مشهد

بهبود کیفی هوای مشهد نسبت به مدت مشابه سال قبل

محمد پذیرا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با بیان اینکه میانگین شاخص کیفی هوای مشهد در حال حاضر ۱۰۷ است، اظهار کرد: توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد گفت: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر پایداری جو، تداوم آلودگی هوای مشهد طی دو روز آینده دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون ۲۶ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در مشهد داشته ایم، خاطرنشان کرد: تعداد روزهای دارای هوای ناسالم در مدت مشابه سال گذشته ۳۰ روز بوده است.

پذیرا در مورد تعداد روزهای قرمز آلاینده‌های جوی اظهار کرد: از ابتدای سال تا امروز دو روز دارای شرایط قرمز و هشدار به لحاظ غلظت آلاینده‌های جوی داشته‌ایم که این عدد در مدت مشابه سال گذشته سه روز ثبت شده است.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد، آلاینده اصلی هوای مشهد را ذرات معلق کوچکتر از ۲٫۵ میکرون بیان کرد و متذکر شد: اثرات سوء بهداشتی و سرطان‌زا بودن این ذرات به لحاظ پزشکی کاملا اثبات شده است.

وی با اشاره به اینکه این ذرات از طریق تنفس بر بدن تاثیرات منفی خود را به خصوص در گروه‌های حساس مانند سالمندان، بیماران قلبی تنفسی و کودکان زیر پنج سال نشان می‌دهد، منشاء عمده آن را سوخت‌های فسیلی حاصل از خودروها، نیروگاه‌ها و فرودگاه عنوان کرد.

گفتنی است؛ مطالعات بهداشتی، ارتباط معنی داری بین قرار گرفتن در معرض ذرات ریز و مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی و ریوی نشان داده است. ذرات ریز می‌تواند بیماری‌های قلب و ریه را تشدید کند و باعث اثراتی مانند علائم قلبی و عروقی، آریتمی‌های قلبی، حملات قلبی، علائم تنفسی، حملات آسم و برونشیت گردد که این اثرات می‌تواند منجر به افزایش پذیرشات بیمارستانی و اورژانس، غیبت از مدرسه یا محل کار شود. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان بیش از سایر افراد در معرض ذرات معلق ریز هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =

دکمه بازگشت به بالا