مشهد

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: مردم از دورهمی‌ خانوادگی در شب یلدا خودداری کنند

یکصد و چهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد امروز، ۲۴ آذرماه، برگزار شد.

 شهرآرانیوز، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در یکصدوچهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به مناسبت‌های هفته گفت: روز پژوهش و رشد و فراگیری فناوری در حوزه مدیریت شهری، پژوهشی ضروری است و اولویت بسیاری دارد.

 


حیدری افزود: همچنین روز حمل‌ونقل را پیش رو داریم که از اجزای ما در مشهد است. در حوزه زیرساخت‌ها و خدمات اتفاقات خوبی در شهر مشهد رخ داده است و به‌سمت حمل‌ونقل پاک حرکت کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: سالروز شهادت شهید مفتح، روز عاری از خشونت، روز ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار از دیگر مناسبت‌هاست که ضرورت دارد به آن توجه ویژه شود.

حیدری گفت: پرستار یک معنای عام اجتماعی است، اما جا دارد از پرستارانی که این روز‌ها زحمت فراوان می‌کشند، قدردانی شود که مدیریت شهری دراین‌زمینه برنامه ویژه‌ای خواهد داشت.

وی درباره شب یلدا گفت: ضرورت دارد شب یلدای امسال را متفاوت برگزار کنیم، زیرا کرونا وضعیت را تغییر داده است و اکنون بیشتر زمینه‌های انتقال بیماری، رفت‌وآمد‌های خانوادگی است. از مردم تقاضا می‌کنیم در گذراندن این شب همراهی و همکاری کنند.

این عضو شورای شهر مشهد در ادامه گفت: هفته گذشته با مصوبه مجلس درباره اصلاح لایحه ارزش‌افزوده روبه‌رو بودیم و متأسفانه در این لایحه اختیارات نظام شورایی کم شد. این رفتار، میراث مجلس گذشته است و برخلاف توقع ما نظر‌ها اصلاح شده است و باید از نظام شورایی حمایت شود.

حیدری گفت: هزینه شهر‌های زیارتی از طریق عوارض تأمین می‌شود که کار مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. عوارض حمل‌ونقل هوایی و برخی مراکز اقامتی حذف شده است و این اتفاق به فقر شهر مشهد دامن می‌زند.

وی افزود: فقط ۱۲ درصد از عوارض در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد و ۸۸ درصد در اختیار وزارت کشور خواهد بود که به آینده شهر زیان وارد می‌کند. با حذف عوارض، شهر‌ها چگونه مدیریت شوند؟! با این کار شهر‌ها به‌سمت فقر یا مقروض‌شدن پیش می‌روند.

رئیس شورا‌ی شهر مشهد اظهار کرد: وزارت مسکن و شهرسازی اکنون درباره طرح اطراف حرم تخلف کرده است و مسیر جدایی را طی می‌کند و شورا درکل از این موضوع بی‌اطلاع است، درحالی‌که در این میان مدیریت شهری باید پاسخگو باشد.

حیدری گفت: امیدواریم دولت به این موضوع وارد شود و اجازه ادامه این روند را ندهد. موضوع رفتار‌های تضعیف‌کننده شورایی ادامه دارد و بسیاری از مصوبات باوجود اینکه قانونی است، متوقف می‌شود.

وی تأکید کرد: در سطح ملی و اجرایی به تجدید نظر دراین‌زمینه نیاز است و انتظار داریم استاندار محترم نیز به این موضوع وارد شود.

تمام تلاشمان را برای عمران و آبادی شهر می‌کنیم

رئیس کمیسیون تخصصی توس  نیز در ادامه این جلسه گفت: پروژه‌های حمل‌ونقل و عمران در این دوره کم‌نظیر بوده است و پروژه‌هایی مانند تقاطع چهارسطحی آزادگان، دوربرگردان بزرگراه آیت‌اللّه هاشمی، پارکینگ مجد، جلوخان آرامگاه فردوسی، تئاتر شهر، فاز ۶ پارک خورشید، کوه‌پارک، خط ویژه ۳ بی‌آرتی و جاده ۷۵ متری رضوی گواه این کار بوده است.

