مشهد

فروش ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط شهرداری مشهد/ نظارت دقیق سازمان حسابرسی بر فروش اوراق

مزجی

معاون اقتصادی شهردار مشهد مقدس گفت: تاکنون حدود ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط شهرداری مشهد مقدس به فروش رسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، شهرداری مشهد مدتی است که با اقدام به فروش اوراق مشارکت سعی در گسترش مشارکت شهروندان و تمامی علاقه مندان به توسعه عمران شهری حتی با سرمایه‌های اندک دارد. طرحی که علاوه بر این، می‌تواند در ایجاد فرصت شغلی و ارزش افزوده اقتصادی سالم نیز موثر باشد.

در این راستا گفت‌وگویی با محمدرضا مزجی معاون اقتصادی شهرداری مشهد با موضوع فروش اوراق مشارکت و سرمایه‌های خُرد ترتیب دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

تسنیم: درباره پشتوانه اوراق مشارکتی که توسط شهرداری مشهد منتشر می‌شود توضیح دهید؟

مزجی: بانک مرکزی تا زمانی که متقاضی انتشار اوراق مشارکت بدهی داشته باشد اجازه انتشار اوراق مشارکت را نمی‌دهد. پس اوراق مشارکت شهرداری در مقطعی منتشر می‌شود که یه هیچ‌کدام از بانک‌ها بدهی نداشته باشد و دستگاه انتشاردهنده یک دستگاه مطمئن است.

از طرف دیگر سود علی الحساب آن، قرض الحسنه است به عنوان مثال در سود علی الحساب پروژه قطار شهری مشهد 18 درصد است‌. این 18 درصد فعلاَ به‌صورت قرض الحسنه به مشارکت کنندگان در خرید اوراق مشارکت تقدیم می‌شود در پایان کار سود سرمایه گذاری محاسبه می شود و اگر این سرمایه گذاری معادل 18 درصد سود نداشته باشد فردی که سود قرض الحسنه را دریافت کرده است از طرف شهرداری که صاحب مال است بری الذمه می‌شود و از مشارکت کننده سود قرض الحسنه پس گرفته نمی‌شود.

اما اگر در بررسی اوراق مشارکت منتشر شده، پس از انجام کار و پایان محاسبات مشخص شود که در مجموع سود بیشتری از سود قرض الحسنه حاصل شده است، به کسانی که اوراق مشارکت داشتند اعلام می‌شود که باقی سود خود را دریافت کنند. این بررسی‌ها هر 6ماه یکبار با نظارت سازمان حسابرسی کل کشور انجام می‌شود.

تسنیم: یک نگرانی که ممکن است وجود داشته باشد در مورد این است که طرف مشارکت پروژه را به موقع به اتمام نرساند و در نهایت اقتصاد کشور متضرر می‌شود. تضمین شما در این راستا چیست؟

مزجی: یکی از مسائل مهم در تشخیص این موضوع مسئله تجربه است. شهرداری مشهد تا به حال حدود 3 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کرده است. امسال نیز مجوز انتشار 2250 میلیارد تومان اوارق مشارکت را گرفتیم و 509 میلیارد تومان آن منتشر شده و مابقی نیز به تدریج انتشار می‌یابد.

تا به حال هرچه اوراق مشارکت منتشر کردیم به دلیل اینکه ناظر کشوری داریم و حسابرس هر 6 ماه یکبار اوراق مشارکت منتشر شده را بررسی می‌کند، ما حتی نمیتوانیم پول بلوکه کرده و حتماَ باید از آن استفاده کنیم تا حقوق خریداران اوراق مشارکت ضایع نشود و تاکنون برنامه‌های تاخیری نداشته است.

ضمن اینکه در تجارب قبلی، اوراق مشارکت با سود علی الحساب 15درصد منتشر کردیم و سود قطعی نهایی به دلیل عدم اتلاف زمان، 28 درصد بوده است، در مورد دیگر سود علی الحساب 18درصد بوده و در نهایت سود قطعی حاصله  29.44 درصد بوده است.

تسنیم: در این میان طرف سومی نیز از این طرح منتفع می‌شود و آن شهر و جامعه است، در این مورد نیز توضیح دهید.

مزجی: دقیقا‍َ همینطور است.‌ به عنوان مثال زمانی که ساماندهی بافت فرسوده ای انجام می‌شود، اهالی محترم ساکن در آن منطقه که پیش از آن امکان تردد خودروی آمبولانس، آتش نشانی و خدمات امنیتی در محله آنان وجود نداشت از این طرح ساماندهی منتفع می‌شوند درحالی که خود آنان اوراق مشارکت خریداری نکردند و همچنین نرخ ارزش افزوده ملک و اعیان در شهر منطقی می‌شود.

البته تلاش ما بر این است که با فروش اوراق مشارکت در گرانی و افزایش قیمت‌ها نقشی نداشته باشیم و در واقع  از رشد معمول اقتصاد کشور عقب نمی‌مانیم.

تسنیم: در فروش اوراق مشارکت شما به دنبال سرمایه داران و سرمایه‌گذاران بزرگ و پول‌های هنگفت هستید یا اندک پس انداز شهروندان نیز به کارتان می‌آید؟

مزجی: سرمایه گذاران بزرگ به دلیل توجیه اقتصادی کار حاضرند که اوراق مشارکت شهرداری را به صورت یکجا خریداری کنند اما ما به دنبال حضور و مشارکت‌ تمامی خراسانی‌ها و ایرانیان ارادتمند به ثامن الحجج (ع) با پول و سرمایه خرد آنان هستیم و هدف افزایش مشارکت تمامی علاقه‌مندان به توسعه و عمران شهری است و از طرف دیگر اجر معنوی بسیار بالایی دارد.

تسنیم: در مورد طرح اقتصادی بارش باران توضیح دهید؟

مزجی: تمامی دریاها، دریاچه‌ها، اقیانوس‌ها فرزند باران هستند و ما اعتقاد داریم مردم، باران هستند و بارش قطرات مردم دریاها را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل ما اصرار به مشارکت هرچه بیشتر مردم داریم. اگر به اقتصاد مقاومتی نیز از همین دیدگاه نگاه کنیم و همه مشارکت داشته باشند حتی دانش آموزان با پول توجیبی ماهانه خود که ممکن است برایش برنامه‌ای نداشته باشند، می‌توانند با همین پول اندک سرمایه گذاری کنند و با توانمندی کوچک خود در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و مقابله با دشمن نقش داشته باشند.

در واقع از دانش آموزی می‌آموزند که در مسائل اقتصادی کشور موثر هستند و زمینه ساز اجرای آن طرح بارش باران است.

سامانه طرح بارش باران در راستای جمع آوری سرمایه گذاری‌های خُرد مردم است. این طرح توسط شهرداری ابداع شده و به تصویب شورای اسلامی شهر نیز رسیده است. در واقع طرحی است ابتکاری توسط شورای اسلامی شهر، شهرداری مشهد و حوزه اقتصادی که همگان را قادر می‌کند که با پرداخت‌های آتی، امروز سرمایه کنند بدین معنی که سرمایه گذاری را امروز انجام می‌دهند اما اقساط آن را در آینده پرداخت می‌کنند.

ما در ابتدا سقف وام و تسهیلات بارش باران را 20 میلیون تومان در نظر گرفته بودیم اما الان بانک‌های تجاری اعلام آمادگی کردند که با هماهنگی آن‌ها سقف تسهیلات تا 100 میلیون تومان نیز بالا برود و این از برکات این طرح است. علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت معاونت اقتصادی شهرداری مشهد به نشانی www.eco.mashhad.ir مراجعه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا