مشهد

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: عزاداری‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید برگزار شود

رئیس ششمین شورای اسلامی شهر مشهد گفت: عزاداری‌ها قرار نیست تعطیل شود و با رعایت پروتکل‌ها باید عزاداری‌ها برگزار شود.

 شهرآرانیوز، دومین جلسه علنی ششمین شورای اسلامی شهر مشهد امروز با ذکر مصیبت و روضه سید الشهدا علیه السلام آغاز شد.

حسن موحدیان، رییس ششمین شورای اسلامی شهر مشهد در این جلسه گفت: ماه عزاداری آقا امام حسین (ع) از امشب آغاز خواهد شد. واقعه عاشورا، واقعه‌ای خاص بود. براساس آیه‌ای در قرآن کریم، هروقت جامعه‌ای از ذکر خدا که مذهر ذکر خدا نماز است دور شود و پسروی از شهوات کند قطعا امام حسین‌ها شهید می‌شوند. این فلسفه تاریخ است که به اشکال مختلف تکرار می‌شود.

به گفته وی، نماز و ذکر خدا را فراموش کردن و دنبال مسائل دنیایی و فساد اداری و امیال دنیا باعث شهادت امام حسین می‌شود. ارزش‌ها در آن زمان تبدیل به ضد ارزش شد و از بعد غدیر ولایت ستیزی شروع شد.

وی ادامه داد: وقتی جامعه‌ای در دست زمام دار فاسد باشد و مردم قدرت تحلیل و بصیرت نداشته باشند، ولایت ستیزی به وجود می‌آید. فرعون ولایت ستیزی بود و مردم هم قدرت تحلیل نداشتند که در نتیجه شبانه حضرت موسی فرار کرد. این قوم ایشان را سبک می‌شمردند. حضرت صالح هم چنین شرایطی داشتند.

اگر ما در زمان امویان هم نگاه کنیم همین شرایط است که یزید یک فرد فاسد است و امام حسین مجبور به ترک شبانه محل می‌شود. این تاریخ ماست و اگر عبرت نگیریم تاریخ تکرار می‌شود.

وی افزود: بعد ولایت ستیزی دین ستیزی بود، معاویه نماز می‌خواند، ولی با دین مشکل داشت و دنبال این بود که تفسیر گفته نشود.همچنین تقدس زدایی از دیگر عواملی بود که باعث به وجود آمدن حادثه کربلا شد. این دو ماه برای ما تقدس زیادی دارد و نباید کمرنگ شود. عزاداری‌ها قرار نیست تعطیل شود و با رعایت پروتکل‌ها باید عزاداری‌ها برگزار شود. همین تعطیل کردن حج به نوعی تقدس زدایی است.

موحدیان با بیان اینکه نکته دیگر عدالت ستیزی است که باید هرجا هستیم در گسترش عدل و حقوق محرومان باید پیشقدم باشیم، ادامه داد: کوفیان، چون بصیرت نداشتند آن کردند که در تاریخ بی سابقه است و امیدوارم ما ادامه دهنده راه امام حسین باشیم و عزاداری‌ها را با رعایت پروتکل‌ها اجرا کنیم چراکه اگر انجام ندهیم قطعا آسیب خواهیم دید.

شهر به رنج و مصیبت عادت کرده و دیگر مبارزه با کرونا اولویت نیست 

در ادامه در نطق پیش از دستور نیز هاشم دائمی عضو شورای ششم شهر مشهد گفت:در این روز‌های سخت همه گیری کرونا از مدال آوران کشورمان تشکر می‌کنم که لبخند برلب مردم آوردند. این روز‌ها کرونا در حال همه گیری است، اما ما فعالیت و اقدامی از طرف مسئولان نمی‌بینیم.

وی افزود: رسانه‌ها به سمت ایجاد هراس می‌روند نا مردم پروتکل‌ها را رعایت کنند و رویه پروتکل‌ها و ابلاغ‌ها در خصوص سف به مشهد کنترل نمی‌شود و سفر‌های هوایی و ریلی به وفور جریان دارد.

به گفته وی، شهر به رنج و مصیبت عادت کرده و دیگر مبارزه با کرونا اولویت نیست.چنانچه همه گیری دلتا را جدی نگیریم باید به بیش از فاجعه فعلی بیندیشیم یعنی روز‌های سیاه کرونا.این ویروس براساس تحقیقات سرایت پذیر‌ترین ویروس قرن است.

به جهت حمایت از شهروندان و وظایف شورا و برگزاری مراسم عزاداری از سرپرست شهرداری می‌خواهیم اقدامات هوشمندی را انجام دهد که این اقدامات عبارتند از:

افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی به جهت رعایت فاصله عمومی

محدود کردن زمان این سرویس دهی

کنترل استفاده بهینه جهت استفاده از مکان‌های تفریحی

همکاری جدی با دستگاه‌های فرهنگی شهر برای در اختیار قرار دادن فضا‌های عمومی برای برگزاری مراسم دینی

توزیع اقدام بهداشتی در مناطق کم برخوردار

نگاه فرهنگی شورای ششم توجه ویژه به موضوع ایثار و شهادت است

ناطق دیگر پیش از دستور امروز مجید طهوریان عسگری عضو هیات رئیسه شورا بود. وی با تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه گفت:یاد و خاطره شهید صارمی و جاوید الاثر کاظم اخوان را گرامی می‌دارم.

وی افزود: امروز روز شهدای مدافع حرم است که به روح پاک همه شهدای مدافع حرم درود می‌فرستم و از خانواده آن‌ها طلب دعا برای تک تک اعضای شورا دارم. آغاز به کار شورای ششم همزمان با دولت مردمی آیت الله رئیسی است. شورای ششم برای حَور در کنار مردم و مبارزه جدی با فساد تلاش خواهد کرد و به ظرفیت‌های موجود توجه ویژه دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی از مجموعه شهرداری توقع دارین ارتقای مجموعه فرهنگی برنامه ویژه باشد و تفکر فرهنگی در بدنه مدیران از توقعات ماست، ادامه داد: توجه به موضوع زائر و زیارت، جایگاه و نقش آفرینی مساجد، دغدغه‌های جامعه هنری و ورزشکاران، توجه ویژه به خانواده و بانوان و رشد سرمایه‌های انقلاب، توجه به موضوعات شهروندی و محبت و مودت بین شهروندان، فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی از اولویت‌های کاری شهرداری مشهد باشد

به گفته وی، مشهد الرضا جهان شهر برکت و کرامت فرصتی طلایی برای بروز استعداد‌هایی است که سال‌ها پشت در‌های بسته ایستاده اند و فرصت بروز استعداد‌های خود را پیدا نکرده اند. با تمام توان پشت این استعداد‌ها خواهیم بود. این شورا خود را آماده خدمتی جهادی همراه با دانش و رفتار عالمانه و هوشمندانه برای مدیریت مشهد الرضا می‌نماید

وی تصریح کرد: از تمام فعالان فرهنگی و کنشگران سیاسی خواهش دارم به دور از دعوا‌های سیاسی مشهد الرضا علیه السلام را به جایگاه خود برسانیم.

تقدیر از پدر خبرنگار «شهید جواد جهانی»، شهید مدافع حرم به مناسبت روز خبرنگار

در دومین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد مقدس از پدر خبرنگار «شهید جواد جهانی»، شهید مدافع حرم به مناسبت روز خبرنگار تقدیر شد.

خبرنگار «شهید جواد جهانی»، از کارکنان موسسه فرهنگی هنری خراسان بود که چندین بار برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) و نبرد با تروریست‌های تکفیری عازم سوریه شده بود و مسئولیت اطلاعات تیپ یک لشکر فاطمیون را به عهده داشت و در آخرین حضور خود در آبان‌ماه سال ۹۵ به خیل شهدای گرانقدر مدافع حرم پیوست.

مصوبات

در ادامه جلسه امروز وارد دستور شد. تنها دستور امروز در خصوص طراحی و اجرای پروژه‌های زودبازده و اعتمادساز در محله‌های هدف بازآفرینی بود که با اکثریت آرا این طرح دو فوریتی تصویب شد.
براساس این مصوبه در محلات حاشیه شهر، بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی، توزیع عادلانه پروژه‌های شهری انجام خواهد شد.
گفتنی است در مرحله اول مجموع اعتبارات پروژه‌های پیشنهادی هرمحله نباید بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال باشد.

همچنین دستور جلسه تشکیل کمیسیون ویژه ورزش و جوانان با اکثریت آرا از دستور جلسه خارج شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا