مشهد

مشهد چه زمانی بیشتر در معرض اشعه ماوراء بنفش است؟

معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه در هفته گذشته ۱۰ دستگاه سنجش اشعه فرابنفش در سطح شهر مشهد نصب شده است،‌ گفت: با رصد این دستگاه‌های سنجش متوجه شده‌ایم در ساعت ۱۲ تا ۱۴ شدت اشعه ماورای بنفش از حد مجاز بالاتر می‌رود.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، خلیل‌الله کاظمی امروز ۱۱ مرداد ماه در نشست خبری که در شهرداری مرکز برگزار شد، در خصوص دستگاه‌های سنجش اشعه فرابنفش، اظهار کرد: عدد یک تا دو وضعیت ایمن و ۶ به بالا وضعیت ناسالم را نشان می‌دهد، با رصد این دستگاه‌های سنجش متوجه شده‌ایم در ساعت ۱۲ تا ۱۴ شدت اشعه ماورای بنفش از حد مجاز بالاتر می‌رود و بنابراین اگر ضرورتی وجود ندارد مردم نباید در این ساعت‌ها در مقابل نور خورشید قرار بگیرند در صورت قرار گرفتن در مقابل نور خورشید باید از حفاظت‌های موردنیاز استفاده شود، بین ساعت ۱۲ تا ۱۴ این عدد به ۷٫۵ می‌رسد که وضعیت خطرناکی است. 
وی با اشاره به اینکه ۲۳ دستگاه سنجش آلودگی هوا در سطح شهر مشهد وجود دارد، یادآور شد: هشت عدد نمایشگر به صورت ۲۴ ساعته وضعیت آلاینده‌ها را نشان می‌دهند.
کاظمی با بیان اینکه پنج دستگاه سنجش آلاینده صوت در شهر مشهد نصب شده است، عنوان کرد: همچنین ۱۰ دستگاه پرتابل داریم که وضعیت آلاینده‌های صوتی را نشان می‌دهند، با توجه به آمارها روز جمعه و پنج‌شنبه به ترتیب کمترین و بیشترین میزان شدت صوت را در سطح مشهد داریم، نگرانی ما در خصوص میزان شدت صوت به این دلیل است که شدت صوت بر روی رفتارهای اجتماعی مردم تاثیرگذار است. 
وی عنوان کرد: دو دستگاه سنجش امواج مغناطیسی در شهر مشهد وجود دارد یکی از آن‌ها در مرکز شهر نصب شده و دستگاه دیگر هم به صورت سیار استفاده می‌شود همچنین ۱۵ دستگاه سنجش امواج پرتابل در مشهد وجود دارد که به صورت دستی مورد استفاده قرار می‌گیرد، میانگین امواج الکترومغناطیسی در مشهد سه ولت بر متر است که با استاندارد جهانی فاصله دارد بنابراین هنوز تا رسیدن به حد خطر خیلی فاصله داریم.
معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه در حال کنترل آلاینده‌های نور هستیم، عنوان کرد: تلویزیون‌های شهری نور‌پردازی‌نماها و نورهای جلوی مغازه‌ها را رصد می‌کنیم، در مراحل بعدی برنامه‌هایی در این زمینه اجرا خواهیم کرد.
سرانه فضای سبز به ۱۴ مترمربع رسیده است
وی با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز را به ۱۴ متر مربع رسانده‌ایم، ‌گفت: این سرانه اعداد قابل قبولی است، اما در برخی مناطق به طور مثال منطقه ثامن و منطقه یک به دلیل افزایش جمعیت تعادل بین سرانه فضای سبز و جمعیت به هم خورده است، مجموع ساختمان‌های گروه «ج و د» در منطقه یک و ثامن مکلف هستند که باغ‌بام داشته باشند، در حال حاضر حدود ۶۶۰۰ مترمربع باغ‌بام در این مناطق ایجاد شده است. 
معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه بالغ بر ۵۵ تا ۶۰ درصد اعتبارات مربوط به توسعه فضای سبز در حاشیه شهر انجام شده است، تصریح کرد: در حال حاضر نیاز آبی برای آبیاری فضای سبز شهر ۲۳ میلیون متر مکعب است، خطوط جداسازی آب شرب از آب آبیاری را در ۹۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسانده‌ایم، ادامه این خط از میدان نمایشگاه به سمت بولوار لادن در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید همچنین دو تصفیه‌خانه در سیدی و حاشیه پارک چهل بازه در حال احداث است.
کاظمی با تاکید بر استفاده از مشارکت بخش خصوصی در انجام پروژه‌ها، گفت: در بخش‌های مختلف نظیر فضای سبز، ساماندهی مشاغل شهری و … مشارکت بخش خصوصی را گرفته‌ایم به طور مثال در سال جاری بخش خصوصی در حوزه پسماند بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان در سرمایه‌گذاری مشارکت داشته است.
وی افزود: برای باغ گیاه‌شناسی سرمایه‌گذار مشخص شده و مجموعه‌های گیاهان این باغ را از یک ماه آینده تکمیل خواهد کرد به طور مثال مجموعه گیاهان گرمسیری با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد تومان در باغ گیاه‌شناسی ایجاد خواهد شد.
معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه قرارداد سرمایه‌گذاری در پارک مینیاتوری بسته شده است، گفت: پارک مینیاتوری دارای ۱۰ المان است، چهار المان هم تا پایان سال ایجاد خواهد شد و ۴۶ المان دیگر را هم با این قراردادی که اخیرا بسته شده ایجاد خواهیم کرد. 
وی در خصوص ساماندهی مشاغل مزاحم، تصریح کرد: بالغ بر ۱۰ هزار مجتمع واحد صنفی در خارج از شهر در حال ساخت است ساخت این واحدها با مشارکت خود صنوف و بخش خصوصی انجام می‌شود، در سال گذشته پنج میلیارد تومان وام کم‌بهره چهار درصدی به مشاغل مزاحم داده‌ایم. 
معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: تلاش کرده‌ایم حس تعلق مردم به شهر و دلبستگی آن‌ها را افزایش دهیم و آنان حسرت فعالیت‌هایی که در شهرهای دیگر انجام می‌شود را نخورند. در حال حاضر شاخص‌های حوزه ایمنی، نظافت شهر و فضای سبز مشهد در حد قابل قبول است. 
کاظمی در خصوص اقدامات معاونت خدمات و محیط‌زیست شهرداری در دهه کرامت‌، عنوان کرد: ایستگاه‌های زائر در این دهه به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کنند، کمپ غدیر آماده پذیرش و اسکان زائرین است، برگزاری جشن در محلات، نورپردازی و چراغانی شهر و … از دیگر اقداماتی است که در حال انجام آن‌ها هستیم. 
جمعه بازار مهرآباد تا سه ماه آینده منتقل خواهد شد
وی در خصوص جمعه‌بازار مهرآباد، گفت: زمینی به مساحت ۳۰ هکتار در یکی از محورهای خروجی شهر مشهد برای این جمعه‌بازار در نظر گرفته شده و تا سه ماه آینده منتقل خواهد شد. 
کاظمی گفت: در خصوص سیمای شهری از نظر تابلوهای سردرب مغازه‌ها و تابلوهای تبلیغی طرح تفصیلی آماده است، اگر این طرح در شورای شهر تصویب شود تلویزیون‌های شهری و بیلبوردها جمع‌آوری خواهد شد و نسبت به تبلیغات آرام‌تر در سطح خیابان‌ها اقدام خواهیم کرد. 
معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد در خصوص سازماندهی تابلوهای سردرب مغازه‌ها، تصریح کرد: به صورت آزمایشی در خیابان امام رضا(ع) و با مشارکت کسبه الگوی مشخصی را اجرا خواهیم کرد.
کاظمی در خصوص رفع تصرفات ارتفاعات جنوبی، عنوان کرد: بالغ بر ۶۰ هکتار که در اختیار اشخاص حقیقی بوده رفع تصرف شده است پس از رفع تصرف بلافاصله درختکاری در این مناطق را آغاز کرده‌ایم. 
وی با اشاره به فعالیت ۲۵ معدن در ارتفاعات جنوبی، ادامه داد: ۱۶ معدن مجوز نداشتند که جلوی فعالیت‌  آن‌ها گرفته شود و تعدادی از معادن که دارای پروانه بهره‌برداری بوده است تا پایان مدت مجوز خود به بهره‌برداری ادامه خواهند داد، اما پس از آن مجوز جدید برای آن‌ها صادر نخواهد شد. در مجموع بیش از ۹۰ درصد معادن تعطیل شده و در اختیار ما برای توسعه فضای سبز قرار گرفته است. 
کاظمی افزود: بالغ بر ۲۵۰ هکتار فضای سبز در ارتفاعات جنوبی ایجاد شده و این ارتفاعات در سال‌های آینده به عنوان یکی از نقاط گردشگری شهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی گفت: در ارتفاعات جنوبی زمین‌هایی وجود دارد که در تصرف سازمان‌های نظامی است، در سال گذشته در این زمینه دستور کاری تهیه شده است تاکنون ۹۰ هکتار رفع تصرف سند انجام شده و سند به نام دولت صادر شده است.
کاظمی افزود: در حال حاضر هیچ فردی بدون تائیدیه شورای حفظ حقوق بیت‌المال حق انجام اقدامی را در ارتفاعات جنوبی شهر ندارند. 
امیدواریم در شورای پنجم خصوصی‌سازی آتش‌نشانی را توسعه دهیم
وی در خصوص ایمنی سطح شهر، یادآور شد: در حال حاضر دو بالابر به ارتفاع ۷۲ متر خریداری شده است که قیمت هر کدام از آن‌ها بیش از ۹ میلیارد تومان است بالابرهایی با ارتفاع بیش از ۷۲ متر در سطح دنیا وجود ندارد.
معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه یکی از راه‌های رسیدن به سرانه‌های استاندارد در تمام حوزه‌ها علی‌الخصوص آتش‌نشانی واگذاری به بخش خصوصی است، تصریح کرد: تعدادی از اعضای شورای شهر چهارم در رابطه با خصوصی‌سازی آتش‌نشانی مخالف بودند به همین دلیل با آن‌ها به چالش برخورد کردیم امیدوار هستیم در شورای شهر پنجم خصوصی‌سازی در آتش‌نشانی را توسعه دهیم اگر این اقدام انجام شود طی مدت دو سال به سرانه صد درصدی در احداث ایستگاه‌های آتش‌نشانی خواهیم رسید. 
وی در خصوص وضعیت ایمنی سطح شهر، خاطرنشان کرد: مجموع واحدها و مجتمع‌ها باید تائیدیه ایمنی را قبل از پایان کار از شهرداری بگیرند این قانون مدتی بود که انجام نمی‌شد، اما در حال حاضر این فرآیند انجام می‌شود.
معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد با اشاره به شناسایی ۳۲۰ بازار، ۴۸ مجتمع مسکونی بلندمرتبه و ۷۶ جایگاه سوخت که باید تائیدیه ایمنی دریافت کنند، گفت: تاکنون ۲۴ بازار و ۱۱ مجتمع مسکونی بلندمرتبه و ۱۲ جایگاه سوخت تائیدیه ایمنی را از سازمان آتش‌نشانی دریافت کرده‌اند. 
کاظمی گفت: ساختمان‌های گروه «ج و د» مکلف هستند هسته مدیریت بحران در ساختمان‌ها راه‌اندازی کنند امکانات اولیه ایمنی را داشته باشند و حداقل‌های ایمنی را رعایت کنند همچنین این ساختمان‌ها باید از پوشش ضد حریق استفاده کنند این پوشش مقاومت ساختمان را در آتش‌سوزی یک الی دو ساعت افزایش مِی‌دهد. 
معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد تصریح کرد: مجموع واحدهای صنفی باید تائیدیه از سازمان آتش‌نشانی بگیرند واحدهایی هم که از گذشته فعال بوده‌اند اخطار سه ماهه برای دریافت تائیدیه دریافت می‌کنند اگر این واحدها تائیدیه نداشته باشند عوارض آن‌ها ۱۰ برابر می‌شود. 
کاظمی با تاکید بر اینکه ضروری بود در مواردی نظیر گازگرفتگی، سوختگی و … از آتش‌نشان زن استفاده کنیم، عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۷۰ زن داوطلب آتش‌نشان داریم این افراد یک روز در هفته به صورت ۲۴ ساعته آماده فعالیت هستند.
کاظمی با بیان اینکه مصوبه اعتبارات دولت به حاشیه شهر مشهد ۱۶۰ میلیارد تومان بوده و باید از سال  ۹۴ طی سه سال پرداخت می‌شده است، گفت: تاکنون از ۱۶۰ میلیارد تومان تنها ۹ میلیارد تومان در قالب اوراق خزانه اختصاص پیدا کرده است از این میزان هم مبلغی به معاونت خدمات و محیط‌زیست شهری اختصاص تعلق نگرفته و به سایر حوزه‌ها داده شده است. 
وی گفت: ۱۰ میلیارد تومان هم برای کمربند سبز جنوبی مصوب شده بود که ۲٫۴ از این اعتبار در قالب اسناد خزانه اختصاص پیدا کرده است.
معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد در خصوص بهسازی کال کشف‌رود، عنوان کرد: بازسازی و بهسازی کال کشف‌رود در محدوده وظایف ما نیست قرار است این اقدامات از طریق اعتبارات دولتی انجام شود. 
کاظمی افزود: قرارداد اولین مطالعات زیست‌محیطی با دانشگاه فردوسی بسته شده است، فرآیند شناسایی مجموع آلاینده‌های سطح شهر به همراه مراکز ایجاد آلاینده‌ها، روش‌های کاهش‌آلاینده‌ها و … در این مطالعات انجام خواهد شد، خروجی‌های اولیه این مطالعات را تا دو ماه دیگر شاهد خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =

دکمه بازگشت به بالا