مشهد

پیش فروش مشهد برای تسویه بدهی

 
 

 

جلسه علنی روز گذشته شورای شهر مشهد از ۸ صبح آغاز شد و با بررسی ۹ دستور کار تا ساعت ۱۲ ادامه داشت. لایحه تسویه دیون شهرداری مشهد به بانک شهر و کمک به توسعه، مرمت و نگهداری اردوگاه فرهنگی و زیارتی ثامن الائمه(ع) در شهر حمیدیه در راستای توافق شهردار، شورا و سپاه امام رضا(ع) از مهم ترین مصوبات این جلسه شورا بود.

نطق علیه منتخبان شورای پنجم
به گزارش خراسان رضوی خلیل موحدی عضو شورای شهر پس از بیان برخی موضوعات سیاسی در نطق پیش از دستورش، خطاب به منتخبان دوره پنجم شورای شهر مشهد گفت: چهار سال ماموریت سخت و سنگین هدایت مدیریت شهری به سرعت خواهد گذشت و به زودی در مقام پاسخ گویی خواهید بود. مردم فهیم با کار رسانه ای و تبلیغی اقناع نخواهند شد، مواضع غلط شما، نخبگان و مردم را در مقابل شما قرار خواهد داد. وی همچنین گزارشی از عملکرد این دوره شهرداری در حوزه های مختلف ارائه کرد و گفت: یکی از منتخبان در حالی صحبت از فرار سرمایه گذاری می کند که علاوه بر پیشبرد ۶۰ درصدی پروژه های مشارکتی سراسر مشکل دار گذشته، هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری در مشهد صورت گرفته است و به علت ریل گذاری و اصلاح فرایندها برای سرمایه گذاری شاهد بودیم که یکی از سرمایه گذاران اروپایی در مشهد پروژه مشهد را با رقمی حدود هزار میلیارد تومان و مبلغ مشابهی درشهر توس کلید می زند. موحدی با بیان این که فضای انتخاباتی تمام شده است، تاکید کرد: در افاضه دیگری گفته شده که هبه های شورای چهارم نگران کننده است در حالی که هبه ها برای رفع نیازهای شهر به ویژه حاشیه شهر  و امورعام المنفعه است و نه سالن کنسرت و موسیقی. وی همچنین انتقاد از طرح تخفیف شهرداری را ناشی از بی اطلاعی منتقدان از وضعیت مردم دانست. وی همچنین در ادامه نطق به انتقاد از دولت در حوزه های اقتصادی وسیاسی پرداخت.
تسویه دیون شهرداری  با بانک شهر
اولین دستورکار جلسه دیروز، لایحه دو فوریتی اصلاحیه تبصره ۳ مصوبه شورا در تاریخ ۱۸/۱۲/۹۵  در زمینه تسویه دیون شهرداری مشهد با بانک شهر بود که نخعی راد، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نظریه این کمیسیون را قرائت کرد. 
همچنین مزجی، معاون اقتصادی شهردار درباره بدهی های شهرداری مشهد گفت: تسویه حساب۱۲۷۰ میلیارد تومان بدهی شهرداری مشهد به بانک سپه دریافت و همچنین تسویه حساب بدهی شهرداری به بانک تجارت به میزان ۶۲۸ میلیارد تومان انجام شده است. وی افزود: با این مصوبه شورا نیز ۳۸۸ میلیارد تومان به بانک شهر تسویه می شود و تسویه ۱۴۰ میلیارد تومان بدهی به بانک ملت نیز قطعی شده است که طی همین هفته انجام خواهد شد . در مجموع تسویه ۲۴۲۶ میلیارد تومان بدهی ها نهایی شده است و همین امروز عصر(سه شنبه) جلسه نهایی با بانک تجارت با حضور شهردار برگزارمی شود تا آخرین بدهی شهرداری به بانک تجارت به مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان تسویه شود که با احتساب این مبالغ تسویه بدهی ها در دوره چهارم شورای شهر به حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.
از محل درآمد آینده شهر بدهی را می پردازید 
پس از تصویب کلیات نظریه کمیسیون اقتصادی، فیاضی در مخالفت گفت: اصل تهاتربدهی با پروانه خوب است ولی وقتی بدهی را با پروانه شناور تهاترمی کنید یعنی از محل درآمد آینده شهر بدهی را می پردازید، درگذشته هم ۲۰۰-۳۰۰ میلیارد تومان با تخفیف ۱۸ درصد از درآمد آینده فروخته اید که با احتساب تخفیف، حدود ۴۵۰ میلیارد تومان از درآمدهای آینده را دریافت کرده اید که تاکنون سابقه نداشته است. نخعی در موافقت گفت: در مصوبه قبلی پروانه شناور پیش بینی شده بود و یک قید نیز داشت که ظرف ۶ ماه می تواند به جای پروانه شناور متقاضی املاک باشد که اکنون ملک قرار است واگذارشود. املاک هم از پروژه های شهدا، ثامن، مهر و ماه و مجد است.وی افزود: پروانه شناور رویه گذشته بود که در این دوره ممنوع شد واکنون در چند مورد فقط به بانک ها ارائه داده ایم و چون آن ها واگذار نمی کنند و خودشان اجرا می کنند برای ما خوب است. شهرداری ماهیانه ۴۰ میلیارد تومان سود می دهد واگر بخواهیم پروانه شناور ندهیم باید سود بدهیم که پروانه شناور در این شرایط به نفع شهر است.
با اعطای پروانه، کنتور افزایش بدهی های شهرداری را صفر می کنیم
نخعی راد در این جلسه گفت: ما هزار میلیارد تومان پروانه شناور به بانک سپه داده ایم که مصرف نشده است اما افزایش بدهی شهرداری به بانک متوقف شده، اگرالان در یک ماه آخر بدهی ها را پرداخت نکنیم دوستان بعدی باید پول پرداخت کنند یا همین کاری که ما انجام می دهیم انجام دهند. این استفاده از درآمدهای آینده برای تسویه بدهی نیست، ما اکنون کنتور افزایش بدهی ها را صفر می کنیم آن هم با پروانه ای که خریدار کمتری نسبت به زمین دارد.در ادامه جلسه لایحه شورا به این شرح تصویب شد: به شهرداری مشهد اجازه داده می شود بدهی خود به بانک شهر بابت اوراق مشارکت منتشر شده با عاملیت بانک یاد شده برای پروژه های مجد و طبرسی و همچنین سودهای معوق اوراق خطوط ۲و۳ قطارشهری و طبرسی ۲ رابراساس قرارداد منعقد شده بین بانک شهر تا تاریخ ابلاغ و با واگذاری زمین یا سهم الشرکه در پروژه حافظ در خیابان کوشش یا املاکی که در لیست پیوست قراردارد یا تراکم یا امتیاز ساختمانی شناور، مطابق ضوابط به اشخاص حقیقی و حقوقی که از جانب بانک معرفی شوند در هریک از مناطق شهرداری در مقابل سقوط و تسویه بدهی شهرداری مشهد به میزان بدهی شناسایی شده تا تاریخ ابلاغ قرارداد تهاتر کند.
تاکید بر ۲ مصوبه قبلی
دومین دستور کار این جلسه، بررسی نامه فرمانداری مبنی بر مخالفت هیئت تطبیق درباره حمایت از شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد فناوری بود که شورا بر مصوبه قبلی خود تاکید کرد.  سومین دستور کار نیز بررسی نامه فرمانداری مبنی بر مخالفت هیئت تطبیق درباره مصوبه امکان سنجی معاوضه اراضی متعلق به شهرداری با واحدهای آپارتمانی مسکونی چشم انداز بود که شورا بر مصوبه قبلی خود تاکید کرد. چهارمین دستور کار نیز بررسی نامه فرمانداری مبنی بر مخالفت هیئت تطبیق مصوبات درباره مصوبه تفسیر بهای اشغال معابر پروژه های مشارکتی با مصوبه شورای شهربود که شورا مصوبه خود را اصلاح کرد. پنجمین دستور جلسه، استفساریه در زمینه اجرای مصوبات «هبه برای ساخت مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج)» و کمک به مراکز آموزشی در مناطق کم برخوردار حاشیه شهر مشهد بود که مصوب شد زمین با حفظ مالکیت شهرداری به مدرسه واگذار و پس از پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی زمین واگذار و اعتبارلازم پیش بینی شود. 
کمک ۳ میلیاردی  به اردوگاه  حمیدیه
دستور ششم جلسه در زمینه کمک به توسعه، مرمت و نگهداری اردوگاه فرهنگی و زیارتی ثامن الائمه(ع) شهر حمیدیه بود که سهیلی در این باره به صورت جلسه ای بین شورای شهر، سپاه امام رضا(ع) و شهرداری اشاره کرد.  قدیری طرقی  نیز گفت: در گذشته ۹۷۰ میلیون تومان برای این پروژه اختصاص یافت اما هیچ سندی از هزینه کرد آن به کمیسیون ماده ۲۴ نیامده است  و باید بیاید. سپس به پیشنهاد ستاری مصوب شد که اسناد مالی ۹۷۰ میلیون تومان که در گذشته کمک وهزینه شده است به کمیسیون ماده ۲۴ آورده و بررسی شود. اخلاقی هم دراین باره گفت: رئیس وقت شورا ۱۰ میلیارد تومان وعده داده است در حالی که شخص رئیس شورا نمی تواند بدون مصوبه شورا متعهد شود. در این جلسه مصوب شد « به شهرداری مشهد اجازه داده می شود مبلغ سه میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی این قرارگاه در سال ۹۶ مشارکت کند که یک میلیارد تومان پرداخت و پس از ارائه گزارش و تایید صورت وضعیت ها، مبلغ دو میلیارد تومان باقی مانده در لایحه اصلاح بودجه سال جاری پیش بینی می شود»،  همچنین طرح تعیین تکلیف ساختمانی واقع در چهار راه دکترا متعلق به اتوبوسرانی، تفریغ بودجه سازمان ها، شرکت ها و موسسات وابسته به شهرداری  وتفریغ بودجه سال ۹۵ سازمان  میادین از دیگر مصوبات این جلسه  بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − یازده =

دکمه بازگشت به بالا