مشهد

قبوض تلفن در مسیر گرانی

مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه خراسان رضوی: اگر تعرفه‌ها اصلاح نشود، توسعه و نوسازی زیر ساخت شبکه ملی اطلاعات دچار مشکل می‌شود.

 شهرآرانیوز؛ زمزمه‌های افزایش تعرفه تلفن‌های ثابت از ۱۴ شهریورماه تقریبا جدی شد و مجمع عمومی عادی شرکت مخابرات ایران که در آن تاریخ به صورت فوق العاده تشکیل جلسه داده بود، بسته پیشنهادی نحوه تنظیم هزینه تلفن ثابت را با چراغ‌سبز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شورای رقابت و با این شرط که سود حاصل از این افزایش تعرفه صرف توسعه شبکه ملی اطلاعات شود تصویب کرد.

معاون شرکت مخابرات ایران حدود دو ماه بعد و با این استدلال که تعرفه‌های فعلی از ۱۸ سال پیش ثابت مانده است و درآمد و هزینه‌های این شرکت با هم هم خوانی ندارد و توسعه شبکه تلفن ثابت و به روزرسانی آن با توجه به افزایش هزینه‌ها سخت و تقریبا غیرممکن است، از بررسی پیشنهاد شرکت مخابرات مبنی بر منطقی شدن تعرفه‌ها در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داد و اعلام کرد که شورای رقابت یک فرمول نسبت به قیمت تمام شده و هزینه‌ها به ما داده است که مبنا قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه خراسان رضوی نیز با اشاره به جزئیات این افزایش تعرفه گفت: اکنون هزینه هر پالس تماس تلفن ثابت به ثابت ۴۵ ریال است که این رقم قرار نیست تغییر کند، بلکه مشترک طبق فرمولی هزینه نگهداری خط تلفن را به عنوان مبلغ ثابت پرداخت می‌کند. این هزینه نگهداری در هر شهر و روستایی متفاوت خواهد بود.

حسن اروجی در نشستی خبری با موضوع افزایش تعرفه‌های مخابرات با بیان اینکه یکی از چالش‌های مهم این شرکت تغییر نکردن تعرفه‌های مخابراتی در ۱۸ سال گذشته است، گفت: در این سال‌ها همه هزینه‌ها از سیم و کابل و… گرفته تا حقوق و دستمزد کارکنان بیش از ۱۵ برابر شده است، ولی تعرفه‌های شرکت مخابرات ثابت مانده است که این امر باعث شده است در کار نگهداری و توسعه شبکه تلفن با مشکلات جدی مواجه شویم. وی با بیان اینکه اگر تعرفه‌ها اصلاح نشود این حوزه فلج می‌شود، افزود: حتی برای پرداخت حقوق کارکنان دچار مشکل خواهیم شد، چون ۷۰ درصد از هزینه‌های ما پرداخت حقوق و دستمزد است.

مخابرات زیان ده است

وی ادامه داد: میانگین درآمد یک خط تلفن در استان ۶۵۰۰ تومان است و هزینه نگهداری آن چیزی در حدود ۱۷ هزار تومان برای شرکت مخابرات هزینه دارد و به همین دلیل است که این شرکت مدت هاست زیان ده شده است و اگر همین روند ادامه پیدا کند، دچار اختلال خواهد شد. اگر یک مشترک در شمال خراسان رضوی با نفر دیگری در جنوب استان تماس بگیرد و یک ساعت هم صحبت کنند، فقط باید ۲۸۰ تومان پرداخت کند که این رقم حتی پول برق این خط تلفن هم نمی‌شود.

دولت اصرار دارد که شبکه ملی اطلاعات را توسعه بدهد و راه اندازی کند و یکی از بازیگران اصلی این حوزه مخابرات است و مسئولیت مهمی در این زمینه دارد. اگر تعرفه‌ها اصلاح نشود و روند قبلی همچنان ادامه داشته باشد، توسعه و نوسازی شبکه و زیرساخت شبکه ملی اطلاعات دچار مشکل می‌شود.

۲ کمیسیون باید رأی به اصلاح تعرفه‌ها بدهند

اروجی با اشاره به نداشتن حمایت دولتی از شرکت مخابرات ایران افزود: این شرکت مدت هاست که خصوصی شده است و حمایت قوی دولت را پشت خودش ندارد. برای اصلاح تعرفه باید دو گام برداریم. یکی اینکه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را راضی کنیم و بعد از آن هم شورای رقابت باید رأی به اصلاح و افزایش تعرفه‌ها بدهد.

مشترکان تنها هزینه نگهداری را می‌پردازند

مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه خراسان رضوی در توضیح مدل جدید اصلاح تعرفه‌های تلفن ثابت گفت: هزینه تماس تلفن ثابت به ثابت تغییری نخواهد داشت و همان ۴۵ تا ۵۰ تومان باقی می‌ماند و مشترک هر ماه فقط حداقل هزینه نگهداری را به عنوان مبلغ ثابت پرداخت می‌کند؛ مبلغی که در مناطق مختلف متفاوت است. البته اگر کسی تا این مبلغ مکالمه داشته باشد، قبض او رایگان است و درصورتی که بیشتر شود، باید مابه التفاوت را پرداخت کند.

وی بیان کرد: تا امروز چیزی نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان از پول شرکت مخابرات در دست مشترکان دولتی، تجاری و خانگی است که اگر این مبلغ سنگین به ما پرداخت شود، نوسازی و بازسازی شبکه با سرعت بیشتری انجام می‌شود. از این مبلغ ۵۰ میلیارد تومان سهم سازمان‌های دولتی است. بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان سهم بخش خصوصی و تجاری و صنعتی است و مشترکان خانگی هم نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان بدهی دارند.

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه شبکه‌های مخابراتی این شرکت تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که در شرکت مخابرات خراسان رضوی دنبال می‌شود، اجرای فیبر نوری است و امروز کمتر اداره‌ای است که به فیبر نوری متصل نشده باشد، مگر اینکه خودشان درخواست نداده باشند. ما حتی این کار را در شهرک‌های صنعتی انجام دادیم و تقریبا یکی دو سال هم هست که منازل مسکونی هم به فیبرنوری مجهز شده اند. وقتی به کسی فیبرنوری اختصاص می‌دهید، در عمل محدودیت پهنای باند را برداشته اید.

اروجی افزود: درحال عبور از ADSL هستیم و به سمت VDSL و FTTH رفته ایم و حدود دو سال است که به صورت تجاری این مسئله را دنبال می‌کنیم، چون پهنای باند هشت مگابایتی دیگر جوابگوی کارِ مردم نیست. براساس آخرین آمار‌ها ۵۰۰۰ مشترک از VDSL و حدود ۶۰۰۰ مشترک هم از FTTH استفاده می‌کنند که سرعت این دو نوع جدید از اینترنت تا ۳۰ مگابایت افزایش پیدا کرده است.

مخابرات انحصار طلب نیست

وی با رد انحصارطلبی مخابرات در موضوع اینترنت پرسرعت خانگی گفت: سامانه ارتباط با مشتریان مخابرات در اختیار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و همه فعالیت‌ها و ارتباطات ما با مشتری‌ها رصد می‌شود. اگر مشترک یا شرکتی غیر از مخابرات به ما درخواست بدهد و پاسخ ندهیم، قطعا جریمه خواهیم شد. هر شرکت خصوصی که درخواست رانژه بدهد، ۲۴ ساعت بعد از ثبت پاسخ می‌گیرد و سرویس رانژه می‌شود. بعضی از شرکت ها، چون پورت و ظرفیت و امکانات ندارند، طولانی شدن فرایند اختصاص اینترنت را به گردن مخابرات می‌اندازند.

تحریم ها، مانع گسترش نسل پنجم

اروجی با بیان اینکه امکانات و ظرفیت راه اندازی شبکه ۵G در استان وجود دارد، تصریح کرد: تجهیزات مربوط به اینترنت نسل پنجم باید از کشور‌های دیگر وارد شود که تحریم‌ها مانع از واردات آن‌ها شده است و به همین دلیل امکان گسترده کردن این شبکه نیست.

اروجی در ادامه به ماجرای سرقت گسترده کابل‌های تلفن در مشهد اشاره کرد و گفت: سرقت‌ها نسبت به قبل از کرونا ۱۰ برابر و غیرقابل تحمل شده است. در حال تلاشیم که این مشکل در کشور رفع شود و البته نیروی انتظامی هم باید به ما کمک کند تا آمار این سرقت‌ها کاهش پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

دکمه بازگشت به بالا