مشهد

تسهیلات بانکی برای خانه‌های تاریخی در مشهد | بازگشت ۳ خانه به تاریخ شهر

با بسته پیشنهادی شهرداری مشهد خانه‌های الفتی، شالچی و نوریان مشهد احیا می‌شود.
 شهرآرانیوز؛ شورای پنجم شهر مشهد و مدیریت شهری این شهر در این دوره مدیریتی خود توجه ویژه‌ای به احیای بافت‌ها و خانه‌های تاریخی شهر مشهد داشته است و ازاین رو طی این دوره چندین مصوبه، از جمله مصوبه تیرماه امسال این شورا با محوریت ارائه بسته تشویقی تسهیلگری احیا و مرمت آثار تاریخی و بنا‌های واجد ارزش شهر مشهد در محلات تاریخی با هدف احیای بنا‌های تاریخی دارای مالک به تصویب و درنهایت به مرحله اجرا رسیده است.

همچنین پیش از این مصوبه، نمایندگان پارلمان شهری مصوبه‌ای دیگر را مبنی بر ایجاد کمیته بازآفرینی بافت‌ها و ابنیه تاریخی با محوریت احیای این خانه‌ها و بافت‌ها به تصویب رساندند و اینک با تکمیل شدن موارد قانونی برای احیای این اماکن، مدیریت شهری مشهد در حوزه شهرسازی با حضور دست اندرکاران و مسئولان حوزه میراث فرهنگی، برنامه ریزی، مالی و اجرایی، اولین جلسه این کمیته را با موضوع بررسی ۵ خانه و اثر تاریخی مشهد تشکیل دادند و در نهایت اعضای این کمیته فرایند احیای ۳ خانه تاریخی اُلفتی و شالچی و خانه تاریخی نوریان را تأیید و تصویب کردند.
در همین زمینه معاون معماری و شهرسازی شهردار مشهد در گفتگو با شهرآرا درباره مسائل مطرح شده در این جلسه گفت: کمیته بازآفرینی بافت‌ها و ابنیه تاریخی شهر مشهد براساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد و با دستور شهردار مشهد و تفویض اختیار به معاون شهرسازی و معماری شهرداری تشکیل شد و در همین راستا اولین جلسه این کمیته با حضور رئیس سازمان احیای بافت‌های تاریخی، رئیس سازمان بازآفرینی، نماینده حوزه معاونت مالی و پشتیبانی، نماینده اداره کل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری در دفتر معاونت شهرسازی و معماری شهرداری برگزار شد.
محمدرضا حسین نژاد با بیان اینکه در این جلسه چندخانه و اثر تاریخی ثبت شده میراثی یا دارای ارزش میراثی بررسی شد، تصریح کرد: این آثار مربوط به دفاتر تسهیلگری محله تاریخی سرشور و جنت بود که در همین راستا سعی شد از متخصصان این دفاتر و استاد‌های دانشگاهی که در آن هستند بهره برده شود.

تسهیلات بانکی، برای ۳ خانه تاریخی

وی با بیان اینکه برخی از این آثار دارای ثبت میراثی و برخی دیگر دارای ارزش تاریخی هستند که ثبت نشده اند، تصریح کرد: در جلسه اخیر این کمیته موضوع ۵ اثر تاریخی و دارای ارزش ثبتی این محلات بررسی شد و در نهایت فرایند احیای ۳ خانه تاریخی شالچی در محله جنت، نوریان در کوچه آیت ا. خامنه‌ای (محله سرشور) و الفتی در محله جنت به تأیید و تصویب این کمیته رسید.
معاون معماری و شهرسازی شهردار مشهد افزود: براین اساس قرار است این ۳ خانه تاریخی با حفظ کاربری مسکونی از تسهیلات بانکی برای احیا استفاده کنند، اما درعین حال برای مالک هم این اختیار ایجاد شده است تا در مقاطعی و با تأکید بر حفظ کاربری مسکونی، استفاده انتفاعی نظیر ایجاد کافه کتاب یا دیگر موارد را در این خانه‌ها اجرایی کند.
حسین نژاد در مورد ۲ اثر دیگر بررسی شده در این جلسه نیز گفت: در این جلسه همچنین موضوع خانه تاریخی مقبل السلطنه در محله سراب و آب انبار تشکری در محله سرشور نیز بررسی شد که با توجه به اینکه تصمیمی برای فرایند و مکانیزیم این ۲ اثر تاریخی ارزشمند گرفته نشد، در جلسات بعدی تصمیم گیری برای آن‌ها نیز انجام می‌شود.

آمار دقیقی از خانه‌های دارای ارزش ثبتی وجود ندارد

وی در پاسخ این سؤال که آیا آمار دقیقی از تعداد آثار و خانه‌های تاریخی و دارای ارزش ثبتی در مشهد وجود دارد، گفت: خیر، اما دفاتر تسهیلگری در محلات مشغول به این کار هستند تا با استفاده از اساتید دانشگاهی این آمار کسب شود و بدانیم که در هرمحله چه تعداد از این آثار وجود دارد.
حسین نژاد ادامه داد: این جلسات در راستای احیای بافت‌ها و خانه‌های تاریخی شهر مشهد همچنان برگزار و مکانیزم این خانه‌ها نیز در جلسات بعدی به مرور تعریف خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا