناسب برای طرح‌های نمونه‌گیری است که برای حدود 170 طرح در طول سال مورد استفاده قرار خواهد گرفت و دومین هدف گردآوری اطلاعات جمعیتی خانوارها که کاملا محرمانه است.

بهروز همراهی با اشاره به شاخص‌هایی که درسرشماری مد نظر قرار خواهد گرفت، خاطر نشان کرد: این شاخص‌ها عبارتند از تراکم جمعیت مرد و زن در مناطق شهری و روستایی، نسبت جنسی، بعد خانوار، میزان‌های ولادت، میزان‌های مرگ ومیر ومیانگین سن ازدواج و همانطور که ملاحظه می‌شود تمامی این اطلاعات درحوزه‌های اجتماعی وآمار جمعیتی است و هیچ ارتباطی با اطلاعات اقتصادی افراد ندارد.

وی افزود : برای ترغیب مردم در زمینه شرکت در سرشماری اینترنتی 1000 جایزه یک میلیون تومانی درنظر گرفته شده است که به صورت دوره‌ای انجام می‌شود و تاکنون در دو مرحله صورت گرفته که 50 نفر به قید قرعه جوایز خود را دریافت کرده‌اند.

نماینده ستاد سرشماری درخراسان رضوی تصریح کرد: کشور ایران در بحث سرشماری یکی از کشورهای پیشرو است چرا که در تعیین سوالات سرشماری آخرین توصیه‌های بین‌المللی را مد نظر قرار می‌‌دهد و با استانداردهای بین‌المللی همخوانی دارد. 

وی خاطرنشان کرد: انتظار ما از استان خراسان رضوی با توجه به پهناوری و وجود زیر ساخت‌هایی از جمله پهنای باند مناسب (1500 کیلومتر فیبرنوری) این است که در سرشماری اینترنتی مشارکت فعال‌تری داشته باشند.در این راستا انتظار می‌رود استانداری با تشکیل ستاد اجرایی به بحث ورود  پیداکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

دکمه بازگشت به بالا