مشهد

رای به ارزانی الیت یک ماه مانده به پایان شورای چهارم

 عکس:صادق ذباح

جلسه علنی روز گذشته شورای اسلامی شهر مشهد با نطق پیش از دستور دیمه کار عضو شورا آغاز و در اولین دستورکار، آیین نامه مدیریت و توسعه خطوط مبادی ورودی حرم مطهر و شبکه های بیسیم اصلاح شد و سپس ۳ نامه فرمانداری مبنی بر مخالفت هیئت تطبیق مصوبات با مصوبه «احداث و تکمیل بوستان مینیاتوری به روش ساخت، بهره برداری و انتقال»، «مصوبه مدیریت و سامان دهی دفاترپیشخوان شهرسازی» و «مصوبه پاسخ گویی به نواحی فاقد طرح تفصیلی بر اساس نقشه جامع»  بررسی و بر مصوبه قبلی تاکید شد.

همچنین احداث، تجهیز، راه اندازی و بهره برداری از پروژه مجموعه تفریحی و گردشگری قطار و دریاچه پارک کوهسنگی با مشارکت سرمایه گذار، طرح ایجاد و استقرار مدیریت نظام آموزشی جامع و یکپارچه در فرهنگسراهای موضوعی شهر مشهد با موضوع آموزش های شهروندی و طرح  کاهش تعرفه های الیت و مخالفت با دریافت هزینه برای نیم ساعت اول پارک حاشیه ای از مصوبات این جلسه شورای شهر بود.به گزارش خراسان رضوی در  یکصد وهشتادو  سومین جلسه علنی شورا  ، دیمه کار عضو شورای شهر در نطق پیش از دستور به انتخابات گذشته اشاره کرد و با تبریک به منتخبان شورای پنجم گفت: از سال ۶۳ تاکنون لایحه درآمدهای پایدارشهرداری ها به نتیجه نرسیده است در حالی که  ۷۴ درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند، بیش از ۹۵ درصد منابع شهر از جیب مردم تامین می شود و به بهانه های مختلف از جمله تراکم فروشی، شوراها و شهرداری ها مورد سوال قرار می گیرند، وقتی تامین هزینه های شهر بردوش مردم است چگونه باید آن را تامین کرد؟
وی تاکید کرد: از نمایندگان استان به ویژه نمایندگان مشهد در مجلس تقاضا دارم این دغدغه ۷۴ درصد شهرنشینان را پیگیری کنند، بررسی پیگیری های نمایندگان مشهد در دوره های مختلف نشان می دهد، نمایندگان در این زمینه کوتاهی  کرده و به مشهد توجه نکرده اند، شهر قم با مشهد چه تفاوتی دارد که قم تلاش می کند فردی را به مجلس بفرستد که رئیس مجلس باشد، چرا مشهد این کار را نمی کند؟
وی خطاب به شورای پنجم بر ضرورت تعامل با دستگاه های مختلف تاکید و اظهار کرد: شورا باید برای حفظ منافع شهر با عناصر مختلف تعامل و همفکری داشته باشد که قطعا شورای پنجم تعامل با آستان قدس، اوقاف و دولت را سرلوحه کار خود قرار خواهد داد، اگر تعامل نداشته باشند وظایف دیگر سازمان ها را شورا و شهرداری باید انجام دهند.وی یادآور شد: ما لایحه ای را تصویب کردیم که به ۱۰۰ روحانی برای تامین هزینه ها مبلغی را پرداخت کنیم، مگر اوقاف و ارشاد و دیگر نهادها نمی توانند این هزینه را پرداخت کنند؟
دیمه کارگفت: گزارشی دریافت کرده ایم که ۱۳ نفر از مهندسان عمران متخصص در شرکت قطار شهری را تعدیل کرده اند در حالی که فردی با فوق لیسانس گاز را در حوزه اقتصادی شهرداری استخدام کرده ایم.
وی با اشاره به حادثه برج سلمان در تیرماه سال گذشته و هتل روتانا درسال جاری گفت: مردم و رسانه ها از ما خواستند مقصران حادثه را معرفی کنیم ولی وقتی یک سال می گذرد و اتفاقی نمی افتد، باید شاهد تکرار این گونه حوادث باشیم.به گزارش «خراسان رضوی» اولین دستور کار این جلسه طرح دو فوریتی اصلاح مصوبه آیین نامه مدیریت توسعه و نوسازی خطوط تاکسیرانی مبادی ورودی حرم مطهر و شبکه های بیسیم بود که با تصویب اصلاح بخشی از آیین نامه، در زمان انتخاب افراد برای حضور درخطوط تاکسیرانی، امتیازی به ایثارگران دارای سابقه خدمت در جبهه نیز داده خواهد شد.
دومین دستور کار نیز بررسی نامه فرمانداری مشهد درباره اعلام مخالفت هیئت تطبیق مصوبات به دلیل مغایرت مصوبه شورا با موضوع احداث و تکمیل بوستان مینیاتوری به روش ساخت، بهره برداری و انتقال با ماده ۴ آیین نامه مالی شهرداری ها و ماده ۵ آیین نامه مالی شهرداری بود که سهیلی نظریه کمیسیون برنامه و بودجه مبنی بر تاکید بر مصوبه قبلی را قرائت کرد واین نظریه تصویب شد.سومین دستور کار هم بررسی نامه فرمانداری مشهد در زمینه مخالفت هیئت تطبیق مصوبات با مصوبه شورا با موضوع پاسخ گویی به نواحی فاقد طرح تفصیلی براساس نقشه جامع بود که شورا با انجام اصلاحاتی بر مصوبه خود تاکید کرد.
در ادامه، نامه فرمانداری در زمینه مخالفت هیئت تطبیق مصوبات با مصوبه شورا با موضوع مدیریت و سامان دهی دفاترپیشخوان خدمات شهرسازی در دستور کار قرار گرفت و سهیلی نیز نظریه کمیسیون برنامه وبودجه مبنی برتاکید بر مصوبه شورا را قرائت کرد و نظریه کمیسیون برنامه و بودجه تصویب شد.
پنجمین دستور کار نیز احداث، تجهیز و تعمیرات احتمالی و بهره برداری از پروژه مجموعه تفریحی و گردشگری قطار و دریاچه پارک کوهسنگی به روش ساخت، بهره برداری و انتقال بود که نظریه کمیسیون مشارکت های اقتصادی مبنی بر سرمایه گذاری به مبلغ ۸۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به تصویب رسید.اخلاقی با اشاره به اعتراض هیئت تطبیق مصوبات به یکی دیگر از مصوبات قبلی درباره برگزار نشدن مزایده،  گفت: اگر مزایده ای برای این پروژه وجود دارد در مصوبه نیز قید شود تا مورد اعتراض قرار نگیرد.نخعی راد نیز گفت: مزایده برگزار نشده بلکه سرمایه گذار پیشنهاد داده و به همین دلیل در اولویت بوده است.ششمین دستور شورا نیز به هبه بدهی بنیاد خیریه خجسته اختصاص داشت که نظریه کمیسیون برنامه و بودجه مبنی بر صدور پروانه ساختمانی رایگان برای بیمارستان خیریه دیالیز و پیوند با ۲۰هزار و ۹۱۶ متر مربع زیربنا متعلق به بنیاد خیریه خجسته واقع در خیابان رستگاری  به تصویب رسید.
در هفتمین دستور کار، طرح جمعی از اعضای شورای شهر در زمینه ایجاد و استقرارمدیریت نظام آموزشی جامع و یکپارچه در فرهنگسراهای موضوعی شهر مشهد با موضوع آموزش های شهروندی در دستور کار قرار گرفت و تصویب شد.
کاهش ۲۰۰ تومانی تعرفه الیت
هشتمین دستور کار جلسه علنی روز گذشته شورا نیز، لایحه دریافت هزینه استفاده از نیم ساعت اول پارک حاشیه ای( اصلاح ردیف ۲-۲ از بند۲ مصوبه مدیریت پارکینگ های حاشیه ای و غیر حاشیه ای) بود که شورای اسلامی شهر با این لایحه مخالفت کرد تا همچنان نیم ساعت اول استفاده از پارک حاشیه ای الیت رایگان محاسبه شود.نخعی راد در موافقت با لایحه شهرداری گفت: قانون تفسیر نکرده بود که نیم ساعت اول بعد از نیم ساعت توقف، رایگان باشد، در حالی که قانون گذار منظورش این بوده افرادی که کمتر از نیم ساعت توقف می کنند، هزینه پرداخت نکنند.عامری فرد رئیس کمیسیون حمل و نقل در مخالفت با این لایحه گفت: ما نماینده مردم هستیم و باید از حق شهروندان دفاع کنیم، ما باید راه حل قانونی برای رفع مشکلات مردم پیدا کنیم نه این که با استفاده از بندی از قانون بر مشکلات مردم بیفزاییم. در آیین نامه آمده است که «شهرداری می تواند» و ما هم می توانیم تصویب کنیم که نیم ساعت اول رایگان محاسبه شود.وی تاکید کرد: بیشترین نارضایتی ازشهرداری به دلیل فعالیت الیت بوده است و خود ما طرح دادیم که مشکلات برطرف شود اما باز هم نقص دارد، ما میلیارد ها تومان هزینه می کنیم تا رضایت مردم را کسب کنیم اما این جا برای ۲-۳ میلیارد، بر مردم فشار وارد می کنیم.سهیلی دیگر عضو شورای شهر مشهد نیزگفت: قانون صراحت دارد که معافیت برای توقف کمتر از نیم ساعت است و برای بیش از نیم ساعت باید شورا حق توقف ، وضع کند.در ادامه جلسه همچنین، شورای اسلامی شهر، طرح کاهش ۲۰۰ تومانی تعرفه های الیت در خیابان های مشهد را تصویب کرد.
بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۴ شورای شهر، برای توقف در حاشیه خیابان برای هر نیم ساعت در معابر پر تردد ۸۰۰ تومان، معابر دارای تردد متوسط ۷۰۰ تومان و در معابر کم تردد ۶۰۰ تومان دریافت می شد اما براساس این مصوبه شورا مبالغ تعرفه الیت به ترتیب به ۶۰۰ ، ۵۰۰ و ۴۰۰ تومان کاهش یافت.
همچنین افزایش ۱۵ درصدی تعرفه الیت ازساعت های دوم  نیز حذف شد.دستورکاردیگر جلسه نیز تعیین تکلیف ساختمان شهرداری واقع در چهارراه دکترا بود که  از دستور کار خارج شد.در ادامه جلسه، تفریغ بودجه سال ۹۵ سازمان های فرهنگی،سازمان پایانه های مسافربری  و سازمان حمل و نقل و ترافیک در دستور کار قرار گرفت وتصویب شد.
در زمان تصویب تفریغ بودجه سازمان حمل و نقل و ترافیک، فیاضی عضو شورای شهر با طرح سوالی گفت: شما ۶ میلیارد تومان از الیت در زمان مالکیت آن توسط بخش خصوصی طلبکارید؟ آیا این مبلغ دریافت می شود؟ و چرا باید این طلب را الیت در زمان مالکیت شهرداری بپردازد.
امامی مدیرعامل سازمان ترافیک در پاسخ به این پرسش گفت: تاکنون   ۲٫۱ میلیارد تومان از این بدهی را دریافت کردیم و برابر صورتجلسه ای که با معاونت برنامه ریزی توافق کردیم، بقیه بدهی درمدت ۶ ماه به شهرداری برخواهد گشت.بارانی مدیر بودجه معاونت برنامه ریزی شهرداری نیز اظهار داشت: در زمان انتقال الیت از بخش خصوصی به شهرداری، بدهی ها محاسبه و لحاظ شده است و اکنون الیت بدهکار است.
فیاضی در واکنش به اظهارات مطرح شده گفت: پس ۱۴ میلیارد بدهکار است،که در ادامه جلسه، فیاضی و نخعی راد، دو عضو شورای شهر بر سر این موضوع بحث کردند.
امسال ۱۹ میلیارد تومان هبه
سهیلی نایب رئیس شورا در حاشیه جلسه درجمع خبرنگاران  درباره میزان هبه های انجام شده طی امسال گفت: میزان هبه ها در سال گذشته ۱۶٫۵ میلیارد تومان بود که امسال، این رقم ۱۹ میلیارد تومان است.وی تصریح کرد: تاکنون بیشترین هبه انجام شده مربوط به جامعه المصطفی بوده که سال گذشته میزان آن ۴ میلیارد تومان بوده است.
تفریغ بودجه چند روز بعد از سال مالی!
وی درباره تصویب تفریغ بودجه سازمان ها و شرکت های تابعه شهرداری با توجه به این که معمولا پایان سال مالی ۳۱ تیرماه هر سال است، گفت: پایان سال مالی ۳۱ تیرماه است اما امسال زودتر حساب ها را بستیم تا محاسبات را زودتر انجام دهیم.وی یادآور شد: البته برابر قانون، شورا باید تا ۳۱ تیرماه به اسناد مالی رسیدگی کند اما در عمل ممکن نیست چون هنوز تا این تاریخ، اسناد مالی دریافت می شود.سهیلی درباره هزینه های انجام شده از بودجه ۹۵ در خرداد ماه امسال گفت: این هزینه کردها در اسناد آمده است و اگر نیامده باشد به دیون سال ۹۶ منتقل می شود. اکنون در بودجه ۵۳۰ میلیارد تومان دیون در نظر گرفته ایم  که درسال ۹۶ پرداخت خواهد شد، همچنین دیون دیگری مانند اوراق داریم که در سال های آینده قابل پرداخت است و غیر از توافق مشارکت هزار میلیارد تومانی با بانک تجارت است.وی درباره این شائبه که شورای چهارم می خواهد به هزینه های انجام شده در دوره خود رسیدگی کند تا شورای پنجم آن چه آن ها هزینه کرده اند را بررسی نکند، اظهار کرد: مخالف این حرف نیستم ، این کاری است که در همه دوره ها انجام می شود، در تفریغ بودجه بررسی می شود که آیا بودجه در همان محل مصوب مصرف شده یا نه، و فردی که مصوب کرده بهتر می تواند قضاوت کند. شورای سوم هم این گونه عمل کرد.سهیلی درپاسخ به این سوال که آیا شورای چهارم با این کار نمی خواهد بر هزینه کرد بودجه ای خود در این دوره با تصویب تفریغ بودجه سرپوش بگذارد؟ گفت: گزارش حسابرس، رسمی وقابل رسیدگی است و شورای بعدی هم می تواند آن را بررسی کند.
این عضو شورای شهر مشهد از لایحه کمک تا سقف سه میلیارد تومان به قرارگاه امام رضا(ع) خبر داد. سهیلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این لایحه هنوز به شورا نیامده است. در این لایحه تا سقف سه میلیارد تومان برای سال‌های ۹۵ و ۹۶ در راستای کمک به فرماندهی سپاه امام رضا(ع) تعیین شده است.وی درباره علت این کمک، گفت: شهرداری از شورای سوم به مرکز اقامت راهیان نور کمک می‌کرده که در آن دوره، یک کمک دو میلیاردی داشته است.سهیلی با بیان این که ۶۰ درصد مسافران راهیان نور از مشهد هستند، افزود: در جلسه‌ چند جانبه‌ای که با برخی از اعضای شورای شهر، شهرداری و سپاه برگزار شد، مقرر شد به اندازه ۱۱ میلیارد تومان به سپاه کمک شود.وی افزود: سال گذشته یک میلیارد تومان کمک شد و سهم امسال نیز ۵ میلیارد تومان است و در نهایت تعیین شد اگر این مشارکت ادامه داشت تا سقف ۳ میلیارد تومان برای سال‌های ۹۵ و ۹۶ کمک شود.وی درباره کمک دیگر استان‌ها به این موضوع، تصریح کرد: استان خراسان شمالی در زمان استانداری محمدحسین جهانبخش به میزان چهار میلیارد تومان کمک کرده است که بر اساس آن، بخشی از اردوگاه‌ راهیان نور را نیز در اختیار دارد.
 درحاشیه
در بخشی از جلسه شورا، وقتی دیمه کار در واکنش به مصوبه شورا مبنی بر کمک شهرداری به سازمان تبلیغات برای تامین بخشی از هزینه روحانیون مستقر در حاشیه شهر، گفت که چرا شهرداری باید هزینه ۱۰۰ روحانی را بدهد، بلافاصله حجت الاسلام فاطمی واکنش نشان داد و اعلام کرد وقت آقای دیمه کار تمام است. دیمه کار هم در پاسخ گفت: چون بر خلاف ذائقه شماست می گویید وقت تمام است؟ از رئیس جلسه وقت گرفته ام.
* بصیری پور عضو شورا هنگام بررسی لایحه شهرداری در مورد الیت گفت: همه نارضایتی مردم از شهرداری یک طرف و نارضایتی ناشی از الیت یک طرف.
* شهردار مشهد ساعت ۱۱:۳۴ به جلسه ای که از ساعت ۸:۳۰ شروع شده بود آمد وخودش نیز به در جریان نبودن از مباحث جلسه اشاره کرد و گفت: بنده نمی دانم بحث چیست ولی باید شرکت الیت در بودجه شهرداری دیده شود و به شورا هم ارائه شود. وی همچنین دقایقی بعد به دیر آمدنش به جلسه اشاره کرد و گفت: به جلسه شورا دیر آمدم و شاید محیط بر موضوعات نباشم، اما قانون این اجازه را داده است که شهرداری می تواند با ترک تشریفات، ارائه یا خرید خدمت یا کالا را به سازمان همیاری شهرداری ها واگذار کند. این از نظر من مفسده ساز است، ما اختیار داریم واگذار کنیم اما این که با ترک تشریفات نباشد مغایر با قانون است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

دکمه بازگشت به بالا