ریاضی افزود: برخی از این پروژه‌ها سال‌ها پیش باید اجرا می‌شده است و اجرانشدن آن‌ها زیان‌هایی به همراه داشته است. در کنار کارهای ارزشمندی که تاکنون انجام شده است، به‌نظر می‌رسد توجه به برخی حوزه‌ها مانند پیاده‌مداری، حمل‌ونقل هوشمند و حمل‌ونقل پاک ضروری است.

ریاضی گفت: پویش‌هایی برای شمارش قدم‌ها و اختصاص تسهیلاتی نیز در دست اقدام است و برنامه‌هایی برای استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در دستورکار است.

وی افزود: امیدوارم در زمان باقی‌مانده با همکاری همه ارکان مدیریت شهری، این اقدامات به نتیجه برسد و این امانت را به منتخبان بعدی تقدیم کنیم.

همه چیز درباره سایه‌بان مهر

دانایی، معاون اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری مشهد، در ادامه این جلسه درباره طرح سایه‌بان مهر گفت: متأسفانه با رشد کرونا شاهد افزایش کودکان کار بودیم که با همکاری دیگر ارگان‌ها، طرح سایه‌بان مهر شکل گرفت. ۱۱ دستگاه اجرایی دراین‌زمینه همراهی کردند و انجمن‌های مردم‌نهاد نیز در کنار ما قرار گرفتند.

این مقام مسئول گفت: کودکان کار خیابان‌ها و کودکانی که در کارگاه‌های زیرزمینی مشغول به کار هستند، شامل این طرح می‌شوند و درباره توانمندسازی آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود. توانمندسازی خانواده‌ها و آسیب‌شناسی آن‌ها نیز از نکاتی است که در این طرح به آن توجه شده است.

دانایی افزود: اقداماتی همچون تأمین دستگاه ون، شناسایی کودکان کار شهر و انتقال آن‌ها به مرکز مربوط، تأمین مواد ضدعفونی‌کننده و تأمین ساختمانی برای قرنطینه از فعالیت‌های شهرداری بوده است.

وی گفت: تاکنون ۱۱۱ کودک به خانواده‌هایشان تحویل داده شدند و ۲۳ کودک در مراکز قرنطینه هستند و سعی می‌شود کودکانی که به خانواده تحویل داده می‌شوند دیگر به این حوزه بازنگردند.

طرح سایه‌بان مهر اقدام مبارکی است

معاون دادستان خراسان رضوی نیز درباره اجرای این طرح گفت: این طرح شروع اقدامی مشترک است. در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت‌های منفکی انجام می‌شد که نه‌تنها نتیجه‌بخش نبود، بلکه آسیب‌هایی نیز به همراه داشت.

عابدین‌زاده افزود: طرح سایه‌بان مهر با موضوع و هدف قراردادن کودکان شروع شد و اقدام مبارکی است. از سال ۸۴ تاکنون بسیاری از سازمان‌ها حتی به قانون حمایت از کودکان کار توجه و نگاه هم نکرده بودند و با این طرح مشترک زاویه نگاه به کودکان کار تغییر خواهد کرد و آینده بهتری برای آن‌ها و جامعه رقم خواهد خورد.

این مقام مسئول گفت: از ۱۱ دستگاه مسئول، فقط ۵ دستگاه پای کار آمده‌اند و دستگاه‌های دیگر نیز باید پای کار بیایند. ما به‌دنبال فعالیت دستگاه‌های دیگر برای استمرار این کار هستیم.

عابدین‌زاده افزود: بیش از ۱۵۰ کودک کار تاکنون جمع شده‌اند که حدود ۱۲۰ نفر از آن‌ها اتباع هستند و ضروری است در زمینه امور مربوط به اتباع به‌صورت جدی وارد شویم.

گفتنی است در ادامه این جلسه از منتخبان و فعالان مدیریت شهری تقدیر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − شش =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا