مشهد

«روز ملی مشهد» در کمسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تصویب و مشخص شد ا

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد از انتخاب روز ورود امام رضا (ع) به توس به عنوان «روز ملی مشهد» خبر داد.

 شهرآرانیوز؛ رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد از انتخاب روز ورود امام رضا (ع) به توس (۱۰ دی) به عنوان روز ملی مشهد در کمیسیون فرهنگی شورای شهر خبر داد و گفت: روز ۱۰ دی ظرفیت جدیدی برای اجرای رویداد‌های فرهنگی است و تلاش بر این است که روز ملی مشهد را در تقویم جمهوری اسلامی ایران جای دهیم.

۱۱ سال از آغاز پیگیری‌ها برای نام گذاری روزی برای مشهد می‌گذرد. ۲۱ آذر سال ۸۹ بود که روزنامه شهرآرا در گزارشی با عنوان «جای خالی روز مشهد در تقویم» ایده انتخاب روزی برای شهر علی ابن موسی الرضا (ع) را مطرح کرد؛ پیشنهادی که فردای همان روز با استقبال آیت ا… واعظ طبسی روبه رو شد و نماینده فقید، ولی فقیه در خراسان رضوی نام گذاری روزی برای مشهد را دغدغه همه مردم این کلان شهر دانست.

پیرو این موضوع و طرح این پیشنهاد در جلسه علنی ٢٨ آذر همان سال، به شورای شهر پیشنهاد شد بودجه ویژه‌ای برای این موضوع دیده شود. با این حال، بنا به دلایل مختلفی ایده انتخاب این روز ٣ سال به حاشیه رانده شد، ولی سرانجام در سال ٩٣ فراخوانی برای انتخاب «روز ملی مشهد» به انتشار رسید.

در این میان، به رغم گزارش‌های پی درپی شهرآرا و رسانه‌های استان به مدت ٣ سال دیگر، باز هم اقدام خاصی در این باره انجام نشد تا اینکه کار به شورای پنجم رسید، اما پیگیری جدی در این باره، با تأخیر‌های متعددی مواجه شد و از میان پیشنهاد‌های متعدد برای نام گذاری یک روز به نام روز مشهد، کار به مرحله نهایی و اجماع نرسید و دست آخر، کار به شورای ششم شهر رسید تا بررسی بیش از ۴۰ پیشنهاد برای این نام گذاری را به فرجام برساند.

حجت الاسلام حسن منصوریان درباره انتخاب «روز ملی مشهد» به خبرنگار ما گفت: روال قانونی این است که برای این مصوبه نظر کمیسیون فرهنگی شورای شهر کفایت می‌کند و می‌توان این مصوبه را به شورای فرهنگ عمومی استان ارائه کرد، اما مایلیم این مصوبه کمیسیون در شورای شهر نیز به تصویب برسد.

وی ادامه داد: پس از چند سال طرح موضوع و بررسی‌های شورای فرهنگی عمومی خراسان رضوی، مرکز پژوهش‌های شورای شهر مطالعاتی درباره انتخاب روز ملی مشهد انجام داد و پیشنهاد‌هایی از حوزه علمیه، دانشگاه ها، فرهیختگان، مشهد شناسان و جامعه شناسان در این زمینه ارائه شد.

وی با بیان اینکه روز هشتم آبان، تاریخی مرتبط با امام هشتم (ع)، ۹دی به عنوان روز بصیرت، ۱۰ و یازدهم دی به عنوان روزی تاریخی و ورود امام رضا (ع) به مشهد و مبدأ تشکیل این شهر و دوازدهم دی، روز ولادت امام رضا (ع)، جزو نظریه‌های مطرح بوده است، اظهار کرد: با این حال از بین بیش از ۴۰ نظریه دریافت شده، سه نظریه در جلسه کمسیون فرهنگی مطرح و در نهایت روز ۱۰ دی ماه به عنوان روز ملی مشهد مصوب شده است.

ظرفیتی عظیم برای شهر مشهد

عضو شورای اسلامی مشهد با اعلام اینکه روز ملی مشهد ظرفیتی عظیم است که به واسطه آن می‌توان پتانسیل موجود در شهر را فعال کرد، بیان کرد: رخداد‌هایی که در روز ملی مشهد برای این شهر صورت می‌پذیرد، به طور حتم آورد‌هایی چشمگیر ه همراه دارد.

منصوریان تصریح کرد: همه جنبه‌های مذهبی و اتفاقات متناسب با انقلاب اسلامی، روحیه انقلابی مشهد و مسائل مذهبی در انتخاب روز ملی مشهد لحاظ شده است.

وی گفت: نشان ملی مشهد به اتفاق‌ها و رویداد‌های ملی، مذهبی و انقلابی اختصاص دارد و یکی از ظرفیت‌هایی که در این روز فعال می‌شود، اعطای این نشان برای اتفاقات خوب و فعالیت‌های اجتماعی همشهریان است.

وی افزود: آتش نشان‌هایی که دل به آتش می‌زنند و جان مردم را نجات می‌دهند، رفتگری که با وجود مشکلات مالی خود اگر شیئ گران بهایی بیابد، با رعایت امانت آن را به صاحبش بازمی گرداند، همه این‌ها شایسته دریافت نشان مشهد هستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر ادامه داد: همچنین در حاشیه رویداد‌های روز ملی مشهد می‌توانیم ظرفیت‌های اقتصادی این کلان شهر زیارتی را با برگزاری نمایشگاه یا اجلاسیه‌های ملی و بین المللی اجرایی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مشهد ظرفیت‌های بی نظیری در مقایسه با دیگر شهر‌ها دارد، افزود: انتخاب روز ملی مشهد باید در شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی که ریاست آن را نماینده، ولی فقیه در استان عهده دار است تصویب، سپس در شورای فرهنگ عمومی مصوب و در نهایت در تقویم کشور ثبت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 8 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا