خراسان

تماشاخانه «استاد حسین نوری» با حضور بزرگان تئاتر خراسان رضوی افتتاح شد

تماشاخانه «استاد حسین نوری» با حضور بزرگان تئاتر خراسان رضوی افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی، میثم مرادی رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در این مراسم  اظهار داشت: شهر مشهد و استان خراسان از ظرفیت‌های بسیاری در عرصه فرهنگ و هنر برخوردار است  و هنرمندان ارزشمندی در این دیار فعالیت می‌کنند لذا لایق بهترین‌ها است و ما همواره باید تلاش کنیم زیرساخت‌های فرهنگی و هنری استان را برای فعالیت آنان ارتقا دهیم. در این راستا امروز شاهد افتتاح سالن نمایشی جدید و مجهز در مجموعه حوزه هنری خراسان رضوی با عنوان تماشاخانه «استاد حسین نوری» از جانبازان انقلاب اسلامی و هنرمندان پیشکسوت  هنرهای نمایشی و تجسمی هستیم. 

وی افزود: استاد حسین نوری هنرمندی است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به واسطه نوشتن متنی درباره نقض حقوق بشر توسط رژیم طاغوت، دو دست، دو پا و حنجره‌اش را بر اثر شکنجه‌های ساواک از دست می‌دهد و به افتخار جانبازی نائل می‌شود اما با این اوصاف همچنان به فعالیت هنری خود را ادامه می‌دهد، خاطره‌های ماندگاری می‌آفریند و هنرمندان با استعدادی را به فرهنگ و هنر این مرز و بوم معرفی می‌کند.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی ادامه داد: استاد نوری در واکنش به نشر کاریکاتور موهن  از پیامبر اکرم(ص) توسط کاریکاتوریست دانمارکی مقابل سفارت این کشور در تهران تمثالی نورانی از حضرت مریم مقدس را به تصویر کشید که بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای داشت و چون توسط یک هنرمند جانباز انجام شده بود تاثیری مضاعف داشت.

مرادی تصریح کرد: در واقع وقتی سرگذشت هنری استاد نوری را مرور می‌کنیم می‌بینیم که همواره بر مبنای اعتقادش عمل کرده است و شایسته بود که از زحمات ایشان به نحوی تقدیر کنیم لذا سالن نمایش حوزه هنری خراسان رضوی به نام استاد حسین نوری مزین شده است و امیدواریم در این تماشاخانه شاهد اجرای آثاری مبتنی بر مرام و مشی این هنرمند پیشکسوت باشیم.

وی درباره روند احداث این تماشاخانه گفت: این مجموعه از حدود ۵-۴ سال گذشته کلید خورده است که به علت محدودیت‌های بودجه، پروژه‌ای زمانبر بود و بالغ بر ۱۷ میلیارد ریال هزینه خرید تجهیزات و ساخت آن شده است که البته پیش‌بینی‌ها بیش از این بود اما با با تلاش شبانه روزی همکاران ما در عرصه فرهنگ و هنر و با مدیریت منابع توانستیم هزینه‌ها را کاهش دهیم به‌طوری که برای مثال صندلی‌هایی که هر کدام یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت را خودمان با هزینه کمتر طراحی کردیم و ساختیم که از نظر کیفی نیز مورد تائید کارشناسان قرار گرفته است. 

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی  با بیان اینکه روح حاکم بر فعالیت‌های هنری مهم‌ترین مسئله‌ای است باید مورد توجه قرار بگیرد، افزود: رسالت و وظیفه حوزه هنری، حمایت از هنرمندان متعهد و تولید آثار هنری مبتنی بر ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است و در این راستا در این مکان علاوه بر تماشاخانه استاد حسین نوری،  «نگارخانه‌ اشراق» و «کافه هنر انقلاب» نیز برپا شده و به زودی شاهد اتفاق مبارکی در حوزه نیز انیمیشن هستیم و امید است که در آینده حوزه هنری تبدیل به قلب تپنده فعالیت‌های هنری فاخر و ارزشمند در استان باشد.  

در ادامه محمد ملتجی هنرمند پیشکسوت تئاتر مشهد به خاطره‌گویی از دوران همکاری‌اش با استاد حسین نوری پرداخت و وارستگی و بریدن از تعلقات دنیوی را از مهمترین خصوصیات اخلاقی این هنرمند ارجمند دانست. 

مشهد؛ جریان‌ساز در هنر تئاتر

حمید نیلی رئیس انجمن هنرهای نمایشی کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه مشهد جزو پرکارترین و جریان‌سازترین مراکز استان‌ها در عرصه هنر تئاتر است، گفت:  هنرمندان گرانقدر بسیاری در این سرزمین داریم و بسیار خوب است که  بتوانیم در زمان حیات آنان از این بزرگواران تجلیل کنیم لذا احداث این تماشاخانه و حسن انتخاب در نامگذاری آن را تبریک می‌گویم و امیدوارم آثار پرمحتوایی در این سالن به‌روی صحنه رود تا شاهد اتفاقات خوبی برای تئاتر مشهد باشیم.

در ادامه کوروش زارعی بازیگر، کارگردان و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری  کشور با بیان اینکه افتتاح این تماشاخانه حرفه‌ای و تخصصی اتفاق مبارکی برای تئاتر مشهد است، گفت: تمامی هنرمندان تئاتر به‌دنبال اجرا در سالن‌های بلک باکس هستند و خوشحالم که امروز با افتتاح تماشاخانه استاد حسین نوری در حوزه هنری خراسان رضوی، این کار زمین مانده تئاتر مشهد پس از سال‌ها انتظار به انجام رسید.

وی افزود: انتخاب نام استاد حسین نوری که از هنرمندان متعهدی است که خود را وقف این نظام و انقلاب کرده است را نیز برای این تماشاخانه تبریک می‌گویم و چقدر زیباست که تا زمانی که این هنرمندان عزیز زنده و در کنار ما هستند، مکانی را به نام آنان ماندگار کنیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور ضمن گلایه از وضعیت تئاتر امروز گفت: متاسفانه اتفاقات ناخوشایند و آزاردهنده تئاتر پایتخت دارد به استان‌ها نیز سرایت می‌کند و این جنایتی است در حق تئاتر؛ روزگاری در دهه ۶۰ و ۷۰ تئاتر ما اندیشمند و ارزشمند بود و در جامعه رونق تفکر و اندیشه را ایجاد می‌کرد که با استقبال مردم هم همراه بود اما امروز تئاتر ما  سخیف، سطحی و مبتذل شده و اثری از تفکر و اندیشه در آن نیست که این موضوع به تئاتر مشهد هم منتقل شده است. 

زارعی ادامه داد: دولت تئاتر را به حال خودش رها کرده و در این باره مقصر است اما ما نیز به عنوان هنرمند تئاتری می‌دانیم که ذات تئاتر تفکر و اندیشه است و با سینما که مبتنی بر تجارت است تفاوت دارد لذا از تمامی هنرمندانی که سرآمدان تئاتر نه تنها خراسان بلکه این مملکت هستند خواهش می‌کنم برای تئاتر خراسان و مشهد بزرگی کنید، در کنار هنرمندان جوان باشید  و نگذارید اتفاقات بدی که در تئاتر پایتخت رخ می‌دهد در اینجا نیز بر روی صحنه دیده شود. 

پخش پیام تصویری استاد حسین نوری به آئین افتتاحیه و اجرای نخستین نمایش تماشاخانه جدید حوزه هنری خراسان رضوی توسط توسط جمعی از هنرمندان باسابقه تئاتر مشهد از جمله محمد ملتجی، سعید صادقی، مجید بخششیان و محمد جهان‌پا حسن ختام این مراسم بود.

گفتنی است تماشاخانه «استاد حسین نوری» سالن بلک‌باکس دوسویه و با ظرفیت ۱۲۳ نفر، دارای سیستم نور و صدای تخصصی و سایر امکانات لازم برای اجرای گروه‌های نمایشی از جمله اتاق بازیگران، اتاق گریم و لباس، سالن انتظار مناسب تماشاگران، است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 9 =

دکمه بازگشت به بالا