مشهد

لبخنـدمشـهددر آذر برفی

عکس: صادق ذباح

خراسان: بارش برف، آخر هفته زیبا و شادی را برای شهروندان مشهدی و هم استانی ها به ارمغان آورد. برف سفیدی که پس از روزها و هفته ها آلودگی هوا، نه تنها نفس شهر را باز کرد بلکه موجی از شادمانی را به همراه داشت. ساخت آدم برفی وکوبیدن گلوله های برف ، کودک درون افراد بزرگسال را نیز قلقلک داد؛ زیرا  پس از انتظاری نسبتا طولانی شاهد برفی حداقل ۱۰سانتی بودند.البته بارش برف در برخی از نقاط شهر،  مشکلاتی را برای برخی از شهروندان به همراه داشت. به همین دلیل  برای بررسی وضعیت شهر پس از بارش دومین برف پاییزی، خبرنگاران خراسان رضوی راهی نقاط مختلف شهر شدند تا گزارشی در این زمینه داشته باشند.
اکیپ های آماده باش زمستانه
ازساعات ابتدایی صبح روز گذشته، نیروهایی تحت عنوان «اکیپ آماده باش زمستانه» در شهرداری های مناطق در دو بخش معاونت خدمات شهری برای مناسب سازی معابر عبوری خودروها و عابران فعالیت می کردند؛ همچنین سازمان پارک ها و فضای سبز در زمینه برف روبی از درختان و فضای سبز فعال بود. در خیابان های شهر نیز شاهد ترافیکی روان بودیم و حتی در مبادی خروجی شهر و به ویژه محورهای شاندیز و طرقبه، با وجود تراکم خودروها، ترافیک روانی جریان داشت، ولی در بیشتر نقاط شهر و به ویژه نقاط کلیدی، مانند طول مسیر بولوار وکیل آباد و تقاطع انتهایی این بولوار، میدان احمد آباد و… نیرو و خودروهای راهنمایی  و  رانندگی حضور نداشتند.
فعالیت پاکبانان در دسته های ۱۰ یا ۱۵ نفری
از بولوار شهید صادقی به کلاهدوز و از کلاهدوز به سمت میدان شریعتی می رویم.از ترافیک در خیابان های اصلی خبری نیست . با تدابیر به موقع شهرداری مشهد رفت و آمد در تمامی معابر به طور عادی ادامه دارد.از تقی آباد به سمت حرم مطهر رضوی می رویم و مشاهده می کنیم پاکبانان در دسته های ۱۰ یا ۱۵ نفری در حال برف روبی پیاده رو ها هستند.هرچند تعطیلی روز جمعه، از میزان ترافیک و حوادث سطح شهر به شدت کاسته اما مشکلی  قدیمی همچنان برای شهروندان دردسر ساز است که این  مشکل هم جاری شدن آب های سطحی در کنار معابر عمومی هنگام بارش برف و باران  می باشد.این موضوع زمانی بیشتر نمود پیدا می کند که برخی رانندگان بدون توجه به عابران با سرعت از میان آب های سطحی جاری یا جمع شده کنار خیابان عبور وسرتا پای عابران پیاده را خیس می کنند.ای کاش زمانی که بارش باران و برف، شادی را با خود به شهر می آورد برخی رانندگان به دلیل کم دقتی هایی از این دست، این شادی را در کام عابران به تلخی مبدل نکنند.
برف روبی خیابان های فرعی
«خلیل ا… کاظمی» معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد نیز در خصوص اقدامات انجام شده درراستای برف روبی معابر وپیاده روهای شهر مشهد می گوید: روزگذشته ۸۴ دستگاه خودرو سبک ومینی لودر را برای برف روبی معابر فرعی به کار گرفته واغلب معابر را برف روبی کرده ایم.کاظمی اضافه می کند: همچنین برای برف روبی پیاده روها از ۳هزارو۸۰۰نفر از کارگران خدمات شهری مشهد استفاده وپیاده روهای اصلی، پل های عابر پیاده ،ایستگاه های اتوبوس ومقابل بیمارستان ها و درمانگاه  ها  برف روبی شده است.
استفاده از زنجیر چرخ درگردنه ها
همچنین سرهنگ”امیدوار” رئیس پلیس راه مشهد نیز با بیان این که تمام جاده های استان باز است وتردد در آن انجام می شود، می گوید: به دلیل لغزنده بودن جاده ها استفاده از زنجیر چرخ به ویژه درگردنه های خماری،گوجگی،تیوان،مزداوندو ابرش الزامی است. وی می افزاید: ترافیک در تمامی مبادی استان خراسان رضوی روان است.
کاهش دما تا ۶-۷درجه زیر صفر
همچنین “یحیی قاینی پور”رئیس اداره پیش بینی هواشناسی استان به خراسان رضوی می گوید: طبق بررسی آخرین نقشه ها و مدل های هواشناسی با گسترش سامانه سردو بارشی در استان ، ضمن کاهش دما ، شاهد بارش عمدتاً به صورت برف ، وزش باد نسبتاً شدید ( در پاره ای نقاط گاهی شدید ) ، تشکیل مه و کاهش دید و در محورهای کوهستانی کولاک برف خواهیم بود.دمای هوای امروز مشهد درگرم ترین زمان ۶درجه سانتی گراد است که درسردترین زمان به ۶-۷درجه زیرصفرکاهش پیدا خواهد کرد.همچنین “رحمدل”کارشناس اداره پیش بینی هواشناسی استان نیز با بیان این که بیشترین میزان بارش برف تا ساعت ۹:۳۰روزگذشته (جمعه) درمشهد وبه میزان ۱۰سانتی مترگزارش شده است می گوید: میزان بارندگی در سایر شهرستان ها گزارش شده است.
آماده باش گشت های راهداری
“ابراهیم نصری” مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز با اعلام این که در بازدید میدانی که از محورهای استان انجام شد، تردد در همه مسیرها درحال انجام بوده ومشکلی تا کنون درباره مسدود بودن جاده ها گزارش نشده است اظهار می کند: محورهای مشهد به قوچان، درگزبه گردنه تیوان  وقوچان وهمچنین سایر گردنه های برف گیر باز است اما با توجه به برودت هوا، استفاده از زنجیر چرخ الزامی است.”ضیایی مهر”مدیرکل راه آهن  استان نیز می گوید:   با وجود بارش شدید برف و برودت هوا، کلیه قطار های خروجی در ۲۴ ساعت گذشته و از زمان آغاز بارش در موعد مقرر و طبق برنامه تنظیمی اعزام و قریب به اتفاق قطار های ورودی در موعد مقرر وارد ایستگاه مشهد شده اند.همچنین  پرواز های فرودگاه  مشهد که صبح دیروز پروازها متوقف شده بود  ظهر دیروز  از سر گرفته شد.

 

شمال شرق کشور ۱۲ درجه سردتر می شود

بیشتر نقاط کشور از سه شنبه مجدد سپید پوش می شود

دانش پور- بعد از گذراندن جمعه ای برفی در بیشتر نقاط کشور، سازمان هواشناسی از ورود موج جدید بارش سراسری برف در آسمان کشور از روز سه شنبه آینده خبر می دهد. موجی که قرار است از اواسط هفته پیش رو مجدد زمین را سپیدپوش کند. اگر چه برخی از شهر های کشور طی روز های پاییزی گذشته شاهد بارش برف بودند اما مردمان برخی از شهر ها بعد از گذراندن روز های بسیار سرد و سوزناک پاییزی، دیروز برای اولین بار زمین را پوشیده از برف مشاهده کردند. از جمله شهر مشهد که بارش برف باعث شد تا برای ساعاتی پرواز های فرودگاه هاشمی نژاد لغو شود. در ادامه روند بارش برف در کشور، به گفته کارشناس سازمان هواشناسی موج بارشی که از سمت شرق در حال حرکت است سبب شده تا در اکثر نقاط کشور شاهد بارش های رگباری و کوتاه مدت برف و باران باشیم. فریبا گودرزی با اشاره به نزول برف در استان های قزوین، گلستان، مازندران، تهران، البرز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مرکزی، زنجان، قم، همدان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سمنان از پیش بینی ادامه بارش ها طی امروز (شنبه) در برخی از نقاط استان های سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان خبرداد. در عین حال سازمان هواشناسی کشور نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد: استان های واقع در شمال شرق کشور طی روز های شنبه و یک شنبه دچار افت دمای هفت تا ۱۲ درجه ای می شوند و لازم است برای جلوگیری از حوادث احتمالی تمهیدات لازم اندیشیده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا