مشهد قدیم

بازار فرش فروشها

 
 

دانشنامه مشهد :بازار فرش فروشها قسمت کوچکی از  بازار بزرگ  محسوب میشده که قلب اقتصادی شهر مشهد در آن میتپیده .این بازار در دوره تیموریان احداث شده ودر دوره صفویه از رونق خاصی برخوردار بوده  است .

متاسفانه قسمتهای زیبایی از بازار بزرگ که مربوط به دوره تیموریان و صفویان  است در تخریب های گسترده سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۶ نابود  و تیمچه ها و سوق ها به فراموشی سپرده شد.

بخش باقیمانده نیز که شامل بخش بازار کفشفروشها بود در گسترش حرم نیز تخریب شد  . هم اکنون بازار قالیفروش ها  و بازار سرشور بخش باقیمانده این مجموعه عظیم فرهنگی و هویتی شهر مشهد می باشد که  متاسفانه آنهم در طرح تخریب قرار دارد.

 تا چند سال گذشته این بازار با مجموعه ای از دکانها و غرفه های کوچک بانمای آجری و سنتی و مسافرخانه ها و مهمانپذیر متعدد فعال بود‏.‏

 این بازار که بنای آن سنتی و گنبدی شکل باخشت ساخته شده بود بعد از آتش سوزی وسیعی که دردهه ‏۴۰ ‏در آن روی داد دوباره با هزینه فرش فروش ها اما با پوششی شیروانی ساخته شده و همچنان از بازارهای سنتی مشهد است که خاص فرش و قالی های دستی  است.

در گذشته در این بازار انواع و اقسام مایحتاج زائرین عرضه می‌‌‌شد اما به تدریج فروشندگان قالی و قالی‌باف‌ها در این راسته بازار مستقر شده و امروزه بیشتر حجره‌های این مکان به فروشنگان و پرداخت‌کنندگان انواع قالی اختصاص یافته است.

امروز در هر گوشه از این بازار که نگاه کنی فروشندگان و خریدارانی را می بینی که با صدای بلند بر سر قیمت فرش باهم چانه می زنند و در اندر خم بازار هم می توانی گاری های حمل فرش را بنگری که تخته های فرش را حمل می کنند و از این سو به آن سوی بازار سرک می کشند.

بازار قالی فروش ها هم اکنون به طول ۶۰۰ متر  می باشد  و دکان ها و حجره هایی که در دو طرف آن قرار دارد و خیابان خسروی نو را به مسجد شاه و حرم مطهر متصل می سازد .

شاید به جرات گفت که قدیمی ترین و گرانقیمت ترین بازار مشهد ؛ بازار قالی فروش هاست . در هر دکان میلیارد ها تومان قالی دستباف و ابریشمی و تابلو فرش های گرانقیمت قرار دارد و چشم هر زایر و بیننده ای را خیره میکند .

این بازار یک بازار هویتی است و  وقتی در این بازار قدم میزنید احساس خواهید کرد که در تاریخ مشهد قدم میزنید .در مراسم های مذهبی پرچ هابی رنگی با ساه نصب می شود و در روز جمعه  دکان ها بسته است  .

در این بازار حسینیه ( حسینیه فردوسی ها ) مسجد و آب انبار تاریخی نیز قرار دارد .این بازار در خیابان اندرزگو ( خسروی نو ) جنب مسجد ملاهاشم قرار دارد.

bazar bozorg 001 (10) bazar bozorg 001 (13) bazar bozorg 001 (14) bazar bozorg 001 (16) bazar bozorg 001 (17) bazar bozorg 001 (18) bazar bozorg 001 (19)

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا