مشهد

احداث بوستان جهانشهر و شهربانو در اراضی پادگان

چهل و چهارمین جلسه علنی شورای شهر مشهد پیرامون اقدامات شهرداری در بازگشایی مسیر پادگان ارتش پیگیری تخصیص اعتبارات ملی برای مشهد مقدس و اجرای پروژه‎‌های اراضی پادگان ارتش پیگیری شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، حسن موحدیان در آغاز چهل و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، ضمن تقدیر و تشکر صمیمانه از زحمات شبانه‌روزی ۲۲ روزه شهردار و همکاران شهرداری در بازگشایی معابر واقع در اراضی پادگان لشکر ۷۷ ارتش، اظهارداشت: کار بسیار بزرگی رقم خورد و این اتفاق را به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی تبریک می‌گویم؛ این دستاورد، هدیه کوچکی از شورای ششم به مردم عزیز مشهد است.

حفظ هویت پادگان ارتش؛ اولویت نخست مدیریت‌شهری

وی با بیان اینکه علاوه بر پادگان ارتش، چندین برنامه و مگاپروژه دیگر در برنامه‌های شورای ششم و مدیریت شهری تعریف شده، گفت: این موفقیت ارزشمند، نباید موجب شود که از پرداختن به سایر اولویت‌ها و پروژه‌ها غافل شویم زیرا مسائل مهم متعددی در پیش داریم.

موحدیان با تاکید بر لزوم تکمیل مطالعات مربوط به اراضی پادگان، افزود: معابر و شریان‌های داخل پادگان باید در راستای تسهیل و رفاه زائران و مجاوران رضوی، به سرعت تکمیل شود و کار به اتمام برسد؛ شورای شهر نیز اعتبار مورد نیاز به این مهم را تخصیص می‌دهد تا هرچه سریعتر محقق گردد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس از اهمیت و نگاه ویژه شورای ششم نسبت به فضاهای فرهنگی و تاریخی پادگان سخن گفت و تصریح کرد: یکی از نکات مهم برای مدیریت شهری، حفظ هویت پادگان ارتش از حیث تاریخی، فرهنگی است؛ همین نگاه و اولویت حفظ هویت پادگان سبب شد که برخی اقدامات را نتوانیم انجام دهیم.

پروژه‌‌های زودبازده با جدیت بیشتری از سوی شهرداری دنبال شود

وی در ادامه به پروژه‌های زودبازده اشاره داشت و افزود: براساس پیگیری‌های کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر، این پروژه‌ها باید تا شهریورماه سال جاری به ثمر بنشینند؛ از شهرداری تقاضا داریم که به این موضوع توجه جدی‌تری داشته باشند.

مجید دبیریان، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد ناطق پیش از دستور در چهل و چهارمین صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز اظهارداشت:در جریان الحاق ۴۰۰ هکتار از اراضی لشکر همیشه پیروز ۷۷ خراسان که نامی است به نام ثامن الائمه علیه السلام مزین ، یادمان افتخارآمیز دیگری بجای گذاشته شد و پیروزی دیگری به نفع مردم رقم خورد ، ودر اولین قدم بازگشایی بخشی از معابر پادگان ارتش، اتفاق مبارک وبه یاد ماندنی این روزهای مشهد مقدس است.

وی افزود: مدال این افتخاربرسینه  شهردار مومن وانقلابی‌مان می‌درخشد ، پرواضح است وی با درایت و تشخیص اولویت ، تلاش وقدرت هماهنگ سازی، اعتبار و آبروی شخصی و حرکت درمسیر درست پیگیری با مدد الهی و توجه حضرت شمس الشموس (ع)موفق به رقم زدن این کارشدندو با تشکر از همه عزیزانی که در این راه تلاش کردند ،امید روشنی به دوام توفیقات مدیریت شهری مشهد دارم، چراکه روند جدید مدیریت شهر که اهتمام همراه با متانت و جدیت همراه با دقت را توامان دارد، نوید بخش توفیقات روز افزون آتی است.

رویش مدیران جوان و متخصص و تجربه‌مند از درون بدنه شهرداری

دبیریان تصریح کرد: شهرداری به جهت اینکه پرسنل خدوم و درستکار آن خط مقدم و پیشانی خدمت رسانی در سپهر مدیریت شهری می باشند و در بین همه دستگاه‌های متولی امور حاکمیتی ، مردم بیشترین برخورد و رابطه را با شهرداری‌ها دارند لزوم توجه به مشکلات و احترام به مردم با برخورد مناسب ، دلسوزانه در چهارچوب قوانین و به بهترین شکل ،مطالبه مهم شورای شهر از دست اندر کاران امور ، در شهرداری است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد:اتفاق مبارکی که در این دوره و در انتصاب مدیران شهرداری صورت گرفته است ، رویش مدیران جوان و متخصص و تجربه‌مند از درون بدنه شهرداری است که نوید بخش شهرداری پویا ، پاک و پاسخگو می‌باشد امید این روند همچنان ادامه داشته وبا توجه به اینکه حدود یک چهارم از زمان خدمت این دوره مدیریت شهری رو به اتمام است در انتصاب سایر مدیران تسریع گردد تا مردم شریفمان طعم مدیریت مدیران جوان انقلابی را بهتر و بیشتر بچشند.

وی افزود: درموقعیت خطیر تاریخی که قرار داریم ، همه دلسوزان ، برادران و خواهران انقلابی و فعالان و دست اندرکاران نظام مقدس جمهوری اسلامی را به نقد درون گفتمانی دعوت می‌کنم، با رصد مجموعه شرایط جامعه بسیار لازم به نظر می‌رسد که به این امر اهتمام ویژه داشته باشیم و نتایج آن را در کلیه امور اعم از فرایندها و کارکردها دخیل گردانیم.

تاخیر شهرداری و انفعال مسئولین قابل قبول نیست

باتوجه به تاکید کمیسیون اقتصادی به موضوع دانش بنیان‌ها و تلاش در جهت تسهیل کار و فعالیت این شرکت‌ها و نیز گذشت قریب به یک سوم از سالی که ” تولید ، دانش بنیان ، اشتغال آفرین ” نامیده شده ، تاخیر شهرداری و انفعال مسئولین مربوطه قابل قبول نیست.به عنوان مثال مصوباتی که الزام ارسال لایحه از سوی شهرداری را تصریح نموده اند و متاسفانه دچار مرور زمان شده‌اند و باز هم به عنوان مثال جناب شهردار نطق پیش از دستور قبلی با موضوع حمایت دانش بنیان‌ها را در جلسه صحن پاراف و به سازمان اقتصادی ارجاع داده شد که متاسفانه تاکنون هیچ بازخورد و نتیجه ای دریافت نشده است. لذا از شهردار متوقعیم ، نسبت به این موضوعات، و همه موارد معطل مانده دستور ویژه پیگیری برای بدست آمدن نتیجه ملموس صادر کنند.

شورای ششم، شورای مردم است نه شورای شهرداری

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: بارها تاکید کرده‌ام که شورای ششم، شورای مردم است و نه شورای شهرداری؛ “تذکر” حق اعضای شورای اسلامی شهر بوده و براساس نگاه و نظر شخصی تذکراتی را مطرح کرده‌ام که در آینده هم ممکن است تکرار شود چراکه موضوعی طبیعی می‌دانیم.

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو،سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ناطق پیش از دستور چهل و چهارمین جلسه علنی شورای شهر مشهد مقدس نیز در ابتدای صحبت‌های خود اظهارداشت:، یاد و خاطره «شهید مصطفی چمران» را گرامی می‌داریم؛ انسان وارسته‌ای که می‌فرماید: «آن شخصی که تخصص ندارد و کاری را می‌پذیرد، بی‌تقواست»، حتی اگر تعهد نداشته باشد.امیدواریم این گفتمان، به عنوان منشاء مدیریتی در حوزه مدیریت شهری مشهدالرضا(ع) همیشه مدنظر قرار گیرد و افرادی که توانایی مدیریت و یا تخصص ندارند، حتی با وجود تعهد، از پذیرش مسئولیت، اجتناب کنند.

مدیریت شهر باید پیگیر تخصیص اعتبارات ملی باشد

وی افزود: از روزهای نخست فعالیت شورای ششم، گفتمانی در حوزه اعتبارات و بودجه به بهترین شکل در سطح ملی شکل گرفت؛ گفتمانی که خدمات در مشهدالرضا(ع) را «ملی» می‌داند و بودجه مدیریت شهری را «محلی»؛ چنین اعتبارات و بودجه‌ای، کفاف مدیریت شهر را نمی‌دهد و باید بودجه‌ای ملی برای آن درنظر بگیریم؛ بسیار خرسندیم که برهمین اساس، با پیگیری‌های سرکار خانم «رحمانی»، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت‌های شهری مشهد مقدس اختصاص یافته است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدعنوان کرد:بارها تاکید کرده‌ایم که معاونت برنامه‌ریزی و شهرداری مشهد مقدس هرچه سریعتر، برای تحقق این ردیف اعتباری اقدام نماید و معطل نشود؛ اگر نتوانیم از این سرفصل بهره‌مند شویم، این عدم توفیق نشان از ضعف مدیریت شهری خواهد بود و نه عدم توانمندی مدیران استانی و ملی چراکه این اعتبار را در ردیف‌های بودجه سال ۱۴۰۱ سالانه کشور دیده‌ و اختصاص داده‌اند.

حاجی‌بگلو خاطرنشان کرد:در سفر اخیر هیئت دولت به مشهد مقدس، به اختصار توضیحاتی در تاکید بر لزوم اعمال نگاه و اعتبارات ملی به مشهدالرضا(ع)، ارائه شد و این گفتمان، به گفتمان ملی ارتقاء یافت.توضیحاتی را هم باید پیرامون تذکرات در جلسات علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نسبت به شهرداری مشهد بیان کنم.بارها تاکید کرده‌ام که شورای ششم، شورای مردم است و نه شورای شهرداری؛ “تذکر” حق اعضای شورای اسلامی شهر بوده و براساس نگاه و نظر شخصی تذکراتی را مطرح کرده‌ام که در آینده هم ممکن است تکرار شود چراکه موضوعی طبیعی می‌دانیم.

وی افزود: وظیفه ما نظارت بر عملکرد شهرداری است و لذا برخی افراد نباید از تذکرات به مدیریت شهری و مدیران شهری، ناراحت شوند و گلایه داشته باشند.براساس رسالتی که داریم و وعده‌هایی که به مردم داده‌ایم، باید وظیفه نظارتی خود را به بهترین شکل انجام دهیم و تذکرات و غیره، شکل طبیعی دارد و موضع‌گیری خاصی نبوده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد اظهارکرد:در کنار نقد و تذکر، قدردان عملکرد مدیریت شهری در بحث ساماندهی اراضی ارتش هستیم و این دستاوردها را کتمان نمی‌کنیم.پس از ۱۷ سال، کار بزرگی در مشهد مقدس انجام شد که دستاوردی در سطح ملی بود؛ اگر با همین نگاه ملی، تمام حوزه‌های مدیریت شهری را دنبال کنیم، قطعا اتفاقات خوب بسیاری را شاهد خواهیم بود.اگر ورود عالمانه رئیس قوه قضائیه و پیگیری‌های شهردار مشهد مقدس نبود، این پروژه همچنان به نتیجه نمی‌رسید؛ ساماندهی اراضی ارتش، فرصت ارزشمندی بود که به تبدیل به احسن شود.

حاجی بگلو درباره مطالبه‌گری اصحاب رسانه نیز گفت: اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی باید بدانند که مطالبه‌گری حق آنهاست و هیچ ایرادی هم به آن وارد نیست ولی باید مراقب بود که از مطالبه‌گیری فاصله نگیریم.اصحاب رسانه، کمک‌حال مدیریت شهری و شورای شهر هستند و این عزیزان باید نقطه نظرات هر عضو شورای شهر را، همانگونه که بیان شده، منعکس نمایند و از اعمال تحلیل‌های خود به عنوان سخن اعضای شورای شهر، پرهیز کنند.گاه شاهدیم که برخی افراد از مطالبه‌گری فاصله می‌گیرند و به تخریب و نقد غیرتخصصی و غیرکارشناسانه روی می‌آورند که سازنده نیست.مطالبه‌گری باید به حق باشد و با انصاف؛ نمی‌شود مطلبی را بیان کرد که واقعیت ندارد و بعد به دنبال مطالبه‌گری باشیم.

مشروح مصوبات چهل و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد

حاجی‌بگلو در پایان چهل و چهارمین جلسه علنی شورای شهر به تشریح مصوبات این جلسه پرداخت و اظهارداشت: با توجه به ساماندهی اراضی پادگان ارتش و ایجاد شبکه معابر در این پادگان، نامگذاری این خیابان‌ها به نام شهدای گرانقدر در دستورکار جلسه علنی شورای شهر قرار گرفت و به تصویب رسید.

وی افزود: براساس این مصوبه، بلوار جدید الاحداث حد فاصل خیابان لشگر ثامن الائمه (ع) و امتداد شهید نامجو ۲، واقع در اراضی پادگان لشگر ۷۷ پیروز ثامن الائمه (ع) به نام شهید «سید مهدی جودی ثانی»، عرصه معروف به میدان مشق پادگان واقع در اراضی پادگان لشگر ۷۷ پیروز ثامن الائمه (ع) به نام مشق شهدای لشکر پیروز ثامن الائمه(ع)، بلوار جدیدالاحداث در امتداد خیابان شهید فیاض‌بخش واقع در اراضی پادگان لشگر ۷۷ پیروز ثامن الائمه (ع) به نام شهید «دکتر محمدعلی فیاض‌‍بخش» و معبر منشعب از دکتر بهشتی ۱۶ واقع در اراضی پادگان لشگر ۷۷ پیروز ثامن الائمه (ع) به نام شهید «غلامرضا مخبری» نامگذاری شد.

حاجی‌بگلو گفت: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای احداث بوستان در اراضی پادگان ارتش، بوستان جدید‌الاحداث منطقه‌ای واقع در اراضی این پادگان به نام «جهان‌شهر» و بوستان جدید الاحداث ویژه بانوان واقع در بوستان ۵۱ هکتاری اراضی پادگان، به نام «شهربانو» نامگذاری شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با اشاره به تصویب لایحه اولویت‌بندی، جابجایی و بازگشایی پروژه‌های مرتبط با اراضی پادگان ارتش، تصریح کرد: طبق این مصوبه، به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود که نسبت به تخصیص اعتبار به مناطق ۱۳ گانه شهرداری، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری، تا سقف مبلغ «یک هزار میلیارد ریال» از محل تبصره ۶۰ بودجه ۱۴۰۱ شهرداری مشهد، برای برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های واقع در اراضی پادگان ارتش اقدام کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + نه =

دکمه بازگشت به بالا