خراسان

کشت گلخانه‌ای افزایش ۱۰ برابری بهره‌وری به همراه دارد

مزایای کشت گلخانه‌ای سبب شده تا استقبال عمومی از این شیوه کشت در استان خراسان رضوی رو به افزایش باشد و به گفته مسئولان این شیوه کشت، بهره‌وری ۱۰ برابری دارد که نهایتا در میزان تولیدات بخش کشاورزی استان اثرگذاری بالایی دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس ، کاهش میزان بارش‌های جوی و برداشت غیراصولی از منابع آبی زیر زمینی باعث شده تا خسارات قابل توجهی در بخش کشاورزی و زیرمجموعه‌هایش ایجاد شده باشد، از این رو مسئولان با استفاده از منابع و امکانات موجود یکی از راهکارهای مدیریتی این روند را توسعه کشت گلخانه‌ای می‌دانند.

به گفته مسئولان در این نوع از کشت اگرچه میزان مصرف آب کاهش قابل توجهی دارد همزمان شاهد رشد بالای تولید نیز خواهیم بود و آمارها نشان می‌دهد بهره‌وری در این نوع از کشت معادل ۱۰ برابر شیوه‌های سنتی کشت و کار است.

کارشناسان معتقدند افزایش بهره‌وری با استفاده از این شیوه کشت می‌تواند عاملی برای حفظ معیشت کشاورزان در دوران بحران خشکسالی باشد و در عین حال به دلیل کاهش هزینه‌های تولید در کشت گلخانه‌ای حاشیه سود بالاترین برای فعالان این عرصه ایجاد می‌شود که ظاهرا این روند اکنون باعث شده تا میزان تقاضای بالایی برای سرمایه‌گذاری با استفاده از این شیوه باشد .

از سوی دیگر برآوردها و بررسی‌ها نشان می‌دهد این نوع کشت افزایش ضریب اشتغال و همچنین خودکفایی بالاتری در این زمینه ایجاد می‌کند، به‌صورتی که آمارها بیانگر ایجاد ۱۰ فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم به ازای هر هکتار کشت گلخانه‌ای است.

محمدرضا اورانی؛ رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این زمینه می‌گوید: تغییر سیاست‌ها و راهبردها در حوزه گلخانه‌ها سبب شده استقبال عمومی در این حوزه افزایش پیدا کند.

وی می‌افزاید: برای مثال اکنون با مساحت ۵۰ مترمربعی نیز می‌توان در شهرها اقدام به راه‌اندازی گلخانه‌ها کرد و از مزایای آن برخوردار شد.

اورانی خاطرنشان می‌کند: در واقع گلخانه‌داری نوعی فرهنگ ترویج کسب و کار کوچک محسوب می‌شود که ارزش افزوده مناسبی نیز ایجاد می‌کند و در شهرستان‌هایی همچون کاشمر و جوین از طرح راه‌اندازی این گلخانه‌های کوچک استقبال مناسبی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: تسهیلاتی که برای راه‌اندازی گلخانه‌ها در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد نیز عامل دیگری بوده که سبب شده از این طرح استقبال مناسبی صورت گیرد.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان می‌کند: مدل‌های جدید کشت گلخانه‌ای همچون گلخانه شیشه‌ای نیز در استان بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

محمد میری؛ مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز استقبال از کشت گلخانه‌ای را به دلیل مزایای نسبی آن در قیاس با سایر انواع کشت قلمداد می‌کند.

وی می‌افزاید: مصرف آب در کشت گلخانه‌ای با سایر انواع کشت قابل قیاس نیست و بعضاً تا ۱۰ برابر در این حوزه صرفه جویی صورت می‌گیرد و از سوی دیگر میزان بهره وری و خروجی محصول نیز بعضا به همین میزان بیشتر است.

به این ترتیب با در نظر گرفتن تمام این موارد شواهد نشان می‌دهد کشت گلخانه‌ای در استان خراسان رضوی به عنوان یک الگوی مطلوب و مورد استقبال مطرح شده و میزان گرایش به آن نیز در حال افزایش است که قطعاً اگر تسهیلات و حمایت‌های بیشتری از سوی دولت باشد می‌توان به آینده این الگوی کشت در استان امید بیشتری داشت و اولین دستاوردش ارزش افزوده و سطح اشتغال‌پایدار بالاتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

دکمه بازگشت به بالا