فرهنگ و هنر

آغاز بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی از فردا

بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی از فردا در مشهد آغاز به کار می‌کند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، افشین تحفه‌گر که ظهر امروز در نشست خبری تشریح برنامه‌های این جشنواره سخن می‌گفت در ادامه اظهار کرد: این جشنواره از ۲۳ تا ۲۷ شهریور ماه سال جاری به میزبانی سالن‌های تئاتر شهر مشهد برگزار خواهد شد.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تئاتر استان وضعیت خوبی دارد و آمادگی بیشتر و بهتری نسبت به سالیان گذشته پیدا کرده است و ما شاهد این هستیم که تئاتر شهرستان‌های ما به رقیب تئاتر مشهد تبدیل شده‌اند.
وی افزود: افزایش صددرصدی گروه‌های تئاتر استان در سال گذشته اتفاق افتاده است و تعداد این گروه‌ها از ۲۳ گروه به بالغ بر ۵۰ گروه رسیده است که می‌توانند شاکله جدیدی از فعالیت‌های حوزه تئاتر را در استان رقم بزنند.
تحفه‌گر عنوان کرد: برخی شهرستان‌ها توانستند تا مانند نیشابور تا هفت گروه نمایشی داشته باشند و یا مانند درگز پنج گروه مشغول به فعالیت داشته باشند یا مانند طرقبه برای اولین بار نمایشی را برای بازبینی ارائه کنند.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: امسال ۹۰ نمایش به دبیرخانه رسیده است که ۶۰ اثر از مشهد و ۳۰ اثر از شهرستان‌ها بوده است و نهایتا ۶۰ اثر مورد بازبینی قرار گرفت که ۴۰ اثر از مشهد و ۲۰ اثر از شهرستان‌ها بوده است. 
وی با بیان اینکه ۵۰ درصد افزایش در حوزه آثار به نمایش درآمده در جشنواره را در سال جاری خواهیم داشت، گفت: در حوزه نمایشنامه‌نویسی بیش از ۳۰۰ درصد افزایش داشته‌ایم و از ۱۸ اثر در سال گذشته به ۶۳ متن در سال جاری رسیده‌ایم که این مطلب موید حرکت تئاتر استان در مسیر نقشه راه ترسیم شده برای تئاتر خراسان رضوی است.
تحفه‌گر اظهار کرد: امیدواریم که در کنار رشد کمی شاهد رشد کیفی آثار به نمایش درآمده در جشنواره نیز باشیم و بتوانیم مانند سالیان گذشته رقیبی جدی برای تئاتر مرکز و سایر استان‌های کشور باشیم. 
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: ما ضمن پرداختن به کمیت به دنبال کیفیت هم هستیم و در این راستا برنامه آموزش را به صورت جدی دنبال می‌کنیم و امیدواریم که بتوانیم گام‌های مناسبی برای ارتقاء کیفیت تئاتر استان و جشنواره برداریم.
وی افزود: ما در تمام حوزه‌های تئاتر در حال ارتقاء هستیم ولی در حوزه نویسندگی در تمام بخش‌ها مشکل داریم که باید تلاش کنیم تا در مسائل این بخش با برنامه‌ریزی میان مدت به نتیجه برسیم. 
در ادامه این نشست حجت طباطبایی طی سخنانی عنوان کرد: برای تئاتر استان برنامه‌های خوبی را پیگیری کرده‌ایم و به سمتی رفته‌ایم که برای نخستین بار چارت اداره تئاتر استان را تعیین کرده‌ایم و شرایط را به نحوی رقم زده‌ایم که کار در دست هنرمندان باشد و خود هنرمندان در این زمینه امور را به دست بگیرند. 
وی تصریح کرد: در حوزه آموزش و پژوهش برنامه‌های مهمی را پیش‌بینی کرده‌ایم و امیدواریم که بتوانیم به خصوص در حوزه پژوهش آن هم در حوزه پژوهش‌های آیینی فعالیت‌های ویژه‌ای را انجام دهیم.
عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر استاتی خاطرنشان کرد: وزارت ارشاد به ما اعلام کرده است که در صورتی که بخش خصوصی تماشاخانه‌هایی را بسازد این وزارتخانه در زمینه تجهیز کمک خواهد کرد تا انگیزه لازم برای بخش خصوصی در زمینه ایجاد شود.
طباطبایی افزود: امروز علاوه بر دو سالن‌ در حال ساخت، ما سه سالن‌ را هم در حال بازسازی داریم که این نشان از بهبود وضعیت تئاتر استان دارد و به ما نشان می‌دهد که افق مناسبی در برابر ما قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =

دکمه بازگشت به بالا