مشهد

تخفیف ۷۰ درصدی در فروشگاه‌های ۱۵ متری مشکوک است/ فعالیت ۱۰۰ اکیپ سیار بازرسی در مشهد

بنانژاد

رئیس اتاق اصناف مشهد مقدس گفت: اگر یک فروشگاه ۱۵ متری برای اجناس خود ۷۰ درصد تخفیف در نظر بگیرد به نظر مشکوک می‌آید زیرا در یک فروشگاه این‌چنینی ۲۰ تا ۲۵ سود کلی وجود دارد و تخفیف بیش از این مقدار به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد‌مقدس، یکی از موضوعاتی که در ایام نزدیک به پایان سال برای مردم تبدیل به دغدغه می‌شود کنترل بازار و تأمین مایحتاج خود در این زمینه است که برای کنترل بازار در این زمینه تمهیداتی در نظر گرفته می‌شود.

با توجه به اهمیت اصناف در تأمین مایحتاج مردم خبرنگار تسنیم خراسان رضوی گفت‌وگویی با محمود بنانژاد رئیس اتاق اصناف مشهد داشته است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

مهم‌ترین موضوعات آورده شده در گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم خراسان رضوی با رئیس اتاق اصناف مشهد مقدس به شرح زیر است:

–  ۱۰۰ اکیپ سیار و ۲ پایگاه تعزیراتی اقدامات مربوط به بازرسی اصناف در سطح شهر مشهد انجام می‌دهند.
–  گزارشات مردمی باید به کمک گشت‌های بازرسی بیایند زیرا تعداد بالای واحدهای صنفی و امکانات محدود بازرسی تک به تک را غیرممکن می‌کند.
–  به برگزاری نمایشگاه بهاره انتقاد داشتیم.
–  رکود سبب شده اصناف اجناس خود را زیر قیمت خرید به فروش برسانند.
–  تخفیفات بالا برای فروشگاه‌های کوچک قابل قبول نیست.
–  اپیدمی ارزان‌فروشی غیرمتعارف به هیچ عنوان مورد تأیید نیست.

تسنیم: به عنوان نخستین سؤال لطفا در مورد گشت‌های نوروزی خود قدری توضیح دهید گزارشات زیادی مبنی بر نابه‌سامانی در بازار به خبرگزاری تسنیم در خراسان رضوی می‌رسد پاسخی برای این موضوعات دارید؟

بنانژاد: گشت‌های نوروزی ما به صورت سیار شامل ۱۰۰ اکیپ در سطح شهر مشهد بوده و ۲ پایگاه هم به ویژه در اطراف حرم مطهر رضوی در نظر گرفته شده که یکی در میدان بیت‌المقدس و دیگری هم در ابتدای بلوار طبرسی مستقر هستند که در هر ۲ این پایگاه‌ها نیروهای مستقر در حال گشت زدن هستند و اگر شکایتی به دست بازرسان چه در پایگاه‌ها و چه گشت‌های سیار برسد بلافاصله مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اما حقیقت در این زمینه این است که ما برای بازرسی امکاناتی محدود داریم و مشهد مقدس گستره وسیعی از جنبه‌های مختلف دارد؛ در این شهر ۱۲۰ هزار واحد صنفی وجود دارد، بیش از ۳ میلیون نفر ساکن هستند و سالانه بیش از ۲۵ میلیون نفر زائر به آن وارد می‌شود و ما نیز امکاناتی محدود داشته و از بودجه‌های دولتی نیز بهره‌ای نداریم و سعی داریم نهایت بهره‌وری را از همین امکانات داشته باشیم.

باید گفت در این زمینه به کمک مردم نیز نیاز زیادی داریم؛ گزارشات مردمی در این حوزه می‌تواند بسیار کمک دهنده باشد؛ سامانه تلفنی ۱۲۴ هم اکنون به صورت شبانه‎روزی گزارشات مردمی را دریافت می‌کند سامانه ۳۰۰۰۱۳۴۱۲۴  نیز به صورت دائمی پیامک‌های دریافتی را مورد بررسی قرار می‌دهد علاوه بر اینها تلفن مستقیم واحد بررسی شکایت اتاق اصناف مشهد به شماره ۳۱۷۳۰۱۲۴  آماده دریافت گزارشات مردمی است.

اما اینکه گفته می‌شود مشکلاتی در اطراف حرم وجود دارد باید گفت قاعدتاً در جایی که تراکم واحد صنفی و مراجعات بیشتر است تعداد تخلفات بالا می‌رود در مورد بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیز با توجه به حضور زائران که وضعیت و توقعات ویژه‌ای دارند ممکن است تعداد شکایات بالا برود.

البته گاهاً برخی از توقعات خارج از معمول هستند به عنوان مثال در نظر بگیرید در واحدهای اقامتی که بیشتر هم در اطراف حرم مطهر قرار دارند سطوح و خدماتی که ارائه می‌دهند بسیار متفاوت است؛ از یک هتل فوق لوکس مجلل گرفته تا مجموعه مهمان‌پذیر همگی در بخش واحدهای اقامتی قرار می‌گیرند و نرخ‌گذاری آنها هم متفاوت است با توجه به اینکه ۶۰ درصد واحدهای اقامتی در تمام کشور در مشهد هستند اما این امکان وجود ندارد که هر ساله بتوان تک تک آنها را هر روز مورد بازرسی قرار داد.

تسنیم: به موضوع زائر اشاره کردید سرفصلی برای کالا و خدمات مورد نیاز زائر در طرح نوروزی پیش بینی شده است و برای ساماندهی بازار سوغات چه اقداماتی را در دستور کار قرار داده‎اید؟

بنانژاد: طرح ویژه نوروزی تقسیم شده یک بخش از ۱۵ تا ۲۷ اسفند‌ماه ادامه داشته و مربوط به کالاهایی است که معمولاً مورد نیاز مجاوران است؛ پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، میوه و تره‌بار و سایر مواردی از این دست در همین رسته قرار می‌گیرند؛ مرحله دوم طرح که پس از آن انجام می‌شود مربوط به خدمات مورد نیاز زائران در حوزه‌های مختلف از جمله حمل و نقل، اقامت، سوغات و سایر مواردی از این دست هستند که این طرح بیشتر در اطراف حرم انجام می‌شود.

از دیگر موضوعاتی که در طرح نوروزی دیده می‌شود ایجاد تعادل در بازار محصولات مورد نیاز در روز طبیعت است یک مشکلی که هر ساله ما به آن برخورد می‌کردیم این بود که در روز ۱۳ فروردین‌ماه قیمت برخی از اقلام پروتئینی بسیار بالا می‌رفت و ما سال گذشته توانستیم آن را مهار کنیم ما در یک روز شاهد افزایش قیمت بیش از هزار تومان قیمت مرغ بودیم و به سرعت با جهاد کشاورزی هماهنگ شدیم و مرغ منجمد توزیع کردیم و قیمت سریع تعدیل شد.

مردم حق دارند که می‌گویند ما در سطح شهر بازرسی نمی‌بینیم شاید بنده هم اگر به عنوان یک شهروند به بازار بروم آن را نبینیم اما با تمام تلاشی که می‌کنیم، دائم در حال رصد قیمت‌ها هستیم به ویژه در مورد کالاهایی که مصرفی مردم است اما ممکن است با توجه به حجم گسترده واحدهای صنفی در برخی از موارد مشکلاتی وجود داشته باشد.

تسنیم: در مورد بررسی‌های کیفیتی محصولات توزیعی وضعیت به چه صورت است؟

بنانژاد: در مورد محصولات مختلف بررسی‌های کیفی با اتاق اصناف نیست به عنوان مثال در مورد کیفیت محصولات پروتئینی سازمان دامپزشکی با اتحادیه‌های زیرمجموعه آنها هماهنگ شده و گشت‌هایی را انجام می‌دهند ما تقلبات زیادی را در برخی از محصولات مانند گوشت، تن ماهی، زعفران و سایر محصولات با همکاری دستگاه‌های زیربط کشف کرده‌ایم.

اتحادیه‌های ما به لحاظ صیانت از حیثیت صنفی خود و دفاع از کالایی که تولید می‌کنند و با توجه به اینکه یک سری از کالاها مانند زعفران و نبات ویژه مشهد هستند حساسیت زیادی داشته و دائم برای کشف تقلبات یا اقدامات غیرقانونی و غیربهداشتی اقداماتی را انجام می‌دهند ولی به هر حال حوزه گسترده بوده و ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد به همین علت به ظرفیت‌های مردمی تا این حد تأکید داریم زیرا حتی اگر ۱۰ درصد موارد گزارش شده منجر به کشف تخلف شوند آثار زیادی به همراه دارد.

تسنیم: یکی از اعتراضاتی که هم اکنون وجود دارد در حوزه خدماتی است که در ایام عید نوروز بیشتر مورد استفاده مردم هستند خشکشویی‌ها، قالیشویی‌ها و کارگران نظافتی در همین دسته قرار می‌گیرند نرخ‌گذاری آنها به چه صورت است و اتحادیه‌ها به چه صورت برای کنترل آنها ورود پیدا می‌کنند؟

بنانژاد: نرخ‌گذاری‌هایی که ما انجام می‌دهیم به صورت سالیانه بوده و به صورت ماهانه و یا مقطعی نیست و در تمام مقاطع زمانی باید آن را رعایت کنند و این موضوع هیچ ارتباطی به زمان ویژه‌ای ندارد در صورتی که در زمان‌هایی مانند عید نوروز از نرخنامه خود تخطی داشته باشند تخلف گرانفروشی است و مردم می‌توانند آن را گزارش دهند.

ما برای تعیین نرخ اولویت‌بندی داریم؛ اولویت یک ما با پیشنهاد اتحادیه، کمیته نرخ‌گذاری و کمیسیون نظارت بوده و اولویت دوم هم با انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده بوده و اولویت سوم ما نیز در این است که خود واحد صنفی آن را تعیین می‌کند مثلا در واحدهای اقامتی به علت بالا بودن تنوع خدمات خود واحد نرخنامه را اعلام کرده و تأیید می‌شود و باید نرخنامه خود را در دید مشتری قرار دهد.

تسنیم: وضعیت نمایشگاه بهاره هم اکنون به چه صورت است؟

بنانژاد: وضعیت نمایشگاه بهاره علیرغم تمام ایراداتی که ما به آن داشتیم به خوبی پیش می‌رود؛ اطلاع دارید که وضعیت بازار مناسب نیست و به اندازه کافی هم کالا در بازار وجود دارد مشکلی که ما هم اکنون در بازار داریم بیشتر ارزان فروشی است تا گران‌فروشی در اغلب کالاها این وضعیت وجود دارد زیرا گردش مالی بسیار پایین بوده و گاهی اوقات کسبه برای اجرای تعهدات خود مجبور هستند کالاهای خود را حتی به زیر قیمت به فروش برسانند تا بتوانند در اصطلاحی عامیانه چک‌های خود را پاس کنند.

هم اکنون رقابتی منفی بین واحدهای صنفی وجود دارد که برای به دست آوردن مشتری گاها مجبور به ارزان فروشی هستند.

البته این موضوع مربوط به رکود اقتصادی بوده که توان خرید مردم را کاهش داده و به همین علت ما به عنوان اتاق اصناف زیاد با برگزاری نمایشگاه موافق نبودیم و کسی هم که قصد شرکت در این نمایشگاه را داشته باشد باید یک هزینه برای غرفه و نمایشگاه تأمین کند و تخفیفی هم باید برای فروش نمایشگاهی در نظر بگیرد که ممکن است گاها برایش به صرف نباشد.

تسنیم: البته در این مورد به علت اینکه فروش نمایشگاهی از مالیات معاف است به نفع فروشنده است در این زمینه تحلیلی دارید؟

بنانژاد: برای ما فرقی ندارد زیرا اصناف برای فروشگاه خود مالیات را به صورت علی‌الرأس پرداخت می‌کنند و تفاوت آنچنانی برایشان ایجاد نمی‌شود و ممکن است شرکت در نمایشگاه در نظر ممیزان مالیاتی قدری تأثیرگذار بوده و مالیات را برای آنها بیشتر در نظر بگیرند.

گاهاً در نمایشگاه ممکن است فرد برای جبران هزینه‌های خود تقلباتی داشته باشد و از قیمت کارشناسی تخطی کند در پایان روز دوم نمایشگاه ۳۷ فرم در این زمینه رسیدگی شده بود و از این تعداد ۱۰ عدد گرانفروشی بود و بقیه برای درج نکردن قیمت بوده است.

تسنیم: هم اکنون در بازار داغ شب عید شاهد برخی از تخفیف‌های غیرمتعارف هستیم شما این موضوع را تأیید می‌کنید آیا این تخفیفات طبیعی است یا تقلب برای جلب مشتری هستند؟

بنانژاد: برخی از این تخفیفات در حد متعارف هستند ممکن است برخی از برندها تعدادی از اجناس و یا برخی از سایزها و رنگ‌ها را به علت باقی ماندن و خریداری نشدن توسط مشتری تخفیف داده تا آنها را به فروش برسانند.

در برخی از کالاها مانند لباس و کیف و کفش با توجه به تغییر مد و فصل آنها مشاهده می‌شود در پایان فصل برخی از فروشگاه‌ها تخفیف بالا هم در نظر می‌گیرند تا کالای خود را تبدیل به پول نقد کنند و هزینه رسوب انبار را جبران کنند.

البته این موضوع در همه جا قابل قبول نیست به عنوان مثال اگر یک فروشگاه ۱۵ متری برای اجناس خود ۷۰ درصد تخفیف در نظر بگیرد به نظر مشکوک می‌آید زیرا در یک فروشگاه این‌چنینی ۲۰ تا ۲۵ سود کلی وجود دارد و تخفیف بیش از این مقدار به هیچ عنوان قابل قبول نیست مگر اینکه اتحادیه مجوز آن را صادر کرده باشد.

تسنیم: ما هم اکنون دچار اپیدمی ارزان فروشی هستیم تعداد زیادی از فروشگاه‌های لباس و یا حتی غذاخوری وجود دارند که با قیمت‌های عجیب و بسیار پایین‌تر از حد متعارف اقدام به فروش می‌کنند آیا عملکرد این نوع از فروشگاه‌ها بررسی می‌شوند؟

بنانژاد: مردم گاهاً به علت برخی از مشکلات اقتصادی به سمت فروشگاه‌هایی از این دست می‌روند و این استقبال مردم سبب می‌شود که فروشگاه‌هایی از این دست افزایش پیدا کند و ما با آن اصلا موافق نیستیم.

واقعیت این است که با اتحادیه‌های زیربط و بهداشت و سایر نهادها سراغ آنها می‌رویم گاهاً در برخی از این موارد از کالاها از مواد و محصولاتی استفاده می‌شود که برای سلامت مردم به هیچ عنوان خوب نیست و حتی غذاهای ارزان نیز باید سلامت مردم را تضمین کنند.

اولویتی که برای بازرسی‌ها در این زمینه تعیین شده سلامت مردم بوده و برای این موارد آموزش‌هایی در نظر گرفته شده تا بتوان سلامت مردم اعم از صاحب صنف و مشتریان را تأمین کرد در مورد بحث‌های بهداشتی که در غذاخوری‌ها و یا اصناف دیگر وجود دارد در حوزه تعزیرات حکومتی قرار گرفته و این نهاد با بررسی اتحادیه و بهداشت برای کنترل آنها اقدام می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا