مشهد

تولید واکسن سرطان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مرحله تحقیق و مطالعه قرار دارد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از اقدامات پیشگیرانه سرطان که هم‌اکنون در مرحله تحقیق و مطالعه قرار دارد بحث تولید واکسن این بیماری است که مطالعات در این خصوص در این دانشگاه همچنان ادامه دارد.

 دکتر مجید غیور مبرهن اظهار کرد: سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی از عوامل اصلی مرگ و میر‌ها در ایران و جهان است و در برخی سال‌ها رتبه اول مرگ‌های ایران و جهان به سرطان و رتبه دوم به بیماری‌های قلبی و عروقی اختصاص یافته و برخی سال‌ها نیز جای این دو بیماری در آمار مرگ‌های سالانه ایران و جهان تغییر می‌کند.

وی تصریح کرد: اقدامات پژوهشی زیادی در حوزه‌های پیشگیری، تشخیص صحیح و به موقع و درمان به هنگام سرطان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است، در این خصوص از برترین شیوه‌ها در حوزه‌های تشخیص و درمان این بیماری استفاده شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پژهشگران این دانشگاه در سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی در ۳ موضوع پیشگیری، تشخیص صحیح و به‌موقع و درمان به هنگام سرطان داشته‌اند، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات پیشگیرانه‌ای که هم‌اکنون در مرحله تحقیق و مطالعه قرار دارد، بحث تولید واکسن سرطان بوده که مطالعات در این خصوص همچنان ادامه دارد؛ همچنین در خصوص درمان مؤفق بیماری سرطان و استفاده از مؤثرترین دارو‌ها در این خصوص هم تحقیقات محققان ادامه دارد.

دکتر غیورمبرهن اضافه کرد: همزمان با ورود فناوری‌های جدید و نانوداروها؛ تحقیقات در این زمینه نیز انجام شده تا متناسب با شیوه‌های جدید و بروز درمانی؛ مناسبت‌ترین تصمیم پس از انجام تحقیقات گسترده در مسیر درمان مؤفق گرفته شود، با انتخاب یک شیوه درست ضمن کاهش عوارض دارویی، نتیجه مؤفق‌تری در مقوله درمان حاصل می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که تاکنون تعداد ۳۵ طرح با موضوع پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام که از این میزان ۲۵ درصد این طرح‌ها پس از تأیید نهایی اجرایی و عملیاتی شده اند، تأکید کرد: ما حمایت ویژه‌ای از صاحبان طرح‌های برتر و تأیید شده در مسیر اجرا و به نتیجه رسیدن محصول داریم و کار‌های بسیار خوبی نیز تاکنون در این خصوص انجام شده و برخی از محصولات تولیدی وارد بازار و مارکتینگ شده است.

دکتر غیور مبرهن گفت: قبل از پرداختن به موضوعات پیشگیری، تشخیص و درمان باید به علت ایجاد این بیماری و مشکلاتی که برای سلول‌ها ایجاد می‌کند پرداخت، سرطان بیماری است که از تکثیر غیرطبیعی سلول‌های بدن به وجود می‌آید، و زمانی رخ می‌دهد که سلول‌ها غیر طبیعی و خارج از کنترل تقسیم می‌شوند، بعضی از سرطان‌ها ممکن است در نهایت به بافت‌های دیگر گسترش یابند یا به اصطلاح متاستاز دهند.

وی افزود: بیش از ۲۰۰ نوع مختلف سرطان وجود دارد و در بدن ما از بیش از صد‌ها میلیون سلول تشکیل شده است، سرطان با تغییر در یک سلول یا گروه کوچک سلول شروع می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اینکه اگر هر کدام از این سیگنال‌ها معیوب و یا از دست رفته باشد، سلول‌ها ممکن است شروع به رشد و گسترش کنند و یک توده را تشکیل دهند، گفت: برخی از انواع سرطان‌ها، به نام لوسمی، از سلول‌های خونی شروع می‌شوند و آن‌ها تومور‌های جامد را تشکیل نمی‌دهند و در عوض، سلول‌های سرطانی در خون و گاهی مغز استخوان ایجاد می‌کنند و برای آغاز سرطان، تغییرات خاصی در درون ژن‌های یک سلول یا یک گروه از سلول‌ها رخ می‌دهد.

دکتر غیورمبرهن بیان کرد: یکی از راه‌های پیشگیرانه در ابتلا به سرطان؛ تغذیه سالم و مناسب است و باید هر ماده‌ای را که ایجاد رادیکال‌های آزاد دارد کم مصرف کنیم و مواد غذایی مفید مانند: میوه‌جات، سبزیجات، مغزیجات، آنتی‌اکسیدان‌ها، آبمیوه‌های طبیعی، و انواع ماهی‌ها و غذا‌های ضدالتهابی بیشتر مصرف شود.

وی با اشاره به اینکه چاقی در ایجاد سرطان نقش دارد و به افراد دارای اضافه وزن توصیه بر رژیم غذایی مناسب در مسیر کاهش وزن و رسیدن به یک وزن ایده‌آل را داریم، تصریح کرد: مصرف فست‌فوت‌ها، شیرینی‌ها و غذا‌های چرب که موجب کاهش سیستم ایمنی بدن و در ابتلای به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان نقش مؤثر دارد توصیه نمی‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: همچنین دخانیات یکی دیگر از عامل‌های ابتلا به سرطان است که تحقیقات زیادی در این خصوص صورت گرفته و در آن آسیب‌های ناشی از مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر بسیار است و در کنار آن نیز باید به کاهش فعالیت بدنی هم اشاره کرد.

وی تأکید کرد: پژوهش در تمامی موضوعات انجام می‌شود، اما این مهم به آن معنا نیست که الزاماً هر پژوهشی منجر به اجرایی شدن طرح در زمینه پیشگیری و درمان بشود و هیچ طرحی تا زمان رسیدن به تأییده نهایی اجرایی و عملیاتی نخواهد شد.

منبع: وبدا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا