مشهد

خراسان رضوی پنجمین اوجگیری کرونا را پشت سر گذاشته است

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خراسان رضوی پنجمین اوجگیری کرونا را پشت سر گذاشته است اما درنگاهی بدبینانه ممکن است در آینده با موج ششم و بسیار شدید کرونا مواجه شویم.

دکتر سید محمد حسین بحرینی روز پنجشنبه در جلسه ستاد مشترک دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی در مبارزه با ویروس کرونا افزود: در حال حاضر مشکل اصلی و شاخص ما در استان کمبود و یا در واقع فقدان واکسن کروناست.
وی ادامه داد:زحمات زیادی برای راه اندازی مراکز واکسیناسیون در مشهد کشیده شده اما اکنون به دلیل فقدان واکسن برخی مراکز بلا استفاده مانده است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با سازوکاری علمی سن واکسیناسیون را برای حاشیه شهر مشهد پایین آورده ایم لذا اکنون به شدت با کمبود واکسن مواجه هستیم.
بحرینی افزود: مشهد ریسک فاکتورهای شدید در خصوص کرونا را دارد با این حال هیچ زمان خراسان رضوی از ۱۰ استان برتر کشور در خصوص مبارزه با کرونا پایین تر نیامده است و در حال حاضر نیز این استان فعلا در رتبه هشتم کشور از نظر مبارزه با کرونا قرار دارد.
وی اضافه کرد: وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در مشهد آبروی ایران است و اگر مشکل بهداشتی در این کلانشهر پیش بیاید بهانه به دست رسانه های معاند داخلی و خارجی خواهد افتاد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: رفت و آمد زیاد اتباع خارجی، وجود مرز و جمعیت قابل توجه در حاشیه شهر مشهد از ابتدای شیوع کرونا موجب شد توجه خاصی به مساله شیوع کرونا در مشهد معطوف شود.

بحرینی افزود: متاسفانه نقش سپاه و بسیج در مبارزه با کرونا توسط این عزیزان کم رنگ بیان شده است که البته این هم به خاطره روحیه خاص سپاه در پرهیز از فعالیتهای تبلیغی است.

۸۰ درصد فوتیهای کرونا در خراسان رضوی مربوط به مشهد است 

فرمانده سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی نیز گفت: در کنار دانشگاه علوم پزشکی مشهد زمینه ارائه خدمات پزشکی را در قالب بخشها و نواحی مختلف بسیج فراهم کرده ایم و از بُعد تخصصی نیز از حمایتهای دانشگاه بهره مند می شویم.

سردار سرتیپ پاسدار یعقوبعلی نظری به خدمات امدادی و کمکهای معیشتی و بهداشتی در محلات اشاره کرد و افزود: ۸۰ درصد از ابتلاها به کرونا و فوتی و بستری ها به واسطه کووید ۱۹ در استان مربوط به مشهد است با این حال در صورتی که واکسن مورد نیاز تامین شود ظرفیت لازم در سپاه برای واکسیناسیون گسترده در مشهد وجود دارد.

وی به همکاری مردم در تداوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی اشاره و بیان کرد: اکنون ظرفیت بسیج و فعالیتهای مردمی را به صحنه آورده ایم و هشت مرکز توسط سپاه در حاشیه شهر فعال است و حتی این آمادگی وجود دارد که روزانه تعداد بیشتری را واکسینه کنیم.

بر اساس آخرین اعلام روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت گذشته، ۵۹۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۰۸ هزار و ۹۸۸ نفر رسید.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون چهار میلیون و ۹۹۲ هزار و ۶۳ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که چهار میلیون و ۲۰۵ هزار و ۹۲۷ نفر از آنان بهبود یافته‌ و ۱۰۷ هزار و ۷۹۴ نفر بر اثر این بیماری جان باخته اند.

 هم‌اینک ۳۰۶ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهرستان در شرایط نارنجی و ۳۲ شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند. 

تا کنون ۱۹ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۸۴۷ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۹ میلیون و ۲۹۳ هزار و ۱۴۳ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۸ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۹۹۰ دُز رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا