ورزش

واکاوی دومین پرونده جنجالی فوتبال ایران

 

 

حضور بازیکنان خارجی بی‌کیفیت هم یکی دیگر از داستان‌های تلخی است که در فوتبال ما تکرار می‌شود؛ داستان قراردادهای باشگاه‌های لیگ برتری با بازیکنان و مربیان خارجی، بدهی‌های باشگاه به آن‌ها و در‌نهایت شکایت‌شان به فیفا تبدیل به مثنوی هفتادمن شده و در این زمینه فوتبال ایران می‌تواند خودش را طلایه‌دار دنیای فوتبال بداند. به لطف این پرونده‌های قطور و تمام‌نشدنی خبرهای شوک‌آور در فوتبال ایران همچنان ادامه دارد و محرومیت یکی دیگر از تیم‌های بزرگ لیگ برتر باعث شد تا فوتبال ایران زمستان عجیب و تلخی را تجربه کند. در‌حالی که همه جا صحبت از محرومیت باشگاه استقلال بود، در آخرین ساعات رسمی نقل‌و انتقالات خبر محرومیت تراکتور شوک جدیدی را به فوتبال ایران وارد کرد. چهاردهم بهمن نماینده باشگاه تراکتورسازی تبریز تا ساعت ١٢ در فدراسیون فوتبال حضور داشت تا کار سجاد شهباززاده را در سیستم TMS انجام دهد اما پنجره نقل‌و انتقالاتی این باشگاه هم بسته بود. حالا باشگاه تراکتورسازی هم درست مثل استقلال با محرومیت مواجه شده‌ و پنجره نقل‌و انتقالات تراکتورسازی هم بسته شده‌ و این در‌حالی است که باشگاه تراکتورسازی از این ماجرا بی‌خبر بوده و حتی ۳ بازیکن دیگر به نام امید عالیشاه، احمد نورا‌لهی و هاشم بیک‌زاده را به صورت غیر‌مجاز گرفته‌ و در این‌بین مشخص نیست سازمان لیگ چطور برای این ۳ بازیکن کارت بازی صادر کرده است.  
 نامه گم شده
پروسه فیفا برای اعلام حکم نهایی محرومیت یک باشگاه از حضور در نقل‌و انتقالات کاملا شفاف است و فدراسیون بین‌المللی فوتبال با ارسال اخطاریه‌های خود باشگاه محکوم را در جریان روند پرونده قرار می‌دهد. البته مسئولان تراکتورسازی مدعی هستند که نامه‌ای از سوی فیفا دریافت نکرده‌اند؛ ادعایی که احتمالا همین روزها خلافش ثابت خواهد شد، چرا‌که نهاد بزرگی مثل فیفا قوانین خاص خودش را دارد و خیلی بعید است که داستان تراکتور در دنیای فوتبال یک استثنا باشد و فیفا بدون طی کردن پروسه قانونی حکم محرومیت تراکتورسازی را صادر کرده باشد. در این شرایط تنها سوالی که باقی می‌ماند تاریخ ابلاغ حکم فیفا به باشگاه تراکتورسازی است. با مشخص شدن تاریخ دقیق این حکم می‌توان به خیلی از علامت سوال‌های این پرونده جنجالی پاسخ داد.
 وضعیت متفاوت تراکتور
وضعیت تراکتورسازی با استقلال در محرومیت از نقل‌و انتقالات مشابه است، با این تفاوت که استقلال از بازیکنان جدید خود استفاده نکرده اما با توجه به این‌که تراکتورسازی از بازیکنان خود استفاده کرده، ممکن است بازی‌های این تیم که با بازیکنان جدیدش به میدان رفته‌ ۳- صفر اعلام شود. البته باید دید که چه زمانی برای تراکتورسازی حکم صادر شده است. ‌اگر تاریخ صدور حکم قبل از بسته شدن قرارداد عالیشاه، نورا‌لهی‌ و بیک‌زاده باشد، تراکتورسازی نمی‌تواند از این بازیکنان استفاده کند اما اگر ‌حکم پس از تاریخ ثبت قرارداد این‌ ۳‌‌ بازیکن باشد، تراکتور‌سازی می‌تواند همچنان از ۳ بازیکنش استفاده کند.‌ مسلما نامه گم شده و تاریخ این نامه می‌تواند پاسخ خیلی از سوالات این روزهای فوتبال ایران را بدهد. البته از گوشه ‌و کنار خبر می‌رسد که این نامه جنجالی سه‌شنبه ۱۲‌بهمن ماه به دست مسئولان تراکتورسازی رسیده و اگر این خبر صحت داشته باشد، این باشگاه در استفاده از نورالهی، امید عالیشاه‌ و بیک‌زاده تخلفی نکرده است اما اگر روایت دوم که تاریخ ارسال نامه را ۱۴ دی‌ماه اعلام می‌کند، درست باشد تراکتورسازی با دردسر بزرگی مواجه شده است.
 ستارگان سرگردان
حکم محرومیت استقلال و تراکتورسازی در بازار نقل‌و انتقالات در‌حالی صادر شده که این ۲ باشگاه در نقل‌و انتقالات زمستانی اقدام به جذب بازیکنانی مثل روزبه چشمی، آندو تیموریان، سرور جبار‌ف، احمد نورالهی، امید عالیشاه، هاشم بیک‌زاده و سجاد شهباززاده کرده بودند و حالا با این حکم خیلی از معادلات نقل‌و انتقالات زمستانی تغییر کرده است. در این بین جبار‌ف تنها بازیکنی است که خیلی زود وضعیت خود را با فسخ قرارداد و امضای قرارداد جدید با سپاهان مشخص‌ و از بلاتکلیفی نجات پیدا کرد. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم تکلیف دیگر ستارگان سردرگم در زمستان سرد فوتبال ایران چه خواهد شد. با توجه به شرایط به‌وجود آمده احتمالا آندو، نورالهی، بیک‌زاده و عالیشاه هم راه جبار‌ف را در پیش خواهند گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 2 =

دکمه بازگشت به بالا