ورزش

دوئـل بارانی در پایتخت

 
 

 

 امروز راس ساعت ۱۵‌ ورزشگاه آزادی میزبان هشتاد‌و چهارمین تقابل سرخابی فوتبال ایران است. ‌هر‌چند‌ ضیافت شام اسپانسر مشترک ۲ باشگاه باعث شده تا خیلی‌ها سناریوی تساوی را برای این بازی بزرگ بنویسند اما مسلما همه فوتبالی‌های ایران دوست دارند برای‌۹۰‌ دقیقه هم که شده تلخی‌های فوتبال را کنار بگذارند و نگاهی فوتبالی به بزرگ‌‌ترین بازی لیگ داشته باشند. ‌بازی فوتبال سراسر جذابیت است و اصلا تمام فوتبال همین است؛ هیجان. همه ما دوست داریم با این هیجان ناب فوتبالی و بدون ترس از یک تساوی مصلحتی به تماشای ویترین لیگ برتر بنشینیم.  
 استقلال در یک نگاه
محرومیت استقلال در نقل‌و انتقالات نیم‌فصل و توفیق اجباری علی منصوریان در استفاده از بازیکنان جوان حالا تبدیل شده به نقطه قوت استقلال. استقلال با میانگین سنی ۲۴‌، نیم‌ ‌فصل دوم را فوق‌العاده آغاز کرده و بار دیگر خود را در جمع بالانشین‌های لیگ می‌بیند. این روزها حتی نبوغ و تجربه ژاوی هم لابه‌لای دوندگی و انگیزه جوانان استقلال گم می‌شود و همین مسئله می‌تواند هواداران استقلال را امیدوارتر از همیشه به تماشای بازی بزرگ پایتخت ترغیب کند. استقلالی‌ها دور برگشت لیگ برتر را با ۴ پیروزی و یک شکست آغاز کرده‌اند و حالا با یک برد شیرین آسیایی مقابل تیم پرستاره السد به استقبال شهرآورد آمده‌اند. هرایر مگویان به دلیل مصدومیت به بازی امروز نمی‌رسد و خسرو حیدری هم از روزهای خوب خود فاصله گرفته تا مثلث مشکلات منصوریان در جناح راست تکمیل شود. مسلما علامت سوال بزرگ ترکیب آبی‌ها در همین منطقه از زمین خواهد بود و باید منتظر بمانیم و ببینیم علی منصور برای بازی بزرگ امروز روی تجربه حیدری ناآماده حساب می‌کند و یا‌ از بازیکنان جوانی مثل اسماعیلی، مجیدی و شاید هم برزای استفاده خواهد کرد و یا این که وریا خواهد رسید.
 پرسپولیس در یک نگاه
با نگاهی به جدول ‌رده‌بندی و نتایج پرسپولیس در فصل جاری به این نتیجه می‌رسیم که امروز یک پای بازی سرخابی پایتخت یکی از آماده‌ترین پرسپولیس‌های یک دهه اخیر است. شاگردان برانکو امسال رکوردهای مختلفی را شکسته‌اند و با ۶ برد پیاپی به استقبال دیدار سنتی می‌روند. ‌پرسپولیس با ۶ امتیاز اختلاف با تیم دوم جدول یعنی تراکتورسازی در صدر قرار گرفته و همه این تیم را از حالا قهرمان لیگ می‌دانند؛ قرمزهای پایتخت امروز بدون استرس از دست رفتن صدر جدول پا به میدان می‌گذارند و همین مسئله شاید برگ برنده آن‌ها باشد. نمایش قدرت سرخ‌پوشان در فینال لیگ مقابل تراکتورسازی خط و نشانی بود برای بازی بزرگ امروز، اما همه می‌دانیم که حساب بازی تیم‌های بزرگ پایتخت با تمام بازی‌های لیگ جداست و این بازی شرایط خاص خودش را دارد. پرسپولیسی‌ها یک مشکل بزرگ هم برای بازی بزرگ پایتخت دارند و آن غیبت کمال کامیابی‌نیا، تنها هافبک دفاعی این تیم است. با غیبت کامیابی‌نیا برانکو چاره‌ای نخواهد داشت به جز استفاده از بازیکنانی که تجربه کافی برای حضور در این پست حساس را ندارند. ماهینی، انصاری و ربیع‌خواه، ۳ گزینه اصلی برانکو برای جانشینی ‌‌کامیابی‌نیا هستند.
 تقابل بهترین خط دفاع و حمله
استقلال تا پایان هفته بیستم با ۲۹ گل زده بهترین خط حمله لیگ را به خود اختصاص داده بود و با این آمار قابل قبول باید به مصاف تیمی برود که با دریافت فقط ۵ گل خورده نه تنها بهترین خط دفاعی لیگ را به‌ خود اختصاص داده، بلکه در آستانه ثبت یک رکورد فوق‌العاده در تاریخ لیگ‌ برتر هم هست.‌ پرسپولیس هفته‌هاست که در ورزشگاه آزادی‌ گلی‌ دریافت نکرده‌‌ که این کار را باید مقابل استقلال هم برای ادامه رکوردشکنی انجام دهد. آخرین باری که پرسپولیس در آزادی دروازه خود را باز شده دید، بازی مقابل فولاد در هفته دوم لیگ بود یعنی ۶ ماه و ۱۴‌روز پیش و به عبارت دیگر‌۲۰۰ روز پیش.  
 دهمین تقابل بهمنی
شهرآورد ۸۴‌، دهمین بازی سرخابی تاریخ در ماه بهمن است. ‌در ۹ بازی قبلی ۳ برد برای پرسپولیس و یک پیروزی برای استقلال به‌دست آمده و ۵ بازی سرخابی هم در بهمن ماه به تساوی انجامیده است. ‌‌جالب این‌که تنها برد استقلال در بازی‌های سرخابی بهمن ماه، یکی از جنجالی‌ترین بازی‌های سرخابی تاریخ بود. بازی سنتی سرخابی شماره ۴ در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۴۸ برگزار شد. ‌در این بازی استقلال با گل دقیقه ۹ مرحوم غلامحسین مظلومی از پرسپولیس پیش افتاد. ‌در دقیقه ۸۲ پرسپولیس با گل محمود خوردبین بازی را به تساوی کشاند اما ابوالقاسم حاج ابوالحسن داور بازی این گل را نپذیرفت، در ادامه جنجال‌های این بازی پرسپولیسی‌ها حاضر به ادامه بازی نشدند تا این مسابقه ناتمام بماند.‌ این بازی با رای فدراسیون ۳- صفر به سود استقلال اعلام شد تا تنها برد بهمنی آبی‎ها در تاریخ شهرآورد رقم بخورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + سه =

دکمه بازگشت به بالا