مشهد

افتتاح بانک اطلاعات مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام، در روز خبرنگار

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی گفت: بانک اطلاعات مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام که هنرمندان، فعالان فرهنگی و هنری، فعالان رسانه‌ای و مراکز و موسسات هنری در آن اطلاعات ثبت می‌کنند، در روز خبرنگار افتتاح خواهدشد. 
کاظم دبیری در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، درخصوص ادامه برنامه‌های مشهد۲۰۱۷ اظهار کرد: درحال انتخاب برنامه‌ها هستیم و در رویدادهای آتی، جشنواره فرهنگی هنری و مردمی مشهد را داریم که به‌زودی فراخوان داده و آغاز به‌کار خواهیم کرد.
وی پیرامون اجرای برنامه‌های مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: از ابتدای سال۲۰۱۷، در دی‌ماه و اوایل بهمن ۱۳۹۵، برنامه‌های افتتاحیه را داشتیم که حدود۳۰۰ مهمان خارجی حضور داشتند و تا کنون از ۱۷۰ برنامه، حدود ۹۳ برنامه به اجرا رسیده است که نزدیک به ۳۵۰۰ مهمان خارجی در این برنامه‌ها شرکت داشته‌اند.
مسئول دبیرخانه ستاد مشهد ۲۰۱۷ با بیان این که حدود ۱۰۰ تولید در حوزه کتاب، نرم‌افزار، لوح فشرده، تابلوهای هنری و نشریات به انجام رسیده است، ادامه داد: بخشی از این فعالیت‌ها توسط ما و بخشی توسط بخش خصوصی انجام شده و مجموعه ای از فعالیت‌ها نیز در دهه کرامت، توسط بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) برگزار شده‌است.

هدف ما بازنمایی و معرفی شهر مشهد به جهانیان است
دبیری با اشاره به ‌این‌که در منشور مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام، بزرگ‌ترین هدف، بازنمایی و معرفی شهر مشهد به جهانیان است، تصریح کرد: با تعاملی که بین فرهیختگان، عناصر هنری و مهمانان خارجی وجود دارد، همچنین با ارائه تولیداتی خصوصا در بستر رسانه، می‌توانیم فرصت‌ها و توانمندی‌های شهر مشهد را به دنیا معرفی کنیم.
وی افزود: بخشی از این فعالیت‌ها سهم دبیرخانه و ستاد سیاست‌گذاری و برنامه ریزی است، اما در بخش اجرا، شهرداری، دانشگاه‌ها، میراث و حوزه علمیه وظایفی داشته‌اند که برخی وظایف به‌خوبی انجام شده و اگر انتظاراتی که از دستگاه‌ها و ادارات داشتیم براساس چهار محور آیسیسکو و نقشه و مدل مطرح‌شده انجام می‌شد، بهتر بود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به جلسه‌ای که به‌اتفاق معاون سیاسی استاندار و مدیرکل ارشاد در کشور مغرب و دفتر آیسیسکو برگزار شد، ادامه داد: با توجه به این‌که از سال ۲۰۰۵ تا به‌حال، در هرسال سه شهر در جهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزیده می‌شود، در گزارشی که دراین بازدید ارائه دادیم، بهترین و کامل‌ترین پایتخت فرهنگی شناخته شدیم، به علاوه انعکاس رسانه‌‌ای قابل قبولی داشتیم.
دبیری پیرامون تغییرات شورای شهر و شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: مشارکت هنرمندان، فرهیختگان، موسسات فرهنگی، شرکت‌های سینمایی و فعالان فرهنگی، بخشی در گروی تصمیم‌گیری‌های جدید شورای شهر و شهرداری است که می‌تواند در تکمیل برنامه‌های مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام، اقدام کند.
وی با بیان این‌که انتخاب شهرها به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، تنها مربوط به همین سال جاری نیست، اضافه کرد: از سال  ۲۰۰۶ که اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی برگزیده شد تا سال ۲۰۱۷ هیچ‌یک از شهرهای ایران از سوی آیسیسکو به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب نشد و ممکن است تا چندین‌سال این رویداد به وقوع نپیوندد. بنابراین یک فرصت ۱۰ تا ۱۲ ساله فراهم است و از این جهت، شهرداری می‌تواند نه‌تنها امسال، بلکه برای سال‌های آتی نیز در برنامه‌های زیرساختی، عمرانی، حوزه فرهنگ و هنر و کمک به نهادهای فرهنگی و هنری اقدامات شایانی داشته باشد.
مسئول دبیرخانه ستاد مشهد ۲۰۱۷ با اشاره به طرح‌های مشارکتی اخیر در این حوزه، گفت: ممکن است در یک‌ماه اخیر یک استارت‌آپ ایده پردازی در حوزه فرهنگی و هنری و حوزه‌های مجازی، با موضوع مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزار کنیم تا مشارکت فعالان و نخبگان را نیز داشته باشیم و طرح‌هایی که شهرداری می‌تواند در این‌دوره جدید به آن توجه کند، قطعا خروجی این استارت‌آپ‌ها خواهد بود.
دبیری با بیان این‌که رسانه‌ها بیشترین سهم را در انعکاس فرصت‌ها و توانمندی‌های مشهد دارند، افزود: ما بسته‌هایی را با محتواهایی در قالب فیلم کوتاه، اسنادی به زبان‌های انگلیسی،  فارسی و عربی آماده کرده‌ایم که در اختیار فعالان فرهنگی قرار می‌دهیم و بنابراین یک موج جدید رسانه‌ای نیاز است تا به سطح بین‌المللی کار را توسعه داده و فرصت‌های مشهد را در حوزه رسانه‌ای بیشتر نمایان سازد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان پیرامون اهمیت قواعد فضای مجازی در نمایان‌ساختن توانمندی‌های مشهد، ادامه داد: به‌طور مثال، استفاده از هشتگ‌های مشهد، پایتخت فرهنگی و یا حوزه‌هایی که در سرچ اینترنتی ملاحظه می‌شود، خوبی‌ها، برتری‌ها، نمادهای معماری اسلامی، فضای شهری و محوریت مضجع منور علی‌بن موسی‌الرضا را شامل شود.
دبیری تصریح کرد: سال گذشته در جستجو‌های اینترنتی در فضای مجازی بعضا «موج‌های آبی»، «شیشلیک شاندیز» و برخی آسیب‌‌های اجتماعی شهر مشهد به چشم می‌خورد که بازسازی‌های انجام‌شده این اتفاق را بهبود داده‌است‌، اما به‌نظر می‌رسد رسانه‌ها هنوز به قواعد و فنون کار مسلط نیستند و در بارگذاری مطالب ظرافت کار را رعایت نمی‌کنند، به‌طوری‌که در جستجوهای بین‌المللی اینترنتی درواقع مشهد با نمادهایی که شایسته است مواجه نیست و درخواست دارم که حوزه‌های مطبوعات و رسانه به آن توجه بیشتری کنند.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − شانزده =

دکمه بازگشت به بالا