دانش و فناوری

کاهش آمار تصادفات با کمک یک فناوری پیشرفته

محققان استرالیایی در مطالعه اخیرشان از توسعه فناوری خبر داده‌اند که به خودروهای هوشمند دید اشعه ایکس می‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ای، آگاهی جمعی(CP) یک فناوری نوظهور و امیدوارکننده در حوزه سامانه‌های حمل و نقل هوشمند(ITS) محسوب می‎شود. کلمه ITS به مجموعه‌ای از ابزارها، امکانات و تخصص‌ها مانند مفاهیم مهندسی ترافیک، فناوری‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و مخابراتی اطلاق می‌شود که به صورت هماهنگ و یکپارچه به منظور بهبود کارآیی و ایمنی در سامانه حمل و نقل به کار گرفته می‌شود. این فناوری نوظهور یک ایستگاه سامانه‌ حمل و نقل هوشمند را قادر می‌سازد تا با به اشتراک‌گذاری اطلاعات بیشتر سبب افزایش کارایی و ایمنی حمل و نقل جاده‎ای شود.

اخیرا محققان دانشگاه سیدنی استرالیا فناوری را توسعه داده‌اند که وسایل نقلیه خودران را قادر می‌سازد تا عابران در حال دویدن که در پشت ساختمان‌ها پنهان شده‌اند و دوچرخه‌سوارانی که توسط خودروها، کامیون‌ها و اتوبوس‌های بزرگ‌تر پنهان شده‌اند را ردیابی کنند.

این فناوری به وسایل نقلیه خودران اجازه می‌دهد تا از رویکرد چند دیدگاهی استفاده کنند. اتصال به این سیستم به طور قابل توجهی دامنه آگاهی وسایل نقلیه خودران را افزایش داده و به وسایل نقلیه متصل اجازه می‌دهد مواردی را که پیش از این قادر به مشاهده آن نبوده را ببینند.

دانشمندان مطالعه در این باره گفتند: این فناوری نه تنها برای خودروهای متصل بلکه می‌تواند برای همه وسایل نقلیه مفید باشد. خودرو متصل ماشینی است که به اینترنت دسترسی دارد و معمولا به یک شبکه بی‌سیم محلی نیز مجهز است.

پروفسور “ادواردو نبوت”(Eduardo Nebot) گفت: این فناوری یک فناوری تغییر دهنده بازی در حوزه وسایل نقلیه خودران و غیرخودران است. با کمک فناوری آگاهی جمعی وسایل متصل می‌توانند تصویر عابر پیاده‌ای را که به دلیل حضور یک ساختمان به آن دید ندارند را ببینند. این اطلاعات چند ثانیه قبل از اینکه حسگرهای آگاهی محلی آن خودرو بتواند همان عابر پیاده را در گوشه و کنار خیابان شناسایی کند، به دست آمده و ارائه می‌شود که این موضوع سبب می‎شود راننده یا وسیله نقلیه خودران زمان بیشتری برای واکنش نشان دادن به این خطر داشته باشند.

محققان مرکز رباتیک دانشگاه سیدنی این پروژه‌ را با همکاری مرکز تحقیقات iMOVE و شرکت استرالیایی Cohda Wireless انجام داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا