مشهد

شهرسازی، فرهنگ‌سازی را می‌طلبد

106251t
یک استاد مطالعات مذهبی دانشگاه ویرجینیای امریکا معتقد است شهرسازی بدون فرهنگ سازی امکان‌پذیر نیست.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، عبدالعزیز ساشادینا شامگاه شب گذشته 14مهرماه در سومین نشست مشهد؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام که در پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن برگزار شد، با طرح این سوال که چگونه می توان کار کرد که شهرهای اسلامی با مدرن شدن؛ اسلامی بودن خود را از دست ندهند، گفت: مساله شهرسازی و شهروندی به هم مرتبط و متصل است.
وی ادامه داد: شهروندی در ایران ضعیف است و مردم اصلا به فکر محیط خود نیستند و این باعث می شود دولت در این زمینه بیشتر خرج کند.
این استاد دانشگاه افزود: امروزه مشهد یک شهر مدرن است و این را می توان در ساختمان ها و ماشین ها و… در مشهد مشاهده کرد.
وی با اشاره به اینکه دیگر نمی توان با مشهد به عنوان یک شهر سنتی رفتار کرد، گفت: شهرداری مشهد می توانست بهتر از این عمل کند و بیشتر به فکر مردم باشد زیرا پیاده رو هنوز در بعضی از جاهای مشهد جا نیافتاده است.
ساشادینا گفت: معماری حرم طوری است که زیاد به معماری سنتی شباهت ندارد و این باعث می شود که دیگر آن گیرایی را نداشته باشد و یک چیز جدا در شهر دیده شود و چالش پیش روی ما این است که چگونه معماری سنتی را با معماری مدرن تطبیق دهیم.
وی خاطرنشان کرد: تاثیر مدرنیته بر اجتماع باعث جدایی بیشتر بین انسان‌ها شده است طوری که انسان ها دیگر از حال هم خبر ندارند در حالی که ساخته و پرورده اجتماع هستند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: انسان مدرن بی نهایت تنها است و این یک فشار شهرسازی است که برای کاستن این فشار باید پارک و دیگر امکانات تفریحی ساخته شود.
وی با بیان اینکه فرهنگ سازی بدون قانون گذاری امکان ندارد، گفت: دغدغه شهرداری‌های شهرهای بزرگ این است که چگونه انسان‌ها را بدون زور وادار به انجام دادن کارهای شهری کنند.
ساشادینا ادامه داد: در امریکا آشغال ریختن جریمه دارد و این جریمه باعث ایجاد فرهنگ شده است اما در ایران هنوز این فرهنگ جا نیافتاده است.
وی معنویت و اخلاقیت را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و تصریح کرد: امروزه یکی از مشکل ترین کارها ایجاد معنویت است زیرا الگوی خوبی در این زمینه وجود ندارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه شهرسازی با شهروندی و شهروندی با معنویت در ارتباط است، افزود: توجه ما باید بیشتر به شهروندی و معنویت باشد و مدرن شدن تنها با ساختن ساختمان و… امکان ندارد و در واقع باید تفکر ما مدرن شود.
در ادامه این نشست وحید جلیلی معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با طرح این سوال که ابتدا باید ببینیم تعریف ما از معنویت چیست؟ گفت: مشکل امروزه ما این است که باید به یکسری نرم افزارها در مدیریت شهری برسیم که در آن مسوولیت اجتماعی و آرمان‌خواهی تا حد امکان تقویت شود.
برگرفته از :isna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − شانزده =

دکمه بازگشت به بالا