خراسان

عدم رعایت استانداردهای ایمنی ساختمان‌‎ها، تهدید جدی برای شهرهای کشور است‌

رشیدیان

استاندار خراسان‌رضوی گفت: رعایت نشدن استانداردهای ایمنی در ساختمان‌سازی یکی از تهدیدات جدی برای شهرها است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس علیرضا رشیدیان ظهر امروز در چهارمین همایش ملی فناوری‌های نوین ساختمان که در سالن صبا برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که می‌توان به واسطه آن در انرژی صرفه‌جویی کرد اعمال استانداردهای تدوین شده در بخش مسکن است چراکه این حوزه ۴۲ درصد انرژی کشور را مصرف می‌کند.

وی ادامه داد: با استفاده از روش‌های نوین که بسیار کم‌هزینه نیز هستند می‌توان گاهاً تا ۳۰ درصد در مصرف انرژی در این بخش صرفه‌جویی کرد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اهمیت استاندارد ساختمان‌ها در مصرف انرژی، خاطرنشان کرد: عکس‌های هوایی نشان از این دارد که در بخش‌های شرقی شهر مشهد که نسبت به بخش غربی توسعه کمتری دارد مصرف انرژی بسیار بالاتر بوده و این موضوع نشان از اهمیت نوع ساخت و ساز بر میزان مصرف انرژی دارد.

رشیدیان با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌هایی که در انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام اثر مسقیم دارد نوع معماری است، اظهار داشت: الگوهای ایرانی و اسلامی می‌تواند به همگرایی فرهنگی کمک‌دهنده باشد.

وی میزان متوسط عمر ساختمان‌‎ها را در کشور زیر ۲۵ سال دانست و افزود: توجه نکردن به فناوری‌های پایدار در صنعت ساختمان سبب شده که هزینه‌های سالانه شهروندان در این حوزه افزایش پیدا کند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به نیاز به ساخت سالانه حدود یک‌میلیون واحد در حوزه شهری، خاطرنشان کرد: این موضوع هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اجتماعی اهمیت بسیار بالایی داشته و باید گفت که رعایت نشدن استانداردهای ساختمان‌ها به ویژه در حوزه ایمنی و بهداشت تهدیدی  جدی برای شهرها به شمار می‌رود.

رشیدیان با تأکید بر لزوم پیشگیری از حوادث رخ داده شده در حوزه حریق ساختمان‌ها، بیان کرد: تجربیات ملموسی در تهران و مشهد از موضوع حریق وجود دارد که بر ضرورت اجرای شاخص‌های ایمنی می‌افزاید.

وی تأکید کرد: بسیاری از مشکلاتی که در حوزه مسکن هم اکنون وجود دارد عواقب توجه نداشتن به توسعه پایدار صنعت ساختمان بوده و اینکه توسعه تنها با شاخص‌های کمی سنجیده شده و موضوعات اقتصادی تنها برای ساخت و ساز در نظر گرفته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − شش =

دکمه بازگشت به بالا