مشهد

نگرانی تاکسی ران ها از افزایش هزینه‌های شغلی با افزایش نرخ بیمه

گرانی قطعات و لوازم یدکی که همیشگی است، اما گرانی تعرفه‌های بیمه دغدغه این روز‌های خیلی از تاکسی ران هاست.

 

 شهرآرانیوز؛ گرانی قطعات و لوازم یدکی که همیشگی است، اما گرانی تعرفه‌های بیمه دغدغه این روز‌های خیلی از تاکسی ران هاست. می‌گویند نرخ تعرفه‌های بیمه از ابتدای فروردین ماه افزایش درخور توجهی داشته است. به گفته آن‌ها افزایش هزینه بیمه سال‌های قبل نیز وجود داشت، اما آنچه که اکنون آنان را گلایه‌مند کرده افزایش بیش از حد این نرخ است. گویا سال‌های قبل افزایش قیمت بیمه ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان بوده است، اما از ابتدای امسال بیمه تأمین اجتماعی به یکباره نرخ حق بیمه تاکسی ران‌ها را ۲۵۰ هزار تومان افزایش داده است.

حسین یکی از رانندگان تاکسی بی سیم ۱۳۳ است. او می‌گوید: نرخ بیمه از ابتدای سال از ۴۹۰ هزار تومان به ۶۵۰ هزار تومان برای هر ماه رسید. واقعا پرداخت ماهی ۶۵۰ هزار تومان برای راننده‌های تاکسی زیاد است.

حسینی یکی دیگر از رانندگان تاکسی است. او نیز به موضوع آبونمان در کنار این افزایش اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر نرخ بیمه را با هزینه آبونمان پرداختی اضافه کنیم، رقم پرداختی ماهانه هر تاکسی ران به یک میلیون تومان می‌رسد.

آن طور که او می‌گوید اکنون سازمان از رانندگان تاکسی ۲۹۰ هزار تومان و از رانندگان کمکی ۹۰ هزار تومان آبونمان می‌گیرد.

ناراحتی حسینی از این است که «همه چیز گران شده، اما کرایه تاکسی چندان فرقی نکرده است.» و از مسئولان می‌پرسد: «با این هزینه‌ها چه موقعی قرار است قیمت کرایه‌ها افزایش یابد؟»

علوی راننده دیگری است که به این افزایش اعتراض دارد. او اضافه می‌کند: «چند باری برای موضوع گرانی نرخ بیمه، به تأمین اجتماعی استان رفتیم، اما تنها جوابی که به ما دادند این بود که رقم پرداختی شما بسیار کمتر از سایر بیمه شدگان است.»

او می‌گوید: امسال هر راننده ماهانه حدود یک میلیون تومان پرداخت می‌کند.

افزایش نرخ بیمه کشوری است

همایون محمدیان فر، روابط عمومی تاکسی رانی شهرداری مشهد، درباره گران شدن نرخ بیمه و تشریح اقدامات تاکسی رانی در این باره می‌گوید: این افزایش نرخ همانند سایر مشاغل در حوزه اختیار سازمان تأمین اجتماعی است و دراین باره شهرداری و حتی استان نمی‌تواند کاری انجام دهند.

نکته دیگری که او به آن اشاره دارد موضوع افزایش کرایه تاکسی است. او نیز دغدغه‌های تاکسی ران‌ها برای تأمین معاش و تأمین هزینه‌های بیمه را می‌پذیرد و دراین باره می‌گوید: در جریان هزینه‌های تاکسی ران‌ها هستیم.

ابلاغ افزایش نرخ‌ها در ۳ ماه نخست

به گفته او تاکسی رانی شهرداری مشهد در حوزه افزایش کرایه‌ها توانسته است همان هفته‌های نخست مهر تأیید و تصویب شورای شهر را برای کمک به تاکسی رانان مشهدی بگیرد.

او می‌گوید: مصوبه افزایش نرخ تاکسی الان در مرحله تأیید فرمانداری است و باتوجه به پیش بینی‌های صورت گرفته به احتمال بسیار نرخ جدید کرایه تاکسی در سه ماه نخست سال ابلاغ خواهد شد.

او درباره نرخ پیشنهادی برای افزایش قیمت‌ها می‌گوید: نمی‌توان نرخی را اعلام کرد؛ چون ممکن است فرمانداری با لحاظ کردن شرایط مردمی و خود تاکسی ران‌ها تغییراتی را در این باره داشته باشند.

تهیه «کتابچه آنالیز افزایش نرخ کرایه»

تهیه «کتابچه آنالیز افزایش نرخ کرایه تاکسی» و ارسال آن به اتحادیه تاکسی رانی کشور دیگر اقدامی است که شهرداری مشهد برای بهبود شرایط معیشتی تاکسی رانان مشهد و کشور انجام داده است. محمدیان فر می‌گوید: تاکسی رانی شهرداری مشهد این کتابچه را تدوین کرد و به اتحادیه تاکسی رانی فرستاد. پس از تصویب کتابچه در اتحادیه تاکسی رانی کشور، این کتابچه به منظور ابلاغ سراسری هم اکنون مراحل تصویب در مراجع بالادستی را پشت سر می‌گذراند.

در این کتابچه همه دغدغه‌های تاکسی رانی نظیر استهلاک خودرو، افزایش نرخ بیمه و گرانی قطعات آنالیز شده و مبلغ ریالی آن مشخص شده است. او می‌گوید: تا قبل از کتابچه آنالیز قیمت هر شهر یک درصد را برای افزایش نرخ اعمال می‌کرد.

مثلا مشهد ۲۰ درصد، شیراز ۲۵ درصد، تهران ۳۰ درصد، اما با تصویب این کتابچه، تعیین افزایش نرخ بر اساس موارد مطرح شده و آنالیز آن هاست. در آنالیز‌های این کتابچه حتی استهلاک خودرو، رسوب سرمایه اولیه راننده، هزینه‌های جاری، بیمه و… محاسبه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =

دکمه بازگشت به بالا