خراسان

رکوردداری بهزیستی استان خراسان رضوی در فرزندخواندگی / ۵۱۲ فرزند در ۱۵ ماه به خانواده‌های متقاضی واگذار شد

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت:بهزیستی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰ و سه ماه اول امسال با واگذاری ۵۱۲ کودک، رکورد واگذاری فرزند در تاریخ این سازمان را شکست.

شهره شاهرودی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهارداشت: بهزیستی خراسان رضوی، در سال گذشته ۴۰۷ فرزند را با رعایت کامل ضوابط و قوانین واگذار کرده است.

وی افزود: در ابتدای سال گذشته شیرخوارگاه علی اصغر ۹۸ فرزند داشت و در طول سال هم ۳۵۲ فرزند پذیرش کرد.بنابراین مجموع کودکان مقیم یا پذیرش شده در این مرکز ۴۵۰ فرزند بود که در پایان سال با واگذاری‌های انجام شده، تعداد کودکان این مرکز به ۴۳ مورد کاهش یافت.

شاهرودی با تأکید بر مصلحت فرزندان واگذار شده گفت: دستگاه قضایی به عنوان متولی امور حسبی و صغار و بهزیستی به عنوان مجری فرزندخواندگی، در جهت رعایت مصالح اطفال و گزینش بهترین خانواده برای فرزندان، تمام تلاش خود را دارند.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی  ادامه داد: تسهیل در فرزندخواندگی توسط بهزیستی خراسان رضوی، بیشترین شیب آماری را در کشور داشته؛ در دو سال گذشته، به اندازه‌ی ۱۰ سال، فرزندخوانده به متقاضیان واگذار شده؛ این روند در سه ماه اول سال جاری نیز ادامه یافته و در این مدت ۱۰۵ کودک به متقاضیان واگذار شده است.

وی خاطر نشان کرد: خانواده‌ زیستی، خانواده جایگزین و خانواده‌ امین‌موقت، سه گزینه‌ای هستند که در فرزندخواندگی یا تأمین آتیه‌ وی مد نظر بهزیستی است، علاوه بر این، بهزیستی خراسان رضوی برای اولین بار در کشور، به پایش کودکان مقیم مراکز شبه خانواده پرداخت و واگذاری فرزندان این مراکز را به صورت امین موقت یا مهمان در دستور کار قرار داد.

شاهرودی با تأکید بر اینکه این مهم با همکاری دستگاه قضایی استان و بخصوص دادسرای صغار ناحیه ۵ مشهد به انجام رسیده گفت: خوشبختانه همکاری بهزیستی و دستگاه قضایی، فرزندخواندگی و فرزندپذیری را تسریع و تسهیل کرده است.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد:تعداد متقاضیان فرزندپذیری همچنان بالاست و به همین جهت، هر تعداد فرزند که به شیرخوارگاه وارد شود در مدت کوتاهی با طی فرایند قانونی، به متقاضی واجد شرایط واگذار می‌‌شود.

وی اظهارداشت: در حال حاضر پرونده‌های کودکان قابل واگذاری در شیرخوارگاه و مراکز شبه خانواده به صورت هفتگی در دستور کار بهزیستی قرار می‌گیرد و تمام تلاش‌مان این است که کودک با حداقل مدت اقامت در مراکز بهزیستی، به خانواده‌ زیستی یا خانواده‌ متقاضی واگذار شود خانواده‌  زیستی یا اقربا و نزدیکان طفل در اولویت واگذاری هستند و سایر گزینه‌ها پس از این انتخاب قرار می‌گیرند.

شاهرودی درباره فرزندخواندگی خارج از فرآیند گفت: متأسفانه هنوز هم تعدادی از خانواده‌ها بدون هماهنگی با بهزیستی یا دستگاه قضایی، فرزندانی از خانواده‌های دیگر را می‌پذیرند که مطمئنا این روند در آینده، مشکلاتی را برای کودکان فراهم می‌سازد.اگر قرار باشد هویت کودک، آینده‌ تحصیلی و تربیتی او و سرنوشت اجتماعی‌اش دچار خذلان شود فلسفه‌ انتخاب خانواده، زیر سؤال می‌رود.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: بهترین روش فرزندخواندگی، طی روال قانونی است چون همه شرایط و مصالح کودک به صورت کامل لحاظ می‌شود و بهترین شرایط خانواده برایش در نظر گرفته خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